۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰

اعتراف مقام پیشین موساد به ناتوانی مقابل ایران

رئیس پیشین بخش مطالعات موساد گفت: ریاض از افزایش قدرت آنچه را که محور شیعی نامید نگران است و نمی تواند تغییری در منطقه داشته باشد. اسرائیل نیز قادر به تغییر در منطقه نیست.
کد خبر : ۳۵۲۹۳۸
صراط: رئیس پیشین بخش مطالعات موساد گفت: ریاض از افزایش قدرت آنچه را که محور شیعی نامید نگران است و نمی تواند تغییری در منطقه داشته باشد. اسرائیل نیز قادر به تغییر در منطقه نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیما شاین رئیس پیشین بخش مطالعات موساد تاکید کرد: اسرائیل قادر به تضعیف ایران و حزب الله نیست.

بر اساس این گزارش، سیما شاین رئیس پیشین بخش مطالعات و پژوهشهای موساد اسرائیل در پایگاه اینترنتی مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل آویو گزارشی  منتشر کرده و مدعی شده است، دولت جدید آمریکا در واشنگتن تلاش می کند قواعد بازی  با ایران را تغییر دهد. به نوشته وی آمریکا می خواهد نفوذ و تاثیر منطقه ای ایران را کاهش دهد، بدون اینکه بخواهد از اقدامات نظامی استفاده کند تا ایران نخواهد به این اقدامات نظامی پاسخ دهد و این بدان معنی است که واشنگتن می خواهد توان دفاعی خود را در برابر ایران تقویت کند. بنابراین دولت آمریکا برای اجرای این طرح با مشکلات زیادی روبروست تا آنجایی که دست یابی به این اهداف آمریکا بعید به نظر می رسد. این در حالی است که پیچیدگی ها و مشکلات متعددی در منطقه وجود دارد.

سیما شاین مدعیست تهران و واشنگتن دوست ندارند تنش متقابل را افزایش دهند تا به درگیری مسلحانه بینجامد اما به رغم آن درگیری لفظی بین آنها افزایش می یابد تا هر یک به طرف مقابل بفهماند که قصد دارد حمله ای داشته باشد.

از سوی دیگر این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی  مدعیست که در سال اخیر شاهد نزدیکی خارج از عُرف بین ایران و روسیه بودیم و این مسائل می تواند ایران را به عنوان بازیگر اصلی در خارمیانه تقویت کند زیرا ایران به عنوان طرفی که نقش مهمی در هرگونه توافق آینده در سوریه و عراق بازی می کند خواهد بود.

سیما شاین تاکید می کند نتایج حاصل از این تحولات منطقه ای به تقویت ایران و حزب الله خواهد انجامید و محور سنی به فرماندهی عربستان سعودی ضربه خواهد خورد. این در حالی است که عربستان سعودی همواره می خواهد نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهد . به گفته این مقام امنیتی موساد، مسئله تضعیف محور سنی در راستای منافع اسرائیل نیست. این در حالی است که در سالهای اخیر روابط بین اسرائیل و روسیه نیز بهبود یافته است . سیما شاین این سئوال را مطرح کرد که آیا این واقعیتها در راستای منافع امنیت ملی اسرائیل خواهد بود؟ وی خود پاسخ داد: تا بدین لحظه اینطور نشان داده می شود که منافع روسیه در راستای تقویت نفوذ آینده دشمنان اسرائیل یعنی ایران و حزب الله در سوریه و عراق و لبنان است.

وی افزود: این تحولات در شرایطی رخ می دهد که برای روسیه و هم پیمانان آن در منطقه شرایط  خوبی فراهم می سازد، زیرا آمریکا در حال حاضر اهمیت زیادی به دخالت در منطقه نمی دهد و آمادگی دارد که ابقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه و افزایش دخالتهای روسیه در منطقه به شرط از بین بردن داعش را بپذیرد اما ترکیه - که از نتایج تقسیم در سوریه و عراق و ایجاد منطقه ای برای کردها نگران است - آمادگی دارد ابقای بشار اسد و افزایش قدرت ایران و روسیه را قبول کند.

سیما شاین در زمینه عربستان سعودی نیز ادعا کرد: ریاض از افزایش قدرت آنچه را که محور شیعی نامید نگران است و به استثنای ارسال کمکهای تسلیحاتی و مالی به تروریستهای داعش نمی تواند تغییری دیگری در این رویکرد منطقه داشته باشد. همچنین اسرائیل نیز قادر به تغییر در منطقه نیست.

از این رو شاین نتیجه می گیرد که ادامه مذاکرات با روسیه مسئله ای مهم است و به رغم اینکه در راستای منافع اسرائیل هم نباشد اما باید افزایش یابد . از سوی دیگر  احتمال دارد همکاری با کشورهای عربی سنی مذهب ظاهرا جاذبیت کمتری داشته باشد زیرا محور سنی در برابر محور شیعی، ضعیف است. بنابراین اسرائیل باید مذاکرات با دولت آمریکا را تا حد ممکن نیز افزایش دهد تا منافع منطقه ای خود را بتواند حفظ کند.
برچسب ها: ایران حزب‌الله
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز