۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

رواج خزنده یک لاکچری جدید در جامعه +جدول

کد خبر : ۳۵۲۸۴۱
صراط: استفاده از طلا، عنصر ارزشمند گروه یازدهم جدول مندلیف، اگر تا پیش از این بیشتر در قالب زیورآلات بین عموم مردم بخصوص بانوان طرفدار داشت، حالا مدتی است که کاربردهایی متفاوت‌تر هم پیدا کرده است؛ کاربردی که پای طلا را این بار به خدمات آرایشی و زیبایی زندگی لاکچری‌بازها (تجمل‌گراها) باز کرده و نظر سودجویان و فرصت‌طلبان زیادی را به این پدیده جذاب جلب کرده است؛ خدماتی مانند کاشت ناخن‌های طلاکوب، استفاده از تتوهای طلای موقت روی بدن و گذاشتن ماسک‌های طلا روی پوست صورت!

به گزارش جام جم، پدیده‌ای جذاب و البته مغایر با سبک زندگی اسلامی - ایرانی که خیلی‌ها را برای استفاده از کاربردهای نامتعارف طلا وسوسه کرده است؛ اتفاقی که نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آن به‌عنوان یک خطر جدی در جامعه یاد می‌کند و می‌گوید: رواج پدیده‌های اینچنینی نشانه به وجود آمدن خطر در جامعه است، نشانه تغییری است که آرام آرام در سبک زندگی برخی اعضای جامعه رخ داده و حالا با این حرکت‌ها خودش را نشان می‌دهد.

پژمان‌فر درباره دلایل شیوع پدیده‌های این چنینی در جامعه می‌گوید: وقتی ما نتوانیم نظام ارزشی حاکم برجامعه را براساس ملاک‌های واقعی مانند ارزش‌های انسانی تبیین کنیم، ملاک‌های مادی فرصت بروز پیدا می‌کنند.

او با تاکید بر این که طبع انسان به سوی برتری جویی تمایل دارد، می‌گوید: این برتری‌جویی باید در مسیری درست هدایت شود اگر چنین نشود، انسان‌ها به تعبیری که در روایات دینی‌مان داریم لباس‌های شهرت می‌پوشند، ‌انگشت‌نما می‌شوند. استفاده‌های نامتعارف از طلا هم نماد همین انگشت‌نمایی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با اشاره به مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌ها در رفع این معضل فرهنگی می‌گوید: برای مدیریت این موضوع توجه و تدبیر دستگاه‌ها و نهادهای متولی امر فرهنگ بسیار مهم است، این‌گونه رفتارها هم باید رصد شود، هم مراقبت شود، هم اعتنا شود! اما متاسفانه ما در نظام کشوری خودمان می‌بینیم که موضوع فرهنگ به عنوان اولویت دست چندم به حساب می‌آید و خیلی نگران‌کننده است.

رواج شیءسروری در جامعه

نگرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نگرانی بجایی است؛ آن هم در شرایطی که دایره خودنمایی لاکچری‌بازها و تجمل‌گراها هر روز در جامعه وسیع‌تر می‌شود و بهانه‌هایشان برای نشان دادن تفاوت‌هایشان با دیگر افراد جامعه بیشتر.

موضوعی که مورد توجه دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی هم قرار می‌گیرد و قرایی‌مقدم در باره دلایل شیوع پدیده‌هایی اینچنینی می‌گوید: این موضوع یک دلیل علمی دارد که تنها مختص ایران هم نیست و در جوامع دیگر هم دیده می‌شود. درحقیقت براساس نظریه پیتیریم سوروکین جامعه‌شناس برجسته روسی، ذهنیت حاکم براذهان مردم جهان از قرن شانزدهم به بعد به سمت ذهنیت مادی و حسی حرکت کرده است. یعنی مادیات اصل قرار گرفته و چارچوب ذهنی انسان‌ها را تشکیل داده است.

قرایی‌مقدم در توضیح بیشتر می‌گوید: شیء‌سروری مدت‌هاست بر جوامع حاکم شده است. در این پدیده، افراد شخصیت، جلال، جبروت و هویت‌شان را از اشیا می‌گیرند، ‌از ناخن طلایی که می‌کارند از خط رند موبایلی که می‌خرند، از خودروی آخرین مدلی که زیر پایشان است، چراکه با کمرنگ شدن ارزش‌های معنوی، این اشیا هستند که به زندگی انسان‌ها معنا می‌دهند.

به گفته این جامعه‌شناس، این پدیده بیشتر شامل حال تازه به دوران رسیده‌هایی می‌شود که براساس نظام بیمار اقتصادی یکشبه ره صدساله را طی کرده و به مال‌و‌منالی رسیده‌اند؛

قرایی‌مقدم با اشاره به این موضوع می‌گوید: این جماعت تازه‌به‌دوران رسیده را که کسی نمی‌شناسد، آنها برای این‌که مرتبه بالای اجتماعی‌شان را به دیگران نشان بدهند، برای این که سری بین سرها دربیاورند، ناخن طلا می‌کارند، موبایل گرانقیمت می‌خرند و دائما نیاز دارند که خودشان را به دیگران بشناسانند.

