۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸

چه کسی مقصر بحران امنیتی در آلمان است؟

دستگاه‌های امنیتی و سیاسی آلمان با هدف ترویج چهره‌ای خشونت آمیز از اسلام و ممانعت از ترویج اسلام واقعی، از گروه‌های سلفی و تکفیری در این کشور حمایت می‌کردند.
کد خبر : ۳۵۱۱۵۶
صراط: دستگاه‌های امنیتی و سیاسی آلمان با هدف ترویج چهره‌ای خشونت آمیز از اسلام و ممانعت از ترویج اسلام واقعی، از گروه‌های سلفی و تکفیری در این کشور حمایت می‌کردند.

به گزارش تسنیم، طی روزهای اخیر  مقامات سیاسی و امنیتی آلمان در خصوص بروز حوادث تروریستی احتمالی در این کشور هشدار داده اند.

این هشدارها در حالی مخابره می شود که مقامات آلمانی نمی توانند سهم خود را در بروز شرایط خطرناک فعلی (و هر حادثه ای که در آینده رخ دهد) کتمان کنند. اظهارات هانس گئورگ ماسن رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان در خصوص افزیش تعداد عناصر بالقوه تروریستی در این کشور در نوع خود قابل تامل است :

" در حال حاضر حدود 1600 نفر در آلمان از عناصر بالقوه تروریستی هستند، این در حالی است که سال گذشته تعداد این گروه خطرناک حدود 1200 نفر بود. در حالی که سال های گذشته بخصوص حملات تروریستی از طرف جوخه های ترور و چندین نفر انجام می شد اما در حال حاضر بیشتر این حملات توسط افراد تک شکل می گیرد.ما باید توجه داشته باشیم که دیگر در شرایط عادی زندگی نمی کنیم...."

در خصوص اظهارات ماسن نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:

نخست اینکه حمایتهای قبلی آلمان از عناصر سلفی و تکفیری در این کشور و ایجاد حاشیه امنیت برای آنها برای فعالیتهای تبلیغی غیر قابل انکار است. دستگاههای امنیتی و سیاسی آلمان طی دهه های گذشته ، با هدف ترویج چهره ای خشونت آمیز از اسلام و ممانعت از ترویج اسلام واقعی، از گروههای سلفی و تکفیری در این کشور حمایت می کردند. این گروهها، از سوی عربستان سعودی حمایت ملی و از سوی مقامات آلمانی، حمایت اجتماعی و امنیتی می شدند. بنابراین، مصدر و خاستگاه شکل گیری هسته های تکفیری و تروریستی در آلمان، بستر و زمینه ای است که دستگاههای امنیتی و اجرایی این کشور برای آنها فراهم کرده اند.

نکته دوم اینکه رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان سعی کرده است نقش فضای مجازی را در شکل گیری و استمرار روند خطرناک فعلی پررنگ کند. ماسن در این خصوص می گوید:

"در فضای مجازی یک جهان موازی ایجاد شده است که در آن افراد افراط گرا شده و تا ارتکاب ترور همراهی و تربیت می شوند."

بدون شک ماسن و دیگر مقامات امنیتی و اطلاعاتی آلمان نمی توانند شکل گیری بحرانهای امنیتی موجود در این کشور را بر گردن فضای مجازی انداخته و خود را از جرم محرز تقویت گروههای تکفیری در کشورشان ( طی دهه های گذشته) تبرئه نمایند!در چنین شرایطی، ارسال ادرسها و نشانه های امنیتی نادرست از سوی مقامات آلمانی، نمی تواند منجر به کتمان و لاپوشانی حقایق موجود در این کشور شود.

افرادی مانند ماسن قبل از تشریح وضعیت بحرانی موجود، باید به این سوال پاسخ دهند که 1600 تروریستی بالقوه ای که هم اکنون در آلمان زندگی می کنند و هر لحظه امکان بروز رفتارهای خطرناک از سوی آنها وجود دارد، از کجا آمده و چرا در آلمان ساکن شده اند.

همچنین مقامات آلمانی باید با این سوال مهم پاسخ دهند که چرا میان برلین و دو مصدر اصلی خشونت و ترور در جهان، یعنی ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی همچنان ارتباط عمیق و گسترده ای وجود دارد. ادامه حمایتهای تسلیحاتی آلمان از آل سعود و ارتباطات گسترده ای که میان برلین و ریاض وجود دارد، نشانه ای از همین حقیقت تلخ است.

در نهایت اینکه مقامات سیاسی و امنیتی آلمان در خصوص هر واقعه تروریستی که در کشورشان رخ دهد مسئول هستند. رفتارهای قبلی دولت و دستگاههای امنیتی آلمان در حمایت از عناصر تکفیری از یک سو و رفتارهای فعلی آنها در حمایت از مصدر تکفیر و ارهاب یعنی عربستان سعودی، هر دو مولد وقوع بحرانهای بالقوه و بالفعل زیادی در خاک آلمان می باشد. بدیهی است که در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان آلمانی نیز متوجه آدرسهای نادرست مخابره شده از سوی مقامات امنیتی این کشور هستند.