۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۷

درست‌‌ترین تعریف از همسر چیست؟

بسیاری از خانم‌ها و آقایان اصلاً تعریف درستی از همسری و شوهری ندارند! اصلاح شدن رفتار این‌ها خیلی سخت است!
کد خبر : ۳۵۱۰۲۸
صراط: حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ما درباره هر آنچه که با آن ارتباط داریم و با آن زندگی می کنیم، لازم است که تعریف و تلقی صحیحی داشته باشیم تا ارتباط ما با آن پدیده ها راحت تر  شود.
 
مثلا خانم، تعریفش از مادری چیست؟ مادری به نوعی جلوۀ مقام ربوبیت خداست! خدا بعضی از خصلت‌های خودش را به او داده که تو بیا بنده‌پروری کن، رب باش، در همان اندازه‌هایی که هستی. به یکی از بندگان من برس، من این مأموریت را به تو دادم!
 
یا مثلا آقا، تعریفش از پدر بودن چیست؟ پدر رازق است، از این ‌جهت خیلی شباهت به این اسم باعظمت پروردگار پیدا می‌کند.  
 
این تلقی‌ها خیلی مهم و تعیین‌کننده است! گاهی اصلاً نمی‌خواهد زیاد توصیه‌هایی برای اینکه آدم مراقب رفتار خودش باشد، مطرح شود، تلقی که درست باشد، رفتار هم درست خواهد شد.
 
بسیاری از خانم‌ها و آقایان اصلاً تعریف درستی از همسری و شوهری ندارند! تغییر رفتار و حالات این‌ها سخت خواهد بود.  
 
تلقی درست از عروس شدن چیست؟
 
تلقی درست از همسر بودن این است: خانمی که ازدواج می‌کند درواقع مسئولیت رسیدگی و خدمت کردن و حمایت از یک مرد را به عهده می‌گیرد.  گاهی شما باید رابطۀ مادری با او پیدا کنی، بفهمی چه زمانی عصبانی یا خوشحال می‌شود؟ حالات او را بشناسی، متناسب با حالات او رفتار بکنی! این خیلی مسئولیت بزرگی است.
 
تلقی درست از داماد شدن چیست؟
 
از آن‌طرف آقا داماد، باید در خودش این را ببیند که دیگر تو آن آقاپسر دبیرستانی یا دانشجوی مستقلی که هر طوری برای خودت زندگی می‌کردی نیستی؛ حالا باید دل خانمت را به دست آوری نه دل خودت را، باید مثل یک پدر از او نگهبانی و مراقبت کنی.
 
تلقی درست از فرزند بودن چیست؟
 
تلقی درست از فرزند بودن چیست؟ ببینید امام سجاد‌(ع) چه تلقی‌ای از فرزند بودن برای پدر و مادر؛ دارند. حضرت دعا می‌کنند: «خدایا من را نسبت به پدر و مادرم همانند عبدی نسبت به سلطانی که خیلی مقتدر و بی‌رحم است قرار بده که در آن حد از آنها بترسم و حساب ببرم. از طرف دیگر از جهت نیکی کردن مانند مادری باشم نسبت به طفل شیرخوار! و  اللّهُمّ اجعَلْنی أهابُهُما هَیْبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوف‏»(صحیفه سجادیه، دعای 24) یک جوان نسبت به پدر و مادرش چه احساسی باید داشته باشد؟ عبد، عبدی که حساب می‌برد از پدر و مادر، به‌اضافۀ مادری نسبت به طفل شیرخوار!  
 
ما اگر بخواهیم تعریف درست از بخش‌های مختلف زندگی پیدا بکنیم، باید چه کنیم؟ کمی این گفتگوها و مطالعه کمک می‌کند، ولی این‌ها کافی نیست.  گاهی آدم باید با اولیاء خدا زندگی بکند، از نزدیک معاشرت بکند تا یک تلقی خوب پیدا کند.  
 
بعضی‌ از فیلم و سریال‌ها که اصلاً تلقی‌های غلط به آدم می‌دهند! مثلاً خانم و آقایی، باهم دعوایشان شده است، حالا این خانم یا آقا الآن جا دارد که ببخشد، این سریال یا فیلم سینمایی می‌آید به او حق می‌دهد در مقابل شوهرش یا همسرش نامردی کند! و اصلاً این تلقی را ایجاد می‌کند که بله آقا، در زندگی حساب حساب است، کاکا برادر! نه عزیز من، بنا نیست این‌جور کش‌وقوس‌ها در زندگی باشد، تو اصلاً تلقی‌ات از زندگی اشتباه است. هم خانم و هم آقا در این مسابقه باخته‌اند و دارند باهم مسابقه در باختن می‌دهند!
 
«تعریف درست داشتن از زندگی و ...» در قرآن به «فرقان» تعبیر شده است. فرقان بینش بسیار عمیق و درستی است که باتقوا به دست می‌آید؛ إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً»(انفال، 29)
 
به این سادگی نمی‌توان به تلقی درست رسید، مهم‌ترین مانعش هم خودخواهی انسان است. اگر خانمی خودخواه باشد، نمی‌تواند همسری را درک کند و تلقی درستی از نقش همسری پیدا کند! اگر یک آقایی هم خودخواه باشد نمی‌تواند همسری را درک کند! اگر کسی غرق خودش و غرق منافع و دوست‌داشتنی‌ها و لذت‌های خودش باشد دیگر نمی‌تواند درک صحیحی از دیگران پیدا کند.

منبع: کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان