۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹

به مرغ‌‌ها هورمون تزریق می‌شود؟

کد خبر : ۳۵۴۶۵۵
صراط: متخصص بهداشت و بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تزریق هورمون به مرغ ها توضیحاتی ارائه داد.

علی غفوری متخصص بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: با توجه به بعضی اظهارنظر‌ها در زمینه مصرف هورمون در مرغداری‌ها از سوی برخی افراد ناآگاه و حتی برخی افراد تحصیل‌ کرده در شبکه‌های مجازی باید گفت که این مسئله به قدری بی اساس، غیرعلمی و قدیمی است که شاید نیازی به توضیح نداشته نباشد بطوریکه با یک جستجوی اینترنتی ساده مشخص خواهد شد که در سایر نقاط دنیا هم این قضیه سال‌هاست بعنوان افسانه مطرح است و اظهار نظر‌های غیر کارشناسی بویژه از سوی طبقه تحصیلکرده جامعه جای بسی تامل دارد.
   
متخصص بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تصاویر منعکس شده اخیر در شبکه‌های مجازی در زمینه گوشت سینه مرغ افزود: تصاویر مذکور مربوط به ضایعه‌ای تحت عنوان " خط سفید" یا اصطلاحا "Degenerative Myopathy" می‌باشد که تابحال علت آن بدرستی شناخته نشده، ولی این مشکل را به فاکتورهایی همچون سرعت رشد در نژادهای جدید طیور گوشتی، وزن زیاد و سن بالای پرورش مرتبط می‌دانند.
 
غفوری اضافه کرد: شاید علت بروز شبهه مصرف هورمون در ذهن افراد، رشد سریع طیور گوشتی در سال‌های اخیر است که این امر حاصل مطالعات مداوم و طولانی اصلاح نژادی در طیور گوشتی می‌باشد
 
وی ادامه داد: مرغی که در حدود ۹۰ سال قبل در عرض ۱۰۰ روز با خوردن ۴. ۷ کیلوگرم دان، وزن ۱ کیلوگرمی می‌گرفت در حال حاضر با کسب صفات ژنتیکی برتر در کمتر از ۳۵ روز بازای مصرف هر ۱. ۶ کیلوگرم دان بیش ۱ کیلوگرم وزن گیری دارد.
 
متخصص بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: اظهار نظرهای غیرکارشناسی و انعکاس شایعاتی همچون مصرف هورمون در مرغ، جذام مرغی و آلوده بودن گوشت مرغ موجود در بازار به آنفلوانزای پرندگان، علاوه بر زایل نمودن زحمات شبانه روزی دست اندرکاران این صنعت اعم از تولیدکنندگان، دامپروران و دامپزشکان ضمن تشویش اذهان عمومی سبب تهدید امنیت غذایی جامعه نیز خواهد شد.
 
غفوری یادآورشد: حتی یک نانوگرم از هیچ هورمونی در هیچ یک از حدود ۲۵۰۰۰ مرغداری در سراسر کشور استفاده نشده و هم میهنان عزیز می‌توانند با آرامش خیال و توجه به توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور از این منبع پروتئینی سالم استفاده نمایند.

برچسب ها: مرغ هورمون صراط