۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
تولیت آستان قدس در چه شرایطی کاندیدا می‌شود؟

چرا رئیسی، حب ریاست ندارد؟

نامزدی حجت الاسلام والمسلمین رییسی فقط در یک صورت امکانپذیر است و آن اینکه ایشان تشخیص بدهند که ...
کد خبر : ۳۵۱۲۴۶
گروه سیاسی صراط - با وجود پاسخ منفی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به درخواست‌ها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، بسیاری از اصولگرایان در کمین نشسته اند تا به هر ترتیبی شده او را به حضور در انتخابات راضی کنند.
 
به گزارش صراط، موضوع کاندیداتوری رییسی، سابقه زیادی ندارد و مربوط به چند هفته اخیر است. جالب است که تمامی اظهارنظرها از شروع شایعات تا اصرار و انکارها و در نهایت تکذیب آن، هیچ گاه خود حجت الاسلام رییسی به طور مستقیم به این موضوع ورود نکرده است.

دلیل اصرار اصولگرایان برای کاندیداتوری حجت الاسلام رییسی، مقبولیت او میان تمامی طیف های این جناح است؛ به طوری که برای اغلب کاندیداهای مطرح فعلی، طیف هایی از اصولگرایان ملاحظاتی دارند و حاضر به پذیرش آنها به عنوان کاندیدای نهایی نیستند. با این حال، حجت الاسلام رییسی مقبول تمامی طیف های اصولگراست.

با این حال، رایزنی های اخیر با او برای پذیرش کاندیداتوری بی نتیجه مانده؛ هرچند بسیاری از اصولگراین هنوز از این موضوع ناامید نشده اند. شاید به همین دلیل باشد که نام وی علیرغم مخالفتش، در جمع کاندیداهای مطرح شده در نشست جمنا هم قرار گرفت و حتی برخی شایعات انتخاب ایشان به عنوان کاندیدای نهایی را هم به میان کشید.

اما سوی دیگر ماجرا، نظر خود حجت الاسلام والمسلمین رییسی است. سابقه او نشان داده ترجیح می‌دهد در پست هایی قرار بگیرد که به دور از جنجال و البته منشأ اثر باشد .

به نقل از تولیت آستان قدس رضوی، عنوان شده است که حضور در در این آستان را مهم‌تر از هر مسووليتی می‌داند و آن را فرصتي گرانقدر براي خدمت به محبين آن آستان مقدس قلمداد می‌کند. از زمان حضور حجت الاسلام رییسی در آستان قدس، رویکرد آن در مسائل مختلف تغییر کرده و به موضوعاتی مانند حاشیه‌نشین‌ها و همینطور آسیب های اجتماعی در مشهد توجه بیشتری شده است. رییسی حتی در مقابل هجمه گاه و بی‌گاه اصلاح طلبان و حامیان دولتی آنها در خصوص شفافیت مالی این نهاد هرگز پاسخ تندی نداده و حتی برای همکاری اعلام آمادگی کرده است.

چرا رئیسی، حب ریاست ندارد؟

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ورود به آستان قدس، ده سال رییس سازمان بازرسی بود و پس از آن در یک دوره ده ساله دیگر در مسئولیت معاون اولی قوه قضاییه قرار داشت. در این مدت، رئیسی کمتر در رسانه ها ظاهر می شد و حضور او صرفا به مواردی اختصاص داشت که اظهارنظر او ضروری می نمود. حجت الاسلام رییسی سپس به دادستانی کل منتقل شد و یک سال در این سمت باقی ماند و سرانجام در سال 94 با حکم رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد؛ او از سال 91، یک حکم دیگر هم از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده و به عنوان دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت فعالیت می‌کند.

با وجود این کارنامه، "روحانی آرام و به دور از حاشیه" ،  همچنان ترجیح می دهد در مناصبی فعالیت کند که کمتر به سیاسی کاری آلوده شده اند و البته منشأ اثر باشند. دلیل اصلی عدم کاندیداتوری او هم همین موضوع است. به این ترتیب نامزدی او فقط در یک صورت امکانپذیر است و آن اینکه تشخیص بدهد جانشینی برایش وجود نداشته باشد و یا عدم حضورش مضراتی برای آینده انقلاب داشته باشد. شاید سالها بود که در دایره مسئولین ، فردی که حب ریاست نداشته و با وجود اصرارها و فشارها ، خدمت صادقانه را در اولویت قرار دهد ، دیده نشده بود .