۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰

آمریکا ایران را به تهدید کشتیرانی بین‌المللی متهم کردند

برخی فرماندهان نیروی دریایی آمریکا ایران را متهم کردند که با ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های جنگی عبورکننده از تنگه هرمز، کشتیرانی بین‌المللی را به خطر افکنده است.
کد خبر : ۳۵۵۲۴۲
صراط: برخی فرماندهان نیروی دریایی آمریکا ایران را متهم کردند که با ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های جنگی عبورکننده از تنگه هرمز، کشتیرانی بین‌المللی را به خطر افکنده است.

به گزارش فارس، فرماندهان نیروی دریایی آمریکا ایران را متهم کردند که با ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های جنگی عبورکننده از تنگه هرمز، کشتیرانی بین‌المللی را به خطر افکنده است.

به نوشته رویترز، این فرماندهان می‌گویند اقدامات مورد ادعای آنان، ممکن است در آینده منجر به اشتباه محاسباتی شده و به درگیری مسلحانه بیانجامد.

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که بنابر ادعای یکی از فرماندهان آمریکایی، ناو هواپیمابر «جورج ایچ. دابلیو. بوش» روز سه شنبه در تنگه هرمز با دو دسته از قایق‌های تندروی ایرانی مواجه شد. این ناو هواپیمابر آمریکایی از اقیانوس اطلس عازم خلیج فارس بود. ناو هواپیمابر مزبور اولین ناوی است که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وارد خلیج فارس می‌شود.

بر اساس گزارش فوق، برخی از قایق‌های ایرانی تا 870 متری ناو هواپیمابر مزبور نزدیک شده‌اند و نیروهای آمریکایی مجبور شده‌اند بالگردهای خود را بر فراز قایق‌ها اعزام کنند. این ماجرا بدون شلیک هیچ گلوله‌ای پایان یافت.

دریادار کنث ویستل، فرمانده گروه دوم ناوگروه تهاجمی در این خصوص گفته است: آنچه من خوشم نیامد این بود که قایق‌های ایرانی در وسط آب‌های بین‌المللی بودند و ما در حال استفاده از حق خود دریانوردی بین‌المللی و در حال حرکت به سوی خلیج ع ر ب ی بودیم!»

وی که به سبک پنتاگون، از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرده، می‌گوید که قایق‌های ایرانی سلاح‌های داشتند که پوششی برای آنها استفاده نشده بود و پشت برخی سلاح‌ها متصدی شلیک قرار داشت. ما همچنین اطلاعات هوایی مبنی بر این داریم که این سلاح‌ها همه حاوی مهمات (مسلح) بوده‌اند.

از سوی دیگر، کاپیتان ویل پنینگتون، افسر حاضر بر روی عرشه ناو هواپیمابر جورج ایچ. دابلیو. بوش به رویترز گفته است که رفتار نیروی دریایی ایران تهاجمی‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است.

وی افزود: «آنها کاملا حق دارند که ببینند ما که هستیم و مقصود ما چیست ... اما این کار را به همراه رفتارهای غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند که می‌تواند ریسک اشتباه محاسباتی را در خصوص نیاز به مانور  کشتی بالا ببرد و همچنین برای ترافیک عبوری اطراف هم خطرساز شود.»

پنینگتون همچنین طرف ایرانی را متهم کرده که یکی از بالگردهای آمریکایی را که بر فراز قایق‌های ایرانی حضور یافته بود، تهدید کرده‌اند.

این افسر آمریکایی همچنین مدعی شده: «به نظر من نزدیک شدن با سرعت زیاد در حالی که سلاح‌هایتان را مسلح می‌کنید و یک بالگرد را که به گروه ما تعلق دارد تهدید می‌کنید و آن هم در شرایطی که ما کاملا بر اساس قوانین بین‌المللی رفتار می‌کنیم... نمی‌گویم تهدید است که غلو باشد اما مطمئنا رفتاری غیر حرفه‌ای است.»