۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

روسیه ایجاد یک پایگاه نظامی در سوریه را تکذیب کرد

کد خبر : ۳۵۵۱۰۰
صراط: روسیه استقرار نیروهای خود در منطقه عفرین تحت کنترل نیروهای کرد سوریه در حومه غربی حلب را تایید اما تصمیمش برای ایجاد پایگاه نظامی جدید در سوریه را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، به موجب بیانیه وزارت دفاع روسیه که روز دوشنبه منتشر شد، مسکو اعلام کرد، هیچ طرحی برای ایجاد پایگاه جدید نظامی در خاک سوریه ندارد.

در این بیانیه آمده است: گروه وابسته به مرکز آشتی و نظارت بر آتش‌بس روسی در پایگاه حمیمیم در حومه لاذقیه بر هدف ممانعت از هرگونه درگیری میان یگان‌های مدافع خلق کرد، نیروهای ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه متمرکز شده است.

در این بیانیه تصریح شده است: استقرار نیروهای روسی در چارچوب توافقنامه آتش‌بس کنونی در سوریه است که از پایان دسامبر در حال اجرایی شدن است.

منابع پیشتر به این شبکه گفته بودند، نیروهای روسیه به همراه یگان‌های کرد که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه هستند، در حال رفتن به سمت پادگان "الطلائع" در شهرک "کفر جنه" در منطقه عفرین دیده شده بودند.

این منابع گفتند، یگان‌های کرد این پادگان را به روس‌ها تحویل خواهند داد تا در آنجا پایگاه نظامی برای خود ایجاد کنند.

در این راستا ریدور خلیل، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد برخلاف تکذیبیه روسیه تاکید کرد که مسکو درصدد ایجاد پایگاهی نظامی در عفرین بنا بر توافق با یگان‌هایی است که بر این منطقه تسلط دارند.

خلیل به رویترز گفت: مسکو برای آموزش یگان‌های مدافع خلق کرد در چارچوب مبارزه با تروریسم همکاری خواهد کرد.

این سخنگو تصریح کرد: روز یکشنبه با روسیه در این زمینه به توافق رسیدند و نیروهای روسیه به همراه نفربرها و خودروهای زرهی وارد عفرین شده‌اند.

خلیل افزود: حضور روسیه در چارچوب توافق‌هایی است که بین یگان‌های مدافع خلق کرد و نیروهای روسیه در سوریه امضا شده است.

منطقه عفرین در چارچوب مناطق تحت نفوذ کردهاست و آنها به طور یک‌جانبه در سال ۲۰۱۳ در آنجا حکومت خودمختار موقت شامل استان‌های حسکه، رقه و حلب اعلام کردند.

یگان‌های مدافع خلق کرد بر اکثر مناطق مرزی بین سوریه و ترکیه تسلط دارند. نیروهای کرد در حال حاضر با حمایت ائتلاف ضد داعش و جنگنده‌های روسی با داعش می‌جنگند.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز