۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۷
شیوا بلوریان

بدون فضای مجازی بازیگر شدم

بلوریان از بازیگرانی است که حضور چندان پررنگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارد. او با این‌که خود اذعان دارد، فضای مجازی بخش لاینفکی از زندگی امروزی است اما تمایلی ندارد به شکل مستمر و پیوسته در این فضا حضور داشته باشد.
کد خبر : ۳۵۲۹۶۱
صراط: بلوریان از بازیگرانی است که حضور چندان پررنگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارد. او با این‌که خود اذعان دارد، فضای مجازی بخش لاینفکی از زندگی امروزی است اما تمایلی ندارد به شکل مستمر و پیوسته در این فضا حضور داشته باشد.

به گزارش جام جم، شیوا بلوریان، مجری و بازیگر، روزگاری از پرکارترین هنرمندان ایرانی بود که البته در سال‌های اخیر، گزیده‌کاری را در پیش گرفته است. وی تاکنون در کارهای مختلف تلویزیونی و سینمایی به ایفای نقش پرداخته است که از آن جمله می‌توان به شب هزار و یکم، ستاره‌های سربی، ضربان منفی، دفترخانه شماره سیزده و حس پنهان، مه بانو و کمکم کن اشاره کرد.

بلوریان از بازیگرانی است که حضور چندان پررنگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارد. او با این‌که خود اذعان دارد، فضای مجازی بخش لاینفکی از زندگی امروزی است اما تمایلی ندارد به شکل مستمر و پیوسته در این فضا حضور داشته باشد.

خانم بلوریان! شاهد حضور جسته وگریخته شما در فضای مجازی هستیم. علت حضور کمرنگ شما در این فضا چیست؟

من خیلی در فضای مجازی فعال نیستم، به این دلیل که وقت چندانی برای این کار ندارم و در ضمن،‌ کمی هم تنبل هستم. به هر حال، این‌گونه نیست که به صورت فعال و همه روزه به این فضا سر بزنم و در آن، حضور پررنگی داشته باشم. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که فضای مجازی، بخش لاینفک زندگی هر انسانی به شمار می‌رود و نمی‌توان از آن اجتناب کرد . به همین دلیل،‌ من به صورت جزئی و در زمینه‌های کاری از آن بهره می‌برم. معمولاً کارهایم را در این فضا به اشتراک می‌گذارم و از آنجا که مردم دوست دارند بدانند که هنرمندان در حال انجام چه کاری هستند، درباره کارهایی که در دست اقدام دارم با آنها تبادل نظر می‌کنم. گاهی هم دست‌نوشته‌های شخصی‌ام را به اشتراک می‌گذارم که به علاقه همیشگی من به نوشتن فیلمنامه، نمایشنامه، داستان‌های کوتاه و یادداشت‌های روزانه بازمی‌گردد.

پس به کارکردهای مثبت این فضا باور دارید. با این حال، حضورتان در این فضا جزئی و کم است، چرا؟

واقعاً وقت ندارم. خیلی هم دوست ندارم که حضور فعال در این فضا داشته باشم. من 18 سال سابقه کار در عرصه هنر را دارم؛ با بهترین کارگردان‌ها هم کارم را شروع کردم و افتخار ادامه همکاری با بهترین‌ها را داشتم. آن زمان، اینستاگرام، اینترنت و این ابزارها به طوری که الان مطرح هستند، وجود نداشت. ما بدون فضای مجازی بازیگر شدیم؛ روابطمان با مخاطب هم ساده، بی‌ریا و بدون هیاهو بود. مردم برای ما ابراز احساسات می‌کردند و ما هم کار می‌کردیم. الان هم مشغول هستیم. بنابراین، زمانی که من بازیگری را شروع کردم، اینترنت، فضای مجازی و این داستان‌ها در سرنوشت کاری بازیگران و هنرمندان چندان تأثیر نداشت، به همین دلیل، بازیگرانی مانند من یاد گرفته‌اند که بدون فضای مجازی، زندگی حرفه‌ای خودشان را داشته باشند و به کارشان ادامه دهند.

تاکنون در فضای مجازی با بداخلاقی خاصی از سوی کاربران مواجه شده‌اید؟

نه خدا را شکر. تا به حال، با مشکل خاصی در فضای مجازی روبه رو نشده‌ام، هیچ توهینی از سوی کاربران ندیده‌ام و اگرچه حضور کمرنگی در این فضا دارم، اما، همواره جز لطف، محبت و احترام از هموطنانم چیز دیگری دریافت نکرده‌ام و همین موضوع مرا بی‌نهایت شرمنده مردم می‌کند. بارها نوشته‌ام و باز هم می‌گویم که خاک پای مردم سرزمینم هستم. من به نوبه خود احترامی بی‌اندازه برای همه قائل هستم و تلاش می‌کنم در قابی از عشق و احترام با همه گفت‌وگو کنم.

با همه این حرف‌ها، فضای مجازی را تا چه میزان برای ارتقای حرفه‌ای و کاری هنرمندان مفید می‌دانید؟

کسی می‌تواند در این باره نظر بدهد که حضور فعال در فضای مجازی داشته باشد. حضور من در این فضا آن‌قدر کمرنگ است که نمی‌توان نتیجه مثبت از آن انتظار داشت.

من شاید ماهی یکبار، آن‌هم به تنها صفحه‌ای که در اینستاگرام دارم، سر بزنم و به همین دلیل با طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارتباط ندارم و نمی‌توان گفت نتیجه مثبتی از این حضور گرفته‌ام.

در شرایط فعلی کشور که استفاده از فضای مجازی رواج زیادی پیدا کرده، استفاده نکردن از این فضا توسط برخی بازیگران به کار آنها لطمه نمی‌زند و مانع پیشرفت آنها نمی‌شود؟

به تعداد آدم‌های کره زمین، روش‌های مختلف برای زندگی وجود دارد. زندگی تمام انسان‌ها بر اساس ایدئولوژی و اعتقادات آنها بنا می‌شود و بر همین اساس هر فردی نحوه زندگی خودش را انتخاب می‌کند. به نظرم باید در این باره برای همه افراد احترام قائل باشیم. من حق خودم نمی‌دانم که درباره حضور بازیگران در فضای مجازی و درستی یا نادرستی عملکرد دیگران در این فضا نظر بدهم.

به نظر من اما الزامی در استفاده از فضای مجازی برای افراد و از جمله بازیگران و هنرمندان وجود ندارد و حضور داشتن یا نداشتن در این فضا و استفاده کردن یا نکردن از آن یک موضوع شخصی است و نمی‌توانم نسخه‌ای عمومی بپیچم و نظر بدهم که استفاده نکردن از این فضا مانع پیشرفت برخی بازیگران می‌شود یا برعکس، دلیل پیشرفت آنهاست. تلاش من این است که تمرکزم روی زندگی واقعی، خانواده و کارم باشد تا این که در فضای مجازی حضور داشته باشم، اما ممکن است بعضی‌ها این اعتقاد را نداشته باشند. من به نظر و اعتقاد همه احترام می‌گذارم.