۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۴

چند نفر از خودکشی طی سال جاری نجات یافتند؟

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به توسعه اورژانس اجتماعی گفت: با مداخله اورژانس اجتماعی 4220 نفر از خودکشی رهایی یافتند.
کد خبر : ۳۵۴۱۵۷
صراط: رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به توسعه اورژانس اجتماعی گفت: با مداخله اورژانس اجتماعی 4220 نفر از خودکشی رهایی یافتند.

به گزارش فارس، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری گفت: سه رویکرد را با استفاده از روش‌های علمی، تخصصی و کارشناسی پیش‌روی خود قرار دادیم و براساس نظام استراتژیک پایدار، فرآیندمحور و یک برنامه عملیاتی نسبت به شیوع و بروز آسیب‌های اجتماعی اقدام کردیم.

وی بر ارتقا بخشیدن خدمات تأکید کرد و گفت: بیش از 95 درصد خدمات بهزیستی برون‌سپاری شده همچنین توانمندسازی جامعه هدف با کمک مؤسسات همکار با استفاده از ظرفیت مردم‌نهاد و خیر جمعی را دنبال کردیم.

محسنی در بحث اعتیاد گفت: آگاه‌سازی مدنظر قرار گرفته به طوری که بسته آموزشی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان برای آشنایی با عوارض مواد مخدر توزیع کرده و تیم‌های اجتماع‌محور در محلات با ریسک بالا را مستقر کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:‌هر روز شاهد این بودیم که یک دستگاه بخواهد بخشی از خدمات ما را عهده‌دار شود در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد براساس ماده واحده‌ای که سال 58 برای تأسیس بهزیستی پیشنهاد شد وظایف بهزیستی را مشخص کرده است.

وی افزود: همچنین در احکام دائمی که در مجلس در دست بررسی است یک بار دیگر موضع بهزیستی را تثبیت کردیم و در بررسی برنامه ششم توسعه نیز شواهد و برنامه‌های خود را اعلام کرده و بر پیشگیری تأکید کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه برای پیشگیری از معلولیت‌زدایی، غربالگری ژنتیک را اجباری کردیم چرا که حدود 30 هزار کودک در سال معلول متولد می‌شوند به همین دلیل از مجلس و دولت به حمایت نیاز داشتیم.

محسنی گفت: با اجباری شدن این آزمایش 40 هزار زوج در آستانه ازدواج را غربالگری کردیم که 70 درصد آنها به مشاوره نیاز نداشتند و از 30 درصدی که نیازمند مشاوره بودند 15 درصد برای آزمایش ژنتیک فرستاده شدند.

وی گفت: بنابراین قبل از ازدواج زوجین مؤظف به تکمیل پرسشنامه برای غربالگری ژنتیک شدند و وزارت بهداشت و بهزیستی مکلف شدند مراکز مشاوره ژنتیک را توسعه دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به توسعه اورژانس اجتماعی گفت: با مداخله اورژانس اجتماعی 4220 نفر از خودکشی رهایی یافتند که 2880 نفر زن و 1440 نفر مرد بوده‌اند.

وی ادامه داد: توسعه اورژانس اجتماعی را در برنامه ششم توسعه آوردیم در حالی که 18 سال بود گسترشی نداشت به همین دلیل در سال آینده این اورژانس در 140 شهر بالای 50 هزار نفر راه‌اندازی می‌شود و در طرح تملک بهزیستی نیز بودجه آن دیده شده است.

محسنی در رابطه با برنامه‌های مداخله‌گر در اعتیاد گفت: دو ماده مراکز ماده 15 و 16 را داشتیم در مراکز ماده 15 معتادانی که برای درمان داوطلبانه مراجعه می‌کنند و در ماده 16 معتادانی که به سختی در دسترس هستند و آسیب‌های‌شان عمیق است وجود دارد که ما آیین‌نامه نظارتی را در ماده 15 در زمینه صدور مجوزها و نگاه به مقوله اعتیاد تدوین و مراکز TC را گسترش و درمان اجتماع‌محور را ایجاد کردیم اما وزارت بهداشت به یکباره گفت مدیریت مراکز ماده 16 را نمی‌تواند داشته باشد در نتیجه ما با 7 شرط آن را پذیرفتیم.

وی گفت: بنابراین رویکرد اجتماع‌محور و دادگاه‌مدار را در بحث مراکز ماده 16 در حدود 5 تا 6 استان به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم که حداکثر هر مرکز 100 نفر را پذیرش خواهد کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد افزایش مستمری مددجویان گفت: سال‌ها بود که به مددجویان تک نفره 53 هزار تومان، دو نفر 60، سه نفره 70 و بیش از آن 100 هزار تومان داده می‌شود که با تورم و گرفتاری‌ها این عدد و رقم جور در نمی‌آمد ما مساعدت‌های اجتماعی را مطرح کردیم در نتیجه قرار شد با مصوبه مجلس هر سال 20 درصد حداقل حقوق قانون کار به این مددجویان تعلق بگیرد و افزایش یابد. بنابراین نیازی به چانه‌زنی برای افزایش مستمری این مددجویان نخواهیم داشت.

