۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸

اعتراض حداد عادل به نام یک حودرو

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامه‌ای خطاب به دکتر سیّد رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواهان رسیدگی به غیر فارسی بودن نام کوییک شد.
کد خبر : ۳۵۳۳۴۰
صراط: غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامه‌ای خطاب به دکتر سیّد رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواهان رسیدگی به غیر فارسی بودن نام کوییک شد.

به گزارش مهر، به‌تازگی اخباری مبنی بر تولید نوعی خودرو در شرکت خودروسازی سایپا، موسوم به «کوییک» منتشر شده است. به دلیل غیر فارسی بودن این نام و مغایرت آن با قانون «منع به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه»، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامه‌ای خطاب به دکتر سیّد رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواهان رسیدگی به این تخلف شد. متن نامۀ مذکور بدین شرح است:

بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر سیّد رضا صالحی امیری

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس محترم شورای پاسداشت زبان فارسی

با سلام، در خبرها آمده است که شرکت خودروسازی سایپا محصول جدیدی را به نام «کوییک» به بازار عرضه کرده است. نام انتخاب‌شده برای این محصول فارسی نیست و نقض صریح قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه»، مصوّب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی است.

پیش از این نیز برخی شرکت‌های خودروسازی نام‌های خارجی برای تولیدات داخلی انتخاب کرده بودند که با تذکر مقام معظّم رهبری و پیگیری فرهنگستان زبان وادب فارسی نام انتخابی تغییر کرد. از آن جمله خودروی «پژو پرشیا» بود که به «پژو پارس» تغییر یافت. در مورد اخیر نیز تقاضا دارد به مسئولان ذی‌ربط دستور فرمایید اقدام لازم صورت گیرد، چرا که استفاده از این نام مجوّزی برای موارد مشابه خواهد بود و لازم است در اسرع وقت از آن جلوگیری شود.

فرهنگستان آمادگی خود را برای یافتن نام مناسب برای این خودرو جدید اعلام می‌دارد.

غلامعلی حداد عادل