۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

درخواست دانشمندان: مغزتان را اهدا کنید!

دانشمندان درخواست دارند تعداد بیشتری از مردم مغز خود را پس از مرگ به مطالعات پزشکی اهدا کنند.
کد خبر : ۳۵۰۹۰۷
صراط: دانشمندان درخواست دارند تعداد بیشتری از مردم مغز خود را پس از مرگ به مطالعات پزشکی اهدا کنند.
 
به گزارش همشهری آنلاین، کمبود نمونه مغز مبتلا به اختلالاتی از قبلی افسردگی یا اختلال استرس پس از حادثه باعث شده تا دانشمندان از مردم درخواست کنند مغزهای بیشتری اهدا کنند.
 
ناآگاهی از دلیل وقوع این نوع از اختلالات در مغز دلیل اصلی کمبود مغزهای اهدایی است و دانشمندان معتقدند اگر مردم بدانند تغییر در سیستم اتصالات مغزی عامل ابتلا به انواع بیمارای‌های مغزی است،‌این کمبود برطرف خواهد شد.
 
مغز انسان به همان اندازه که زیباست، پیچیده نیز هست و نوع اتصالات آن همراه با رشد انسان دچار تغییر می‌شود. دانشمندان طی سال‌های اخیر ارتباط مستقیمی میان شکل مغز و اختلالات ذهنی و عصبی کشف کرده‌اند.
 
درحال حاضر بیش از 3000 مغز در مرکز منابع نسوج مغزی دانشگاه هاروارد ذخیره شده‌است. این مرکز یکی از بزرگترین بانک‌های مغز در جهان به شمار می‌رود. بیشتر این نمونه‌ها از افراد مبتلا به اختلالات مغزی و عصبی است. اما مشکل اینجاست که تعداد مغزهای موجود برای تامین نیاز تمامی جامعه تحقیقاتی کافی نیست.
 
به گفته محققان کشف درمان‌های جدید برای بسیاری از بیماری‌های عصبی و مغزی در گرو مطالعات علمی و پزشکی است درحالی که کمبود بافت مغز برای انجام مطالعات توسعه این درمان‌ها را با محدودیت مواجه ساخته‌است. به بیانی دیگر ابزار و توانایی برای ایجاد کشفیات بزرگ پزشکی در زمینه بیماری‌های عصبی موجودند اما کمبود نمونه این روند را با مشکل مواجه ساخته‌است.
 
نمونه‌های مغز مبتلا به بیماری‌هایی با منشا روحی روانی مانند افسردگی با بیشترین کمبود در بانک‌های مغز مواجهند و محققان معتقدند این کمبود به دلیل تصور نادرست مردم از این بیماری‌هاست زیرا بیشتر افراد تصور می‌کنند بیماری که در دسته بیماری‌های روحی قرار دارد در ساختار مغز تغییری ایجاد نمی‌کند پس نیازی به اهدای مغز افراد مبتلا به این بیماری‌ها نیست.