ادعاهای عجیب با قیمت‌های نجومی

برای ورود به دنیای پرزرق و برق لاکچری‌بازهای طلادوست، ما با چند آرایشگاه و سالن زیبایی تماس می‌گیریم؛ سالن اول، اختصاصا کار کاشت ناخن انجام می‌دهد و نشانی‌اش در یکی از خیابان‌های معروف قیطریه است. منشی سالن بسختی راضی می‌شود قیمت را از آن سوی تلفن اعلام کند؛ اصرار دارد برویم و کار را از نزدیک ببینیم، ‌آن‌وقت حتما برای کاشت ناخن‌های طلاکوب، با هر قیمتی! داوطلب می‌شویم. نرخی که بعد از کلی اصرار از دهانش بیرون می‌آوریم، بین 600 تا 800 هزار تومان است. منشی البته تاکید می‌کند که این رقم برای کاشت اول است و بعد از آن برای هربار ترمیم که بهتر است هر سه هفته یک بار انجام شود به هزینه‌ای حدود 200 هزارتومان نیاز است! کاشت ناخن طلاکوب کیلومترها آن‌طرف‌تر از پایتخت در شهر کرج هم رواج دارد، شماره یک سالن زیبایی در گوهردشت را از طریق اینترنت پیدا می‌کنیم و این بار قیمتی که به ما داده می‌شود تفاوت محسوسی با سالنی دارد که در شمال تهران قرار داشت؛ کاشت دائمی ناخن طلاکوب در این آرایشگاه با 250 هزارتومان و ترمیم با 80 هزارتومان انجام می‌شود. خانم ناخنکار خودش گوشی را می‌گیرد و توضیح می‌دهد که هم از ورق طلا و هم از پودر طلا برای کاشت استفاده می‌کند و مواد مورد استفاده‌اش هیچ تفاوتی با مواد به کار رفته در آرایشگاه‌های معروف تهران ندارد. او دلیل این تفاوت قیمت را تفاوت در دستمزد اعلام می‌کند.

برای پیدا کردن اطلاعات درباره ماسک طلا با یک موسسه زیبایی در منطقه پونک تهران تماس می‌گیریم؛ موسسه‌ای که یکی از تبلیغات ویژه‌اش، استفاده از ماسک‌های ورقه‌ای حاوی ذرات ریز طلاست! منشی موسسه در توضیح بیشتر می‌گوید که این ماسک‌ها تائیدیه اداره غذا و داروی آمریکا! را دارد و مخصوص استفاده برای صورت و گردن است. ماسکی که در پکیج نوروزی به قیمت 300 هزار تومان ارائه می‌شود و به ادعای کارشناس زیبایی همین موسسه، باعث نرمی، استحکام و رطوبت رسانی به پوست می‌شود !

قیمت ورق‌های تتوی موقت طلا هم در بازار متفاوت است، از ورق‌های 12 هزار تومانی گرفته تا ورق‌های 100 هزارتومانی! تتوهایی با اشکال مختلف و ماندگاری چهار تا 12 روز و به ادعای فروشنده‌ها، ضدآب! یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که برای ورود به دنیای لوکس جماعتی که دنبال خدمات آرایشی طلایی هستند، باید درهر بار استفاده مبلغی حدود یک میلیون تومان هزینه کرد! هزینه‌ای که در دفعات بعدی هم تکرار می‌شود.

استفاده از طلا جنبه تجاری دارد

صرف نظر از تمام اما و اگر‌هایی که پیرامون استفاده از طلا در خدمات آرایشی و زیبایی وجود دارد، درباره مضرات و معایب استفاده‌های غیرمتعارف از طلا هم نقاط مبهم زیادی دیده می‌شود.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو با اشاره به این موضوع هشدار می‌دهد: با توجه به این‌که مقدار طلای استفاده شده در ماسک‌های زیبایی،‌ تتوها و ...مقدار بسیار ناچیزی است، می‌توان گفت استفاده از طلا در خدمات بهداشتی و آرایشی بیشتر جنبه تجاری دارد و همین که اسم طلا می‌آید، ‌این بهانه به دست افراد سودجو داده می‌شود که با قیمت‌های گزاف به ارائه خدمات بپردازند.

این متخصص پوست و مو می‌افزاید: درباره ادعاهایی که پیرامون جوان‌سازی یا رویکرد درمانی طلا، مطرح می‌شود سندی در دست نیست و نکته مهم این است که ما ببینیم اصلا این موارد، مورد تائید وزارت بهداشت هستند و مجوز این وزارتخانه را دارند، تحت عنوان چه برندهای معتبری به کشور وارد می‌شوند و واردات‌شان چطور صورت می‌گیرد.

دکتر نیکبخت در ادامه به استفاده‌کنندگان هشدار می‌دهد: مصرف‌کننده‌ها باید نسبت به استفاده از تمام مواردی که این روزها چه از طریق ماهواره و چه از طریق شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شوند، آگاهی کامل را به دست بیاورند تا با مشکلات و بیماری‌های پوستی بعدی مواجه نشوند.

چند نمونه از لاکچری‌بازی با طلا همراه با قیمت آن

رواج خزنده یک لاکچری جدید در جامعه +جدول