۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸

دادستان کل کشور: چطور شهرداری بیل و کلنگ بنایی را می‌بیند ولی ساختمان مرتفع را نمی‌بیند؟

کد خبر : ۳۵۴۳۱۴
دادستان کل کشور: در ساخت و سازهای غیرمجاز و تعرض به منابع طبیعی همه نهادهای مرتبط مقصرند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه همایش مبارزه با زمین خواری افزود: بحث منابع طبیعی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب و همه مردم است و محیط زیست از ضروریات جامعه است.
وی گفت: در حال حاضر در نظام اسلامی با آسیب فراگیر به محیط زیست مواجهیم و این در حالی است که در آیات قران و احادیث اهل بیت (ع) جایگاه ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده است.
دادستان کل کشور ادامه داد: از ابتدای انقلاب، نسبت به محیط زیست کم توجهی داشته ایم و در برخی جاها تهاجم و تعرض و نابودی محیط زیست عملا در دستور کار عده ای قرار داشت.
وی گفت: فراموش نکرده ایم که در ان سالها عده ای می گفتند مردم بیایید تهران زمین می دهیم!
منتظری تصریح کرد: ان دوره منطق و عقلانیت را ندیده گرفتیم و بدون ملاحظه زمین ها را واگذار کردیم و محیط زیست عملا نابود شد.
منتظری ادامه داد: در مناطق شمال کشور تعرض به زمین ها بیداد می کند و وقتی پیگیری می کنیم همه نهادها از وزارت راه و شهرسازی به گردن شهرداری می اندازد و شهرداری گردن منابع طبیعی و انقدر ادامه پیدا می کند که در نهایت به قوه قضاییه می رسیم و آن وقت وزیر راه و شهرسازی اینجا می گوید جانا سخن از  زبان ما می گویی! سوال اینجاست که چرا این نهاد مرتبط با زمین ها اجازه تصرف داده و پیگیری نمی کند؟چطور بیل و کلنگ بنایی را شهرداری می بیند ولی ساختمان مرتفع را نمی بینند؟ساختمان چند طبقه با معجزه بالا نمی رود بلکه به تدریج ساخته می شود.
وی گفت: در سواحل دریا پلاژ می سازند در حریم رودخانه هتل می سازند، از کجا مجوز می گیرند؟مگر غیر از شورای شهر و شهرداری جای دیگری می تواند مجوز بدهد؟شهرداری ها مقصرند. شوراهای شهر و وزارت راه و شهرسازی مقصر است وزارت کشور هم مقصر است اما می گویند قوه قضاییه تخریب کند!
دادستان کل کشور تصریح کرد: در حال حاضر پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز برای تخریب معرفی شده و این بلای خانمان سوز عمومی است.
وی گفت: برخی با طمع کاری میلیاردها تومان خرج می کنند و در نقاط خوش اب و هوا ویلا می سازند و می بینیم که مثلا با برخی مسئولان هم همراه شده است.
منتظری افزود: چند وقت پیش یک اقا زاده ای برای ساخت و ساز غیرمجاز و ساخت یک مجتمع تجاری در شمال کشور  یک پارکینگ هم پیش بینی نکرده بود و حکم تخریب داده شد که با توسل به مقامات از تخریب گذشت و منجر به پرداخت جریمه شد که البته در تلاش است از جریمه هم فرار کند و این بدبختی ماست.
وی گفت: مسئولی که خودش تخلف می کند و زمین خواری و دریاخواری دارد به نظر شما با چنین افرادی به کجا می رسیم؟ درمان این درد این است که از خودمان شرو ع کنیم.
دادستان کل کشور تاکید کرد: همه نهادها باید به وظایف خود عمل کنند، از وزارت شهرسازی و شهرداری گرفته تا منابع طبیعی.اما ظاهرا مقامات و منابع و پولها اجازه نمی دهد  که برخی مسئولان به وظایف خود عمل کنند.
منتظری تصریح کرد: باید ستادی تشکیل شود تا همه نهادها را در ساخت و سازها با هم هماهنگ کند.
دادستان کل کشور تاکید کرد: با تدبیر باید این مساله پیگیری شود و باید از منابع اطلاعاتی مردمی استفاده کنیم، باید بسیج را به میدان بیاوریم.
وی گفت: در تهران باید به بسیجیان کارت ضابط قضایی برای منابع طبیعی داده شود و اگر تخلفی مشخص شد دادستان به عنوان مدعی العموم ورود کند.
منتظری تصریح کرد: چه تخلف دستگاه های کشور و چه تخلف اشخاص حقیقی باید با جدیت پیگیری شود و جلوی تخلفات مرتبط با زمین گرفته شود.
 
ضرورت برخورد جدی با مفسدان منابع طبیعی
حجت الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه افزود: برخورد جدی و بدون اغماض با مفسدان منابع طبیعی یک ضرورت انکار ناپذیر است.
چنانچه بخش های حاکمیتی تخلف کردند دادستان باید جلوی آنها را بگیرد که حمایت رهبری، دستگاه قضا و نهادهای امنیتی را خواهند داشت.
وی گفت: تهران یکی از شهرهایی است که به شدت در معرض تهاجم زمین خواران است و باید با جدیت مورد نظارت قرار بگیرد.
دادستان کل کشور ادامه داد: دستگاه قضا باید آنقدر سلامت داشته باشد که هرکسی مورد ظلم واقع شد با قاطعیت به دادگستری برود و حقش را بگیرد اما در برخی مسایل مدعی العموم دادستان ها هستند تا حقوق عمومی استیفا شود.
وی افزود: ما نباید در برابر سفارش ها و توصیه ها از تخلفات چشم پوشی کنیم و اگر قاضی و دادستان بدون اغماض وارد شوند قطعا تخلفات کاهش می یابد.
منتظری تصریح کرد: از دادستان ها خواسته ام که حتما با روسای دادگستری،  معاون اول ،دادستان کل و حتی رئیس قوه مشورت کنند.
وی گفت: اهم وظایف ما در حفاطت محیط زیست این است که پیگیر اجرای قوانین باشند و قوانین مضر محیط زیست را پیدا کنند تا برخی از قانون برای تخلف استفاده نکنند.
منتظری افزود: باید اخلاق حفظ محیط زیست در جامعه فرهنگسازی و نهادینه شود.
وی تصریح کرد: اگر مسئولان مجری قوانین محیط زیست خودشان ناسالم باشند، تخلفات هم ادامه خواهد داشت و ما باید برنامه های حفظ محیط زیست سایر کشورها را مورد بهره برداری قرار دهیم.
دادستان کل کشور گفت: رهبر انقلاب اسلامی به حفظ منابع طبیعی تاکید دارند و ما هم باید در این مساله جدی باشیم.