۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

ارشاد کپی بودن اثر برنده جشنواره فجر را تایید کرد

کد خبر : ۳۵۱۶۳۳
صراط: مجید ملانوروزی درباره حواشی جشنواره تجسمی فجر و کپی بودن اثر «کاظم خراسانی» گفت: از نظر فرم ۸۰ درصد کپی است؛ در این اندازه کپی از کار، خلاقانه نیست و حداقل نباید جایزه می‌گرفت.

به گزارش فارس، مجید ملانوروزی در حاشیه نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاران  مبنی بر ارائه اثر کپی شده از سوی «کاظم خراسانی» در نهمین جشنواره تجسمی فجر و دریافت طوبای زرین اظهار داشت: من به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری می‌توانم نظرم را بگویم ولی بنده در شورای هنری و داوری و دبیرخانه این جشنواره نبوده‌ام. نگاه ما در سیاستگذاری این جشنواره بر این است که ایده‌های نو و خلاق به جشنواره راه پیدا کند و یک کار کپی هیچ وقت کار خلاقانه به حساب نمی‌آید.

وی ادامه داد: کاری که من از «کاظم خراسانی» در قیاس با نمونه ترکیه‌ای دیدم به نظرم از نظر فرم 80 درصد کپی است؛ در این اندازه کپی از کار خلاقانه نیست و حداقل نباید جایزه می‌گرفت و در نمایشگاه ارائه می‌شد. البته کار هنرمند ترکیه‌ای هم اثر معروفی نبود و نمی‌توان به داوران خرده گرفت.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره گرفتن جایزه از خراسانی، خاطرنشان کرد: در این باره اختیارات را به دبیرخانه سپردیم. البته به همراه دوستان در دبیرخانه و شورای داوری گفته شد تشکیل جلسه‌ای با حضور هنرمند صورت بگیرد؛ اگر اثر فاقد صلاحیت باشد باید فکری درباره آن کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر انتخاب اثر «ریحانه مقدم» فرزند «اصغر کفشچیان‌مقدم» گفت: حق دختر وی و هر هنرمندی است که در جشنواره‌ها شرکت کند؛ از طرفی دیگر آقای کفشچیان‌مقدم جزو هیات داوران نبود و اثر ریحانه مقدم نیز بسیار کار خوبی است. اصلا وی به دلیل حضور اثر دخترش در جشنواره در ترکیب هیئت داوران حاضر نشد. باید منصفانه برخورد کرد.