۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
آغاز مجدد فروش سلاح به عربستان

ترامپ تصمیم اوباما علیه عربستان را لغو کرد

کد خبر : ۳۵۳۵۳۵
صراط: در حالی که دولت باراک اوباما پیشتر فروش برخی از سلاح‌ها به عربستان را متوقف کرده بود، دولت جدید آمریکا فروش این تسلیحات به سعودی‌ها را از سرگرفت.

به گزارش تسنیم، گزارش‌های منتشره حاکی است وزارت خارجۀ دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ازسرگیری فروش سلاح به عربستان سعودی را تصویب کرده است.

بر اساس توافق چند میلیون دلاری میان ریاض و واشنگتن، آمریکا تجهیزات موشکی هدایت‌شونده در اختیار سعودی‌ها قرار خواهد داد. مقامات واشنگتن می‌گویند این پیشنهاد برای اجرایی شدن نیازمند تأیید کاخ سفید است.

اجرای این توافق 1.15 میلیارد دلاری پیش‌تر از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، متوقف شده بود. علت توقف اجرای این توافق، حملۀ هوایی عربستان سعودی به مراسم تشییع‌ جنازه در یمن و کشتار ده‌ها غیرنظامی بود که خشم و اعتراضات بین‌المللی را به همراه داشت.

تأیید اولیۀ اجرای این توافق از سوی وزارت خارجۀ آمریکا نشان می‌دهد که دولت ترامپ به دنبال روابط نزدیک‌تر با عربستان سعودی در جنگ یمن است.

آمریکا همچنین در دسامبر گذشته و همزمان با بالا گرفتن انتقادهای جهانی دربارۀ کشتار غیرنظامیان در حملات عربستان سعودی به یمن، توافق فروش تانک و خودروهای زرهی به ریاض را متوقف کرد.

عربستان سعودی از فروردین 1394 حملات هوایی خود به یمن را آغاز کرده است؛ این حملات به بهانۀ حمایت از دولت مستعفی عبدربه منصور هادی و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز شد؛ در این حملات تاکنون بیش از 12 هزار یمنی کشته شده‌اند.

پنتاگون با حمایت لجستیک و اطلاعاتی از عربستان سعودی، در تجاوز نظامی به یمن شریک بوده است.

همچنین دیوان عالی بریتانیا بررسی دربارۀ توافق‌های فروش سلاح به عربستان سعودی را آغاز کرده است. این تحقیقات پس از آن شروع شد که فعالان حامی حقوق بشر دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، را به همدستی با عربستان سعودی در جنایاتش در یمن متهم کردند.

این بررسی به درخواست کمپین مخالف تجارت سلاح با حمایت عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر آغاز شده است.

بریتانیا از مارس 2015 (فروردین 1394) و با آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن، توافق‌هایی به ارزش 3.3 میلیارد دلار برای فروش سلاح به ریاض تصویب کرده است.

بریتانیا که یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحاتی عربستان سعودی در 40 سال گذشته بوده، جنگنده‌های تورنادو و یوروفایتر در اختیار ریاض قرار داده و خلبان‌های این کشور عربی را به‌منظور مشارکت در جنگ یمن، آموزش داده است.

دولت بریتانیا همچنین اذعان کرده است که در دهۀ 1980 بیش از 500 بمب خوشه‌ای غیرقانونی به عربستان سعودی فروخته و ریاض از این بمب‌ها در جنگ یمن استفاده کرده است.
برچسب ها: صراط عربستان سلاح