محسنی از استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی خبر داد و گفت: این دبیرخانه قبلاً در اختیار وزارت بهداشت بود و وضعیت مشخصی نداشت در حالی که از میان 4 شاخص سالمندی فقط یک مورد سلامت است و بقیه به حوزه رفاهی برمی‌گردد و امیدواریم در تیرماه سال آینده نیز همایش شاخص دیده‌بانی سالمندی را در بین کشورهای منطقه به خوبی برگزار کنیم.

وی افزود: با جامعه‌ای کار می‌کنیم که صدای اعتراض ندارند، بی‌پناهی خاصی دارند به همین دلیل در احکام دائمی برنامه ششم توسعه و بودجه 96 تلاش کردیم برنامه‌های حمایتی اثربخشی خاصی داشته باشد و از این افراد نیازمند حمایت کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشورهایی مثل مصر، اردن و کویت که بیشترین ازدواج‌‌های فامیلی را دارند خیلی زودتر از ما اقدامات پیشگیری از معلولیت و ژنتیک را اجرا کردند که ما نیز به لحاظ قانونی مشکل داشتیم اما اکنون خیلی از این مشکلات برطرف شده است.

محسنی در رابطه با اینکه بسیاری از وظایف به این سازمان در سال جاری مانند جمع‌آوری معتادان متجاهر و ساماندهی آنها شده و سازمان مقاومتی در برابر آنها نکرده است، گفت: این طور نبوده که به یکباره به ما وظایفی را تحمیل کنند و سازمان به آنها چشم بگوید. در معلولیت‌ها هم اینگونه بوده است. وزارت بهداشت مؤظف بوده تمام اقدامات را برای پیشگیری از معلولیت‌ها به کار گیرد و بهزیستی به آن کمک کند این مصوبه سال 94 بوده است. اما دیدیم دود ناشی از معلولیت‌ها به چشم بهزیستی می‌رود و اقدامی نمی‌شود در نتیجه پیش‌قدم شدیم.

وی گفت: برای اداره مراکز ماده 16 نیز ما ادعا داشتیم چون متولی سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی است. ما در طلاق هم پیش‌قدم شده‌ایم چرا که ما از کارشناسان لازم برخورداریم. ما مراکز ماده 15 را داشتیم اما دیدیم مراکز ماده 16 نامناسب هدایت می‌شود. در حالی که ما مراکز پیشگیری از اعتیاد داریم. 35 سال سابقه داریم و مراکز TC را ایجاد کرده‌ایم. به نظر می‌رسد از ابتدا پروتکل آن اشتباه بوده است و فرقی نمی‌کند وزارت بهداشت متولی باشد یا ما. اعتیاد یک پدیده اجتماعی و پزشکی است و نباید به یک مقوله توجه کرده و بقیه را نادیده بگیریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: بار مالی این واگذاری مراکز ماده 16 دیده شده و ستاد مبارزه با مواد مخدر قول داده پرداخت کند و به صورت مکتوب نیز در صورتجلسه آمده است.

محسنی گفت: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که از 9 اسفند امسال آغاز شده تا بیستم اسفند 1350 نفر جمع‌آوری شده و پذیرش شده‌اند که 400 نفر از آنها معتاد نبوده بیماری یا آسیب‌های دیگری داشته‌اند که به مراکز دیگر ارجاع شده‌اند و در مراکز ماده 15 هستند.

وی تصریح کرد: در 12 مرکزی که از روز گذشته این جمع‌آوری آغاز شده استان‌های کرمانشاه، کرمان، زاهدان، شیراز، اصفهان، کرج، هرمزگان، خراسان رضوی و لرستان مشمول این برنامه شده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین 2640 کودک کار امسال جمع‌آوری شده که 75 درصد آنها غیر ایرانی بودند.

محسنی بر غربالگری شنوایی‌سنجی تأکید کرد و گفت: تا سال 93 حدود 7 هزار نفر از ناشنوایی جلوگیری شده و امیدواریم به بالای 95 درصد از عملیاتی شدن این برنامه برسیم. این در حالی است که 14 درصد از معلولان ما ناشنوا و 10 درصد نابینا هستند و آنچه خانواده‌ها را رنج می‌دهد معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیکی است چرا که 50 درصد معلولیت به این عامل برمی‌گردد.

وی افزود: در سال 95 حدود 1350 سقط غیرقانونی داشته‌ایم که با اجرای غربالگری ژنتیک اگر بررسی دقیقی داشته باشیم سقط‌های قانونی و شرعی بیش از این رقم خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد بودجه این سازمان گفت: 4 هزار میلیارد تومان به سرجمع‌ اعتبارات بهزیستی و کمیته امداد افزوده شده که امسال 200 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که سال قبل 100 هزار میلیارد تومان بوده است و در سال 96 حدود 2200 میلیارد تومان افزوده می‌شود و بودجه امسال 1900 میلیارد تومان بوده است.

وی به ثبت الکترونیکی طلاق اشاره کرد و گفت: با این اقدام در سال 93 و 94 استان خراسان رضوی سومین استان در افزایش طلاق بوده در حالی که در 11 ماه گذشته استان نهم شده است.

محسنی گفت: مداخله به هنگام را به جای طلاق توافقی پیگیری می‌کنیم و این ثبت الکترونیکی طلاق از سال آینده در 11 استان کشور اجرایی می‌شود و در حال حاضر در سه شهر مشهد، زاهدان و اهواز مستقر شده‌اند.