۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴

استیلی: ترک اعتیاد به تخمه خیلی سخت است

مردی که پروازش در خاطرات ماندنی است و هر وقت در هر مکانی آفتابی می شود چهره های عبوس فوتبالیست های ینگه دنیا جلوی چشمانمان خود نمایی می کند.
کد خبر : ۳۵۵۰۵۴
صراط: مردی که پروازش در خاطرات ماندنی است و هر وقت در هر مکانی آفتابی می شود چهره های عبوس فوتبالیست های ینگه دنیا جلوی چشمانمان خود نمایی می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حمید استیلی در تاریخ فوتبال ایران نامی فراموش نشدنی است. این فوتبالیست خوش اخلاق با زدن گل نخست تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار با آمریکا در جام جهانی 1999 فرانسه، با عنوان زننده "گل قرن" شناخنه می شود. از طرفی افتخارات متعدد وی با لباس تیم ملی و پرسپولیس، جایگاه ویژه ای را برای استیلی در جامعه ایرانی به وجود آورده و حتی هواداران استقلال هم احترام خاصی برای سرمربی اسبق سرخ پوشان پایتخت قائل هستند.

گفت و گوی عیدانه با حمید استیلی را در ادامه می خوانید.

سال 95 را چگونه پشت سر گذاشتید؟

با توجه به این که در این سال درگیر کار مربی گری نبودم، بازی های لیگ برتر، لیگ دسته اول و بحث مربوط به فوتبال پایه و آکادمی ها را رصد می کردم. در اواخر سال 95 هم با همکاری برخی دوستان مسابقات لیگ کودکان کار را برگزار کردیم که خوشبختانه استعدادهای خوبی در این بازی ها شناسایی شدند. اگر این کودکان به شکل مناسبی پرورش یابند، می توانند در آینده به چهره های شاخصی در فوتبال ایران تبدیل شوند. 

سال 96 را چگونه می بینید؟

در ابتدا آرزو دارم تمام مردم در این سال سلامت باشند و همه بیماران شفا بگیرند. از طرفی آرزو می کنم فوتبال ایران در این سال عاقبت به خیر شود و تیم ملی بار دیگر به جام جهانی صعود کند. البته اعتقاد دارم سرعت موفقیت فوتبال ایران تا حدی کند شده و برای تسریع در این امر نیاز به برنامه ریزی وسیعی داریم.

دلیل کندی پیشرفت فوتبال ایران چیست؟

اصلی ترین دلیل این امر به سوء مدیریت باز می گردد. امیدوارم مدیران متخصص و متعدد در فوتبال ایران روی کار بیایند. تعهد و تخصص در کنار هم معنا پیدا می کند و اگر یکی از این مزیت ها وجود نداشته باشد، نمی توان به عملکرد موفق یک مدیر امیدوار ماند. به هر حال فوتبال ایران پتانسیل زیادی دارد و اگر مانند والیبال به شکل مناسبی مدیریت شود، به راحتی در جهان جایگاه پیدا می کند. متاسفانه موفقیت های فوتبال ایران مقطعی است و برای تداوم این روند نیاز به برنامه ریزی و مدیریت داریم.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره شما در سال 95 چیست؟ 

پیروزی ها و موفقیت های ورزش ایران جزو خاطرات شیرین من از این سال محسوب می شود. تیم های فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و تیم های ملی پایه در سال 95 عملکرد فوق العاده ای داشتند. در این سال بانوان ایرانی هم در عرصه ورزش موفقیت های ارزشمندی کسب کردند. درخشش کیمیا علیزاده در رقابت های المپیک ریو و کسب نخستین مدال تاریخ ورزش بانوان کشورمان در بالاترین سطح جهان ورزش سبب شد تا کودکان و نوجوانان دختر زیادی به سمت تکواندو گرایش پیدا کنند. باید به افتخارآفرینی های زهرا نعمتی هم اشاره کنم اما بدون شک شیرین ترین خاطره من از این سال به قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جام جهانی کشتی کرمانشاه بازمی گردد. اهمیت این قهرمانی با توجه به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه مردم بافرهنگ و اصیل ایران بیشتر می شود چراکه جوانان کشورمان در یک رقابت جوانمردانه ورزشی پاسخ محکمی به ترامپ دادند. از خاطرات تلخ این سال هم می توانم به فاجعه پلاسکو و شهادت آتش نشانان فداکار اشاره کنم.

