۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

فروشنده روی پرده خریدارانه صهیونیست‌ها +عکس

«فروشنده» بعد از «جدایی» و «گذشته»، سومین فیلم از فرهادی خواهد بود که در سینماهای رژیم ‌صهیونیستی روی پرده خواهد رفت.
کد خبر : ۳۵۴۰۲۰

صراط: «فروشنده» بعد از «جدایی» و «گذشته»، سومین فیلم از فرهادی خواهد بود که در سینماهای رژیم ‌صهیونیستی روی پرده خواهد رفت.

به گزارش مشرق، چندی پیش گزارشی با تیتر  " اسکار اصغر؛ افتخاری اکبر برای بادیه‌نشینان قطر! به تهیه کننده یهودی فیلم فروشنده "الکس ماله گه" اشاره کرد که رابطه بسیار خوبی با جشنواره فیلم اورشلیم دارد.  در امتداد گزارش منتشره در مشرق، روزنامه جوان طی گزارشی خبر از اکران فیلم در اراضی اشغالی می‌دهد؛ در این گزارش آمده است: 

فیلم سینمایی «فروشنده» بعد از اکران فیلم‌های «جدایی» و «گذشته» سومین فیلم از اصغر فرهادی خواهد بود که در سینماهای رژیم ‌صهیونیستی روی پرده خواهد رفت. «توجه خاص» صهیونیست‌ها به فیلم‌های فرهادی، «توجه خاص» ناظران را می‌طلبد. صهیونیست‌ها نماد جنایت‌های مدرن هستند و حتی از یک دیالوگ ساده در سریال یوسف پیامبر به خشم می‌آیند و به هالیوود اجازه نداده‌اند که جز آنطور که آنان می‌پسندند در واقعیت‌های تاریخی یهودی ورود کنند اما همیشه  خریدار فیلم‌های فرهادی هستند!
فروشنده روی پرده خریدارانه صهیونیست‌ها +عکس 
اعتراض اصغر فرهادی به کشتار مردم غزه
(بدون اشاره به نام فلسطین یا غزه)
فروشنده روی پرده خریدارانه صهیونیست‌ها +عکس 
اکران فروشنده در سرزمین های اشغالی

بعد از موفقیت فیلم «فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی در جشنواره کن و مراسم آکادمی اسکار، اکنون پخش جهانی این فیلم آغاز شده و یک شرکت پخش‌کننده فیلم در رژیم ‌صهیونیستی نیز این فیلم را در لیست اکران‌هایش قرار داده است.

طبق اعلام سایت شرکت پخش فیلم «lev» که چند سالن سینما در اختیار دارد، اکران فیلم «فروشنده» تا چند روز دیگر در سینماهای سرزمین‌های اشغالی آغاز خواهد شد. با اعلام این پایگاه سینمایی، برخی سایت‌های خبری فارسی‌زبان به اشتباه اکران فیلم «فروشنده» را اولین اکران یک فیلم ایرانی در سینماهای رژیم‌ صهیونیستی عنوان کردند، در حالی که پیش از این نیز همین شرکت پخش‌کننده، فیلم «جدایی نادر از سیمین» را در سال 2012 میلادی و فیلم «گذشته» را سال 2014 میلادی در سرزمین‌های اشغالی اکران کرده است.

سه فیلم آخر فرهادی از جمله معدود آثار سینمای ایران هستند که پخش بین‌المللی داشته و در سینماهای خارجی به نمایش درآمده‌اند. در این بین اکران فیلم‌های این فیلمساز در سرزمین‌های اشغالی، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. اکران دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» در سینماهای رژیم ‌صهیونیستی واکنش‌های زیادی در داخل کشور نداشت، به خصوص اکران «گذشته» که تقریباً هیچ بازتابی در رسانه‌های داخلی نداشته است. درباره اکران فیلم «جدایی» ولی در خارج از کشور شاهد بازتاب‌هایی بودیم.

سایت ضد انقلاب «رادیوفردا» در گزارشی که به مناسبت آغاز اکران فیلم «جدایی» در سرزمین‌های اشغالی منتشر کرد، به سابقه حضور فیلم‌هایی از سینمای ایران در سینماهای سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد. از جمله «محسن مخملباف»، کارگردانی که بعد از خروج از ایرانی جزو اپوزیسیون نظام قرار گرفت و فیلم «باغبان» را درباره یک بهایی در اسرائیل ساخت. طبق ادعای این سایت، فیلم‌هایی از عباس کیارستمی، مجید مجیدی و سمیرا مخملباف نیز در سینماهای رژیم ‌صهیونیستی اکران شده‌ است. البته با شناختی که از مجید مجیدی وجود دارد، احتمالاً اکران فیلم وی در سرزمین‌های اشغالی بدون رضایت فیلمساز و احتمالاً سرقت هنری بوده است!

از طرف دیگر بی‌بی‌سی فارسی نیز گزارش خود از اکران فیلم «جدایی» در سرزمین‌های اشغالی را با نقلی از فرهادی آغاز می‌کند که می‌گوید: «جدایی نادر از سیمین» را برای مردم ساخته نه سیاستمداران و دولت‌ها.

با این وجود اتفاقاتی که برای «جدایی» و دیگر آثار فرهادی رخ داده است، نشان می‌دهد که فیلمساز و فیلم‌هایش ارتباط‌های مستقیمی با سیاست دارند. از جمله مواردی که همیشه درباره فیلم‌های فرهادی و موفقیت‌های آنها مطرح شده است، نقش لابی‌های سیاسی در کسب موفقیت فیلم‌های وی است. این لابی‌ها به وضوح در دو اسکاری که این فیلمساز ایرانی کسب کرده، خودنمایی می‌کند.
موضوع اکران فیلم «جدایی» در سرزمین‌های اشغالی پیش از مراسم اسکار و کسب جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، مطرح شده بود. همین موضوع باعث شد در برخی از نقدهای منتشر شده درباره اسکار فیلم «جدایی» به احتمال تأثیر حمایت لابی‌های صهیونیستی از این فیلم و تأثیر آن بر برنده شدن آن در مراسم اسکار اشاره کنند؛ موضوعی که هم اکنون نیز درباره فیلم «فروشنده» نیز مطرح است اما این بار گفته می‌شود لابی‌های صورت گرفته برای کسب عنوان بهترین فیلم برای «فروشنده» از سوی طرفداران حزب دموکرات و مخالفان سیاسی ترامپ در سینمای امریکا صورت گرفته است و با این کار می‌خواستند دهن‌کجی به سیاست‌های رئیس‌جمهور نورسیده امریکا و رویکرد ضدمهاجرتی وی داشته باشند.

آنچه باعث شده هم اکنون بحث اکران فیلم فروشنده در سینماهای رژیم صهیونیستی مطرح شود از یک سو تلاش این رژیم برای نشان دادن چهره‌ای فرهنگی از خود است، که در زمان اکران فیلم «جدایی» نیز اتفاق افتاد و در حالی که در پی محاصره غزه و کمبود مواد غذایی و دارویی در این منطقه از فلسطین، جنایت علیه بشریت رخ داده بود، بحث استقبال از فیلم «جدایی» و نشان دادن چهره‌ای فرهنگ دوست از رژیم‌ صهیونیستی مطرح شد. هم اکنون نیز که احساسات ضدصهیونیستی در جهان گسترش پیدا کرده است، بار دیگر موضوع اکران فیلمی که در جمهوری اسلامی تولید شده، در سرزمین‌های اشغالی مطرح می‌شود تا یک فیلم دیگر از فرهادی به کمک آرمان‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی بیاید!