۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

برندگانی که خودشان اسکار نگرفتند +تصاویر

در بین همه برندگان اسکار که با دست های خودشان این جایزه را به خانه برده اند می شود نامزدهایی را یافت که به دلایل مختلف روز اهدای جوایزشان، جزو غایبان این مراسم بوده اند.
کد خبر : ۳۵۱۵۸۶

صراط: در بین همه برندگان اسکار که با دست های خودشان این جایزه را به خانه برده اند می شود نامزدهایی را یافت که به دلایل مختلف روز اهدای جوایزشان، جزو غایبان این مراسم بوده اند.

به گزارش مجله مهر، برای بسیاری از علاقه مندان هنر هفتم جایزه اسکار معتبرترین جایزه سینمایی در دنیا تلقی می شود که همیشه در این ایام سال جمعیت زیادی از سینماگران را  در دنیا به تب و تاب می اندازد تا ببینند که امسال چه کسی قرار است این تندیس طلایی را با خود به خانه ببرد. اما شاید برای بسیاری از ما جالب باشد که بدانیم که این مراسم ۸۸ساله در طول برگزاری اش در تمامی این سالها پر از حاشیه های جنجالی و عجیب و غریب بوده؛ حواشی که بعدها و با گذر زمان تبدیل به یک اتفاق تاریخی شده است. امسال به دنبال سیاست های ترامپ، غیبت اصغر فرهادی در مراسم اسکار به عنوان یکی از پنج نامزد فیلم خارجی زبان ، یکی از مهمترین جنجال هایی است که اسکار آن را به خود اختصاص داده است؛ اما به غیر از او مراسم اسکار در ادوار مختلف و در میان نامزدهایش همیشه افرادی را داشته که هر کدام بنا به دلایل گوناگون از غایبان این مراسم پر سر و صدای سینمایی در هتل روزولت هالیوود بوده اند.

مارلون براندو/ غیبت در اعتراض به سیاست های امریکا

یکی از برندگان غایب در مراسم اسکار که نبودش با پیام ها و سر و صداهای زیادی در دنیا مواجه شد«مارلون براندو» بود. این بازیگر در طول عمر بازیگری اش دو بار موفق به دریافت جایزه اسکار شد که بار اول آن به خاطر بازی در فیلم«بارانداز» بود؛ اما نکته جالب توجه این جاست که مارلون براندو در پنجم مارس ۱۹۷۳واکنشی بسیار متفاوت تر نسبت به جایزه دوم خودش در مراسم اسکار نشان داد. این بازیگر قدیمی بعد از بازی در نقش«ویکتور کورلئونه» در فیلم«پدر خوانده» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در اسکار شد؛ اسکاری که مارلون براندو  به نشانه اعتراض از حضور در آن انصراف داد و به جای خودش یک دختر سرخ پوست را با لباس های آپاچی برای دریافت جایزه فرستاد. او در پیامی از طرف مارلون براندو درباره غیبت او این طور گفت: امشب به جای مارلون براندو به این مراسم آمده ام و او از من خواسته تا به شما بگویم که با تمام احترام حاضر به قبول این جایزه ارزشمند نیست و دلیل آن رفتاری است که صنعت فیلمسازی با بومیان آمریکا داشته.»

برندگانی که خودشان اسکار نگرفتند +تصاویر

دالتون ترامبو/ غیبت به خاطر لیست سیاه

در دهه ۳۰میلادی هزاران امریکایی به خاطر رکود اقتصادی  به حزب کمونیسم اضافه شدند؛ حزبی که بعد از جنگ جهانی دوم و با اتحاد امریکا و شوروی به تعداد کمونیست های این کشور اضافه کرد تا جایی که با آغاز جنگ سرد  و دوره مک کارتیسم شرایطی شکل گرفت که مک کارتی لیست سیاهی را ترتیب داد تا از این طریق افراد زیادی از جمله روشنفکران و هنرمندان به اتهام کمونیست بودن  شغل خودشان را از دست بدهند یکی از این افراد «دالتون ترامبو» بود. فیلنامه نویسی که اسمش در این لیست سیاه وجود داشت اما با همه این ها در همین دوره ترامبو توانست دو جایزه اسکار را  به خاطر فیلمنامه هایی که نوشت از آن خود کند. جایزه هایی که هیچ کدام از آنها به دست خود ترامبو داده نشد و ترامبو در طول همه این سالها مجبور بود تا با اسم مستعار به فعالیت مشغول باشد. اولین اسکار او به خاطر فیلمنامه«تعطیلات در رم» بود. ترامبو در این فیلمنامه به جای اسم خودش از اسم دوست فیلمنامه نویسش«ایان هانتر» استفاده کرد تا نام او به جای خودش به عنوان بهترین فیلمنامه نویس مراسم اسکار خوانده شود. فیلنامه«شجاع» دومین کار ترامبو بود که برنده اسکار شد ولی باز هم خبری از اسم و حضور دالتون ترامبو نبود؛ چون در این کار هم او مجبور، به استفاده نام مستعار«رابرت ریچ» شد تا این شخصیت خیالی نامش به عنوان برنده اسکار سال ۱۹۵۷ خوانده شود.

برندگانی که خودشان اسکار نگرفتند +تصاویر

وودی آلن/ غیبت به خاطر نوازندگی در یک کلوب

خیلی از ما وودی آلن را به واسطه های کارهای مختلف و متفاوتش می شناسیم کارگردان،بازیگر و فیلمنامه نویسی که تا به الان بیش از ۲۱بار به واسطه کارهایش نامزد اسکار شده و از این ۲۱بار سه بار برنده این جایزه سینمایی بوده است؛ اما جالب است بدانید که در طول همه این دفعات وودی آلن تنها یک بار در اسکار شرکت کرده است و می گوید هرسال به جای حضور در مهمانی اسکار ترجیح می دهد که همان شب به همراه گروه جازش در یک کلوپ به نوازندگی بپردازد.

برندگانی که خودشان اسکار نگرفتند +تصاویر

رومن پولانسکی/ غیبت به خاطر جرم

این کارگردان لهستانی که کارهایش الهام بخش کارگردان های زیادی در امریکا بوده است هم جزو غایبان چندین ساله مراسم اسکار به حساب می آید کارگردانی که بر خلاف بقیه علت غیبتش رنگ و بوی جرم و دادگاه های قضایی را می دهد. رومن پولانسکی در سال ۱۹۷۷ به جرم تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله متهم شناخته شد. این موضوع منجر به فرار پولانسکی از امریکا به فرانسه شد تا او دیگر به این کشور برنگردد. پولانسکی در سال ۲۰۰۲ به خاطر فیلم«پیانسیت» برنده بهترین کارگردانی در اسکار شد اما در آن حضور نداشت.

برندگانی که خودشان اسکار نگرفتند +تصاویر

هیث لچر/ غیبت به خاطر مرگ

نام این هنرپیشه استرالیایی برای بیشتر سینما دوستان یادآور شخصیت«جوکر» درفیلم شوالیه تاریکی است. فیلمی که لچر به خاطر بازی در آن موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد؛ اما چندی قبل از مراسم اسکار ۲۰۰۸ به علت مسمومیت های دارویی جان خودش را ازدست داد و از حضور در این مراسم بازماند تا جایی که در مراسم اسکار پدر و مادر او آخرین جایزه فرزندشان را با خود به خانه بردند.

برندگانی که خودشان اسکار نگرفتند +تصاویر

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز