۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

مقایسه مهمان‌نوازی مردم و ماموران ترک و ایرانی

زیرساخت گردشگری صرفاً هتل محل اقامت و کیفیت خدمات ارائه شده نیست، بلکه مهمترین زیرساخت در حوزه‌ توریسم، امنیت یک کشور و همچنین رفتار فرهنگی و اجتماعی مردم و مامورین آن به عنوان مهمان‌پذیر است که در این زمینه ترکیه به هیچ وجه با ایران قابل قیاس نیست.
کد خبر : ۳۵۵۱۱۶
صراط: تسنیم نوشت: رضا خاقان تکین سفیر ترکیه در تهران اخیرا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در رابطه با هشدارهای داده شده از سوی وزارت امور خارجه ایران به شهروندان خود برای سفر به ترکیه ادعاهایی داشته است. از اظهارات سفیر ترکیه اینگونه برداشت می‌شود که مجموعه وزارت امور خارجه و دیگر مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ توریسم و گردشگری، نسبت به خطرات و ناامنی‌هایی که کشور ترکیه برای گردشگران ایرانی دارد بی‌تفاوت باشند و به صرف اینکه شهروندان حق اختیار و انتخاب مقصد گردشگری خود را دارند، از وظایف ذاتی خود در قبال آنان کوتاهی کرده و چشم‌پوشی کنند.

انتظار سفیر ترکیه همانقدر که بی‌پایه و اساس، غیرقابل درک و مایه تعجب‌ و تاسف است، مصداق عینی دخالت در امور داخلی ایران نیز محسوب می‌شود. بسیار واضح و روشن است که این از جمله وظایف ذاتی وزارت امور خارجه هر کشوری است که نسبت به امنیت شهروندان و گردشگران خود در دیگر نقاط جهان مسئولیت‌پذیر بوده و حساسیت‌های لازم را به خرج دهد.

بسیاری از شهروندان ممکن است آگاهی و اطلاعات دقیقی از وضعیت کشور مقصدی که برای گردشگری خود انتخاب کرده‌اند، نداشته باشند و این وظیفه‌ وزارت امور خارجه است که هشدارهای لازم را ارائه و اطلاعاتی را در مورد وضعیت آن کشور در اختیار شهروندان خود قرار داده و آنها را در مورد مقصدی که انتخاب می‌‌کنند، راهنمایی کند.

سفیر ترکیه همچنین اظهار داشت مقامات ایرانی به رغم اینکه شهروندان خود را از سفر به ترکیه منع می‌‌کنند، اما تا به حال هیچ هشداری به آنان در مورد سفر به دو کشور همسایه یعنی عراق و سوریه که درگیر جنگ داخلی هستند و کشورهای اروپایی فرانسه و آلمان که در آنها نیز اقدامات تروریستی انجام گرفته است، نداده‌اند.

سفیر ترکیه در خصوص این اظهارات خود نیز لازم است بداند: اول اینکه، مسئولین ذیربط ایران برای حق انتخاب شهروندان کشور خود احترام ویژه‌ای قائل بوده و هیچگاه مانع سفر آنان به ترکیه نشده‌اند، بلکه براساس وظایف خود صرفاً توصیه‌های لازم را در این زمینه صادر و انتخاب نهایی را به خود آنها واگذار کرده‌اند. دوم اینکه، کشورهای عراق و سوریه مقاصد زیارتی شهروندان ایرانی هستند و مردم ما بر سبب ارادت وصف‌ناشدنی که به امامان(ع) و بزرگان دین خود دارند و از آنجایی که مبنای سفر آنان اعتقادی و ارزشی است هرگونه خطری را به جان خریده و با آگاهی کامل از وضعیت این دو کشور اقدام به سفرهای زیارتی خود می‌‌کنند. سوم اینکه، تفاوت ترکیه با کشورهایی همچون فرانسه و آلمان در این است که ترکیه مدت‌هاست دچار یک ناامنی دائمی و متداوم است و وضعیت این کشور با کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه که در مقاطع کوتاهی با اقدامات تروریستی مواجه شدند از این لحاظ بسیار متفاوت است.

در پاسخ به اظهارات سفیر ترکیه نیز که گفته بود لازمه‌ متعادل‌سازی میزان گردشگران ایرانی و ترک توسعه‌ زیرساخت‌های گردشگری در ایران است، باید متذکر شد: ایران به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در میان 10 کشور برتر جهان قرار دارد و بنا به گزارش‌های معتبر بین‌المللی در یک سال گذشته و پس از لغو تحریم‌ها، شاهد افزایش 144 درصدی ورود گردشگران خارجی به آن بوده‌ و بر اساس برآوردها اکثر قریب به اتفاق گردشگران خارجی نیز از وضعیت هتل‌ها و خدمات ارائه شده و مهمان‌نوازی ایرانیان رضایت خاطر داشته‌اند.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد که زیرساخت گردشگری صرفاً هتل محل اقامت و کیفیت خدمات ارائه شده نیست، بلکه مهمترین زیرساخت در حوزه‌ توریسم، امنیت یک کشور و همچنین رفتار فرهنگی و اجتماعی مردم و مامورین آن به عنوان مهمان‌پذیران است که در این زمینه ترکیه به هیچ وجه با ایران قابل قیاس نیست.

مراجع و مقامات ایران ضمن اینکه به دنبال توسعه روابط گردشگری خود با ترکیه و سایر نقاط جهان هستند، به هیچ عنوان به دنبال ترکیه‌ هراسی در داخل کشور نبوده و بنا به وظیفه‌ ذاتی که برعهده دارند صرفاً تصویر واقعی از وضعیت فعلی این کشور را پیش روی شهروندان و گردشگران خود قرار می‌دهند. این کاملاً طبیعی و منطقی است که گردشگر از ورود به کشوری که ناامن است حذر می‌‌کند. از این رو، لازم است به مقامات کشور ترکیه توصیه کرد به جای لفاظی و دخالت در امور داخلی ایران، در قبال گردشگران خارجی مسئولیت‌پذیر بوده و با تلاش در جهت ایجاد ثبات و امنیت داخلی کشور خود به حق انتخاب گردشگران خارجی احترام بگذارند.
برچسب ها: صراط مهمان نوازی