۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶

توصیه‌های آیت‌الله مکارم درباره هویت احسن‌الحال

یکی از مراجع تقلید به تشریح هویت احسن الحال در ابعاد اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداخت.
کد خبر : ۳۵۵۰۳۵
صراط: یکی از مراجع تقلید به تشریح هویت احسن الحال در ابعاد اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداخت.

به گزارش مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعدازظهر دوشنبه در مراسم ویژه تحویل سال جدید در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به هویت احسن الحال در چهار بعد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اظهار کرد: دوستی، محبت و گذشت مهم‌ترین هویت بعد اخلاقی سال جدید است.

وی با بیان اینکه رفتارهای معیار اسلامی باید مورد توجه مومنان باشد، کمک به زندانیان جرایم غیرعمد، یتیم‌نوازی، ارتباط با دوستان و همسایگان را از مصادیق احسن الحال در بعد اجتماعی برشمرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در مسایل اجتماعی باید منافع جمع بر منافع فردی مهم‌تر باشد و این الگوی رفتار اسلامی مقدمه همدلی و وحدت در جامعه برای پیشبرد امور است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از بالابودن آمار طلاق در جامعه، گفت: اگر زوج‌های جوان با رعایت مسائلی همچون امانت، گذشت و صداقت با هم رفتار کنند، آمار طلاق به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

این استاد برجسته حوزه علمیه در بیان هویت بعد سیاسی گفت: آگاهی از وضع سیاسی کشور و منطقه و جهان، حضور حماسی در انتخابات و راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن از جمله حرکت‌های مربوط به احسن الحال در بعد سیاسی است.

وی به اهمیت احسن الحال در عرصه اقتصادی اشاره کرد و مصرف کالاهای ایرانی را باعث رونق کارخانه‌ها و مراکز تولیدی، افزایش اشتغال و کاهش مفاسد ناشی از بیکاری دانست.

آیت‌الله مکارم شیرازی مصرف کالاهای خارجی را نوعی صیانت از اقتصاد بیگانگان دانست  و به مسئولان کشور توصیه کرد که به فکر مشکلات اقتصادی مردم باشند.

وی تصریح کرد: با وجود ساختارهای آلوده اختلاف طبقاتی در کشور وضعیت اقتصادی به احسن الحال تبدیل نمی‌شود.

به گفته این مرجع تقلید، لازمه تحقق احسن الحال در همه ابعاد تلاش و کوشش با توکل بر خدا است.