سال 95 وارد عرصه بازیگری شدید و در فیلم سینمایی "آوار" بازی کردید. برنامه ای برای ادامه این کار دارید؟ 

طبق درخواست یکی از دوسنان و برای چند سکانس محدود در این فیلم مقابل دوربین رفتم و برنامه خاصی برای ادامه بازیگری ندارم. با این وجود به دلیل حضور در مراسم های مختلف، ارتباط خوبی با بازیگران پیدا کرده ام و سبک بازی بزرگانی چون جمشید مشایخی، پرویز پرستویی، امین حیایی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی را می پسندم. خوشبختانه سینمای ایران در سال 95 با تلاش های اصغر فرهادی و عوامل سازنده "فروشنده" دومین جایزه اسکار خود را هم کسب کرد و این امر نشان می دهد هنرمندان ایرانی در صورت فراهم شدن شرایط، توانایی زیادی برای عرض اندام در دنیا دارند.

به شنیدن ترانه های کدام خواننده علاقه مند هستید؟ 

خوشبختانه خوانندگان ایرانی داخل کشور در حال حاضر سبک های بی نظیری را دنبال می کنند و این روزها در بازار موسیقی کشورمان، ترانه های زیبا با صداهای دلنشین به گوش می رسد اما شخصا علاقه زیادی به کارهای محمد علیزاده و محمد اصفهانی دارم.

چه خاطراتی از تعطیلات نوروز دارید؟

صله رحم و دیدن بزرگان، اقوام و دوستان جزو رویدادهای دلنشین ایام نوروز است. چندین سال همزمان با آغاز تعطیلات نوروز در اردوی تیم ملی فوتبال حضور داشتم و همین امر سبب شد تا کنار مربیان و بازیکنان تیم ملی اوقات خوشی را تجربه کنم اما به هرحال دوری از خانواده در این ایام سخت است. با این وجود پس از پایان دوران بازی گری و زمان هایی که مربی گری نمی کنم، می توانم از فرصت کنار خانواده بودن لذت ببرم.

کدام یک از اجزای سفره هفت سین برای شما لذت بخش است؟ 

در کل چیدن سفره هفت سین لذت بخش است اما سبزه و ماهی برای برای من اهمیت زیادی دارد. سبزه نماد نشاط و سرزندگی است و به ماهی قرمز داخل تنگ هم علاقه مند هستم.

از کدام مغزهای آجیل شب عید نمی توانید بگذرید؟ 

با توجه به این که تخمه بین فوتبالی ها علاقه مندان زیادی دارد به هیچ وجه نمی توانم تخمه آفتابگردان و تخمه ژاپنی را ترک کنم. در ایام عید معمولا چند کیلو اضافه وزن می آورم و به همین دلیل ترجیح می دهم امسال سمت بادام هندی و پسته نروم.

بهترین عیدی زندگی شما چه بوده است؟

در ایام کودکی و نوجوانی پیش از تحویل سال لباس نو تن می کردم و بلافاصله پس از آغاز سال جدید، از مادرم عیدی می گرفتم که حلاوت خاصی برای من داشت. ضمن این که عیدی پدربزرگ، مادربزرگ و عموهایم هم لذت بخش بود.

طبق تقویم چینی سال 96 سال خروس محسوب می شود. درباره این موضوع چه نظری دارید؟

امیدوارم در سال خروس مردم ایران این نکته را به یاد داشته باشند که تا زمان زنده بودن، قدر همدیگر را بدانند و در ورزش کشورمان هم جدا از مسائل فنی، بیشتر از گذشته شاهد رفتار پهلوانی باشیم.