۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
تمدید مرخصی مهدی هاشمی رو دربایستی نبود

احتمال تغییر حکم اعدام زنجانی از زبان سخنگوی دستگاه قضا/ پاسخ به اظهارات وزیر اطلاعات درباره دوتابعیتی‌ها

معاون اول قوه قضاییه با رد تغییر حکم إعدام بابک زنجانی گفت: درصورت همکاری وی شاید ارفاقاتی برای او در نظر گرفته شود اما حکم اعدام تغییر نمی کند.
کد خبر : ۳۵۰۷۵۳
صراط: معاون اول قوه قضاییه با رد تغییر حکم إعدام بابک زنجانی گفت: درصورت همکاری وی شاید ارفاقاتی برای او در نظر گرفته شود اما حکم اعدام تغییر نمی کند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز چهارشنبه در همایش مرکز امور وکلای قوه قضاییه، در جمع خبرنگاران افزود:اگر متهمی مرتکب جرمی شود و بدنبال تلاش بر جبران آثار باشد و توبه کند، قانون، شرع و عقل برای او تخفیفاتی قائل است.
وی افزود : اگر وی از روز اول همکاری لازم را می داشت حتما تخفیفاتی به او داده می شد؛ ارفاقات قانون لزوما تغییر حکم إعدام او نیست.
محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: ایشان هر مقدار که همکاری لازم را انجام دهد از ارفاقات بیشتر بهره می برد.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: نرفتن به انفرادی در زمان بازداشت، اعطای مرخصی یا ملاقات هفتگی از جمله ارفاقاتی است که می تواند درصورت همکاری استفاده کند.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادستان کل کشور اعلام کرده است که زنجانی تا زمان استرداد پول ها، اعدام نمی شود، گفت: این حکم در زمان حاضر در حال اجراست؛ وقتی حکمی صادر می شود در صورت وجود بخش های دیگر ، نخست باید آن بخش ها قطعیت یابد بعد حکم اجرا شود.
وی با بیان اینکه ممکن است اجرای بخشی از حکم زمان ببرد، ادامه داد: در حال شناسایی اموال هستیم اعدام هم متوقف بر این امر نیست، تکرار می کنم و تاکید می کنم که اعدام متوقف بر این امر نیست لکن بخشی از کار در حال اجراست و اگر ذی حق ایشان نسبت به کارشناسی ها اعتراض داشته باشد باید به اعتراضات آنها وسیدگی شود.
معاون اول قوه قضاییه نکته بعدی را در مورد فرد اخیرا دستگیر شده عنوان کرد و گفت: ممکن است لازم باشد این دو متهم مواجهه حضوری داشته باشند؛همچنین دو متهم دیگر که حکمشان نقض شده است ممکن است برای تحقیقات از او استفاده شود.


** رد درخواست أعاده دادرسی مهدی هاشمی
معاون اول قوه قضاییه با تایید خبر رد درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی گفت: مهدی هاشمی درخواست اعاده دادرسی کرد که این درخواست رد شده است.

** هنوز برای متهم پرونده هلال احمر قرار مجرمین صادر نشده است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت متهم اصلی رشد وابسته به هلال احمر گفت: قرار مجرمیت این فرد هنوز صادر نشده است، اما او به دلیل اتهام همچنان در بازداشت به سر می برد.


محسنی اژه ای درباره اظهارات دادستان کل کشور درباره مدیران دو تابعیتی و واکنش وزیر اطلاعات نسبت به این اظهارات ، گفت: دو تابعیتی ها طبق قانون نمی توانند مسئولیت دولتی بپذیرند.
وی با بیان اینکه قطعا مدیران دو تابعیتی داشته ایم و برخی از آنها از سمت خود عزل شده اند، ادامه داد: حتی برخی از دو تابعیتی ها بودند که دستگیر شدند که با بیگانه ارتباط داشتند و یا اتهامات دیگر متوجه آنان بود.
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: دستگاه های نظارتی اعلام می کنند که هنوز مدیران دو تابعیتی وجود دارد و قطعا دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات گزارش های خود را اعلام می کنند.
وی با بیان اینکه خود وزارت اطلاعات باید از وجود این دو تابعیتی ها مطلع باشد، افزود: اگر از وجود آنها مطلع نیست باید از وزیر اطلاعات پرسید که چرا از این موضوع اطلاع ندارد؛ اما در عین حال دادستان کل کشور نیز اطلاعات خود را به وزیر اطلاعات ارایه می دهد.

** تمدید مرخصی مهدی هاشمی رو دربایستی نبود
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا مرخصی مهدی هاشمی به دلیل وجود یک سری رودربایستی ها بوده است ، گفت: نه اصلا رودربایستی نبوده است.
وی افزود: در نشست قبلی خودم هم گفتم که این یک کار استثنایی نیست؛ مرخصی مهدی هاشمی که از زمان فوت پدرش بود مورد استثنایی نیست؛ چرا که گاهی افراد دیگری هم به چنین مرخصی هایی می روند.