۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰

آماری از جرائم غیر عمد کشور

رئیس سازمان زندانهای کشور گفت: بیش از ۱۳ هزار نفر در رابطه باجرائم غیر عمد در زندانها هستند.
کد خبر : ۳۵۰۸۱۰
صراط:اصغر جهانگیر بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در یاسوج افزود: این امرنشان دهنده این است که سیستم قانونگذاری ما در جرائم غیر عمد نگاه حبس محوری را برای حل مشکلات انتخاب کرده است در حالیکه زندان و حبس باید به عنوان آخرین تدبیر و نه اولین تدبیر در دستور امر قرار گیرد.

به گزارش مهر ، جهانگیر بیان داشت: از این طریق می شود فهمید که در بخشهایی از سیستم قانونگذاری ما مشکلاتی داریم که باید در راستای رفع آنها تلاش کنیم.

جهانگیر با بیان اینکه امروزه قوانین متعدد باعث تورم کیفری در قانون مجازات اسلامی و قانون کیفری و سایر قوانین شده است، افزود: جمعیت کیفری ما شایسته و برازنده مردمارزشی ما نیست.

وی تصریح کرد: بخشی از جمعیتی که در زندان است به واسطه نداشتن آگاهی لازم وارد زندان شده است و این امر نشان دهنده این است که سیستم آموزشی باید در راستای ارتقای فرهنگی و آموزشی بهتر عمل کند تا زمینه سوق به بزهکاری در افراد کاهش یابد.

جهانگیر افزود: بیش از ۸۰ درصد کسانی که وارد زندان می شوند افرادی با سطح سواد دیپلم یا پایین تر هستند.

وی اظهار داشت: پنج درصد از زندانیان مرد نیز بی سواد مطلق هستند که این آمار در زنان ۱۱ درصد است و این موضوع نشانگر این است که آسیب پذیری ما در بخش زنان بیشتر است و باید حمایتهای بیشتری از آنان انجام شود.

رئیس سازمان زندانهای کشور تصریح کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد از افرادی که وارد زندان می شوند نیز در مراحل ابتدایی تحصیلات هستند و از سواد کمی برخوردارند و این امر در زنان بیشتر است و ۵۰ درصد از زنانی که وارد زندان می شوند از تحصیلات ابتدایی برخوردارند و این امرنقش نهادهای حماتی و آموزشی را در کاهش جرائم مشخص می کند.