۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
آخرین آرایش‌های انتخاباتی چه می‌گویند؟

احتمال ثبت‌نام چند کاندیدا از هر دو جناح قوت گرفت/ زمان انصراف، پس از پایان مناظره‌ها؟

بر اساس شواهد و قرائن هیچ یک از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا قصد ندارند در انتخابات ریاست جمهوری 96 با کاندیدای واحد حاضر شوند.
کد خبر : ۳۵۳۵۸۷
گروه سیاسی صراط - بر اساس شواهد و قرائن هیچ یک از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا قصد ندارند در انتخابات ریاست جمهوری 96 با کاندیدای واحد حاضر شوند.

به گزارش صراط، مدت هاست که افرادی در جریان اصلاح طلب از لزوم ورود کاندیدای پوششی در کنار روحانی در انتخابات سخن می‌گویند. افرادی مانند منتجب نیا از حزب اعتماد ملی حتی مدعی شده اند ممکن است اصلاح طلبان فردی بهتر از روحانی پیدا و روی او اجماع کنند. کسانی مانند کرباسچی در حزب کارگزاران هم کاندیدای پوششی را ضروری می دانند. ظاهرا این دسته از اصلاح طلبان استفاده از روش انصراف دقیقه 90 عارف در انتخابات را ترجیح می دهند و قصد تکرار آن را دارند.

برخی دیگر ماند پزشکیان هم از اینکه به روحانی چک سفید امضا نداده اند سخن می گویند. هرچند مخالفانی هم برای این تصمیم وجود دارد که عمدتا سهم بیشتری در دولت دارند. مثلا حزب اعتدال و توسعه که بیشترین سهم را در دولت روحانی دارد کاملا با این موضوع مخالف است و آن را بارها از زبان افراد شاخص خود مانند نوبخت و واعظی اعلام کرده. محمدعلی نجفی هم که مشاور روحانی است بر خلاف هم حزبی های خود در کارگزاران با کاندیدای پوششی مخالف است.

در این میان، عارف که به نظر می رسد نقش اصلی در سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات 96 را بر عهده داشته باشد طوری صحبت کرده که گویی اگر اصلاح طلبانی بخواهند وارد انتخابات شوند، نمی تواند مانع آنها شود.

در جناح اصولگرا هم اگرچه تا مدت ها بحث بر سر کاندیدای واحد بوده اما محمد حسینی منشی هیات رییسه جمنا اخیرا احتمال داده تا این تشکل با پنج کاندیدای نهایی در مناظرها حضور یابد. همچنین روستاآزاد دیگر عضو جمنا رسیدن به دو یا سه کاندیدا را هم توفیق دانسته. البته حضور کاندیداهای منسوب به احمدی نژاد چندان جدی نیست و به نظر نمی رسد بتوانند نقش قابل توجهی را ایفا کنند.

به این ترتیب و با روندی که در پیش گرفته شده، بعید نیست در انتخابات 96، از هر جناح چند کاندیدا حضور یابند تا در مناظره ها به مصاف هم بروند. به این ترتیب، مناظره ها تبدیل به یک رقابت دوجانبه میان موافقان دولت با چند کاندیدا و اصولگرایان منتقد با چند کاندیدای دیگر خواهد شد. نتیجه این مناظره ها مشخص خواهد کرد که چه کسانی در نهایت انصراف خواهند داد. شاید همه اصولگرایان پشت یک نفر قرار گرفته و انصراف دهند و همین کار را اصلاح طلبان با روحانی انجام دهند. البته هنوز برای پیش بینی زود است و باید منتظر فصل انتخابات و ثبت نام کاندیداها ماند.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
۶
۱
هرکسی آمد بجز به فکر مردم بودن هر کاری کرد . متاسفانه برای چندمین بار خطا کردن ..... و خیانت به ایران و اسلامه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
۷
۴
حاج سبزوار ( برادر محسن ) هم هه؟
احساس تکلیف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
۱۰
۲
امیدوارم این دفعه بهترین برنامه ها رای بیاره