۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
نمایشی یا واقعی؟

تحریم شرکت‌های آمریکایی توسط وزارت خارجه چقدر واقعی است؟/ چرا کوکاکولا و پپسی را تحریم نکردید؟

اگر قصد تحریم واقعی وجود دارد چرا شرکت هایی مانند پپسی و کوکاکولا تحریم نشده‌اند که تحریم آنها می‌تواند ضرر هنگفتی را متوجه این شرکت‌ها کند؟
کد خبر : ۳۵۵۷۲۷
گروه سیاسی صراط - وزارت خارجه در اقدامی متقابل در خصوص تحریم شرکت های مرتبط با ایران توسط آمریکا 15 شرکت آمریکایی را تحریم کرده اما ظواهر امر نشان می دهد این شرکت‌ها از این اتفاق آسیب جدی نخواهند دید.

به گزارش صراط، شرکت های تحریم شده عمدتا در ارتباط با ساخت و ساز در سرزمین های اشغالی فلسطین و فروش تجهیزات به تل آویو فعال هستند که تحریم آنها چند نکته را به ذهن متبادر می کند.

وزارت خارجه اعلام کرده "هرگونه مراوده با این شرکت ها و نهادها ممنوع بوده، اموال آنها در حوزه صلاحیتی جمهوری اسلامی ایران مشمول توقیف خواهد بود، و از صدور روادید ورود به ایران برای آن دسته از اشخاصی که دارای سمت یا مسئولیتی در این شرکت ها بوده یا به نوعی با آنها در ارتباط هستند خودداردی خواهد شد." اولا اینکه این شرکت ها عمدتا با ایران در ارتباط نبوده اند. بنابراین آسیب جدی  نخواهند دید. در ثانی، حتی اگر این تحریم ها وضع نمی شد، قطعا معامله ایرانی ها با شرکتی که به طور مستقیم به پشتیبانی از اشغالگران صهیونیست می پردازد، چنان واکنش منفی و وسعی در داخل خواهد داشت که عملا امکان چنین اتفاقی وجود ندارد.

در موارد نادری هم مانند واردات سیگار اسراییلی که سال گذشته، بحث آن به اوج رسیده بود، حتی مجلس نیز وارد ماجرا شد هرچند برخی دولتی ها اعتقادی به این کار نداشتند و حتی این واردات را تسهیل کرده بودند.

تحریم شرکت‌های آمریکایی توسط وزارت خارجه چقدر واقعی است؟/ چرا کوکاکولا و پپسی را تحریم نکردید؟
با این حال، سوالی که وجود دارد این است که چرا وزارت خارجه، شرکت های بزرگی را که اتفاقا از بازار ایران سود فراوانی می برند، با صهیونیست ها هم در ارتباط هستند در لیست تحریم ها قرار نمی دهد؟ اگر قصد تحریم واقعی وجود دارد چرا شرکت هایی مانند پپسی و کوکاکولا تحریم نشده‌اند که تحریم آنها می‌تواند ضرر هنگفتی را متوجه این شرکت‌ها کند؟

تصمیم به چنین تحریم هایی اقدام مثبتی است اما به شرط آنکه هم تحریم ها واقعی باشد که طرف مقابل را به تحرک وادارد و هم از قبل آن، به عنوان یک نتیجه جانبی، بتوان از واردات بی رویه جلوگیری و به اقتصاد کشور کمک کرد.