۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸

اقدامات پوپولیستی دولت در سیستان و بلوچستان

‌سیستان و بلوچستان با دارا بودن ویژگی‌های طبیعی بالایی که دارد همواره می‌تواند نقشی بسیار ارزنده و مهم را در راستای پیشرفت اقتصادی کشور ایفا کند که متاسفانه از این ظرفیت بزرگ در کشور به شکلی عجیب چشم‌پوشی شده است.
کد خبر : ۳۵۹۳۲۳
صراط: ‌سیستان و بلوچستان با دارا بودن ویژگی‌های طبیعی بالایی که دارد همواره می‌تواند نقشی بسیار ارزنده و مهم را در راستای پیشرفت اقتصادی کشور ایفا کند که متاسفانه از این ظرفیت بزرگ در کشور به شکلی عجیب چشم‌پوشی شده است.

به گزارش تسنیم، سیستان و بلوچستان علاوه بر دارا بودن موقعیت جغرافیایی بسیار مهم که به دلیل هم مرز بودن با 2 کشور افغانستان و پاکستان و همچنین برخورداری از مرز آبی گسترده و تنها بندر اقیانوسی کشور، از مزیت‌های مناسبی جهت صنعتی شدن برخوردار است که در صورت برنامه‌ریزی و اقدام مناسب می‌تواند در مدتی کوتاه گام‌های بلندی را در راستای تولید و اشتغال بردارد که تاکنون نسبت به آن غفلت شده است.

استان سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های بسیار مهمی است که می‌تواند آن را تبدیل به ثروتمندترین استان کشور کند و حتی توان آن را دارد که چرخه اقتصاد کشور را به سمت درستی بچرخاند. برخی از این ویژگی‌ها شامل اقتصاد دریایی که خود حوزه وسیعی دارد، صادرات، صنایع دستی، گردشگری، محصولات زراعی و معادن قیمتی است.

در کنار همه این موارد سیستان و بلوچستان عنوان بسیار مهم دیگری را نیز به خود اختصاص داده که در واقع مهم‌ترین ویژگی این استان استراتژیک است و آن «جوان‌ترین استان کشور» است که نشان می‌دهد نیروی کار مناسب آن هم با دستمزد پایین در این استان وجود دارد.

ترانزیت، تجارت دریایی، گردشگری و معادن ظرفیت‌های حوزه اشتغال استان

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان در زمینه اشتغال دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است، اظهار داشت: زمینه‌های اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان بسیار بالاست؛ یکی از آن‌ها راهداری و مسئله ترانزیت است که در صورت برنامه‌ریزی و توجه مناسب به آن می‌تواند در استان تعداد زیادی شغل ایجاد کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دریای عمان نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم استان است، چرا که از طریق دریا و تجارت دریایی نیز می‌توان تعداد زیادی شغل در استان ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در استان مسئله گردشگری است که نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب دولت است ولی متاسفانه تاکنون از آن غفلت شده و توجه جدی به آن نشده است.

شهریاری در ادامه خاطرنشان کرد: ظرفیت معادن در سیستان و بلوچستان نیز پتانسیل بزرگی است که به درستی به پرداخته نشده و نسبت به آن غفلت شده است. استان ما رنگین کمان معادن محسوب می‌شود و ظرفیت بالایی در این زمینه دارد ولی مسئولان استان تاکنون به این ظرفیت عظیم توجه مناسبی نداشته‌اند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر دولت در سیستان و بلوچستان به دنبال اقدامات پوپولیستی است و اقدامات زیرساختی و مناسبی در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان استان صورت نمی‌گیرد.

سیستان و بلوچستان قابلیت تبدیل به قطب کشاورزی و گردشگری کشور را دارد

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی و اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در زمینه کشاورزی پتانسیل‌های فراوانی دارد و می‌تواند به یکی از قطب‌های کشور تبدیل شود زیرا همانگونه که بیان می‌شود این استان چهارفصل و دارای آب و هوای متفاوت است که این یک ویژگی بسیار خوب برای کشاورزی است.

وی ادامه داد: البته متاسفانه تاکنون به این مزیت مهم توجه مناسبی نشده است. شما وقتی به شمال استان، یعنی منطقه سیستان نگاه می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که باید مطالعات مناسبی در آن انجام شود تا شیوه کشاورزی در آن مشخص شود.

استاندار اسبق سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ما باید مسائل را ابتدا به صورت درست مطالعه و بررسی کنیم؛ به طور مثال همین کشاورزی سیستان را باید ببینیم که باید قطره‌ای باشد؟ دیمی باشد؟ یا به طریقی دیگر و سپس عمل کنیم؛ پس این نشان می‌دهد که ما در استان مطالعات مناسبی نداریم.

دهمرده تاکید کرد: سیستان و بلوچستان باید شماره یک گردشگری کشور باشد اما متاسفانه به دلایل مختلف این امر تاکنون محقق نشده و باید در این زمینه مطالعات مناسبی صورت گیرد. متاسفانه ما هنوز به مرحله مطالعات نرسیده‌ایم چه برسد به عمل.

ایجاد اشتغال در استان نیازمند مطالعه و سرمایه‌گذاری است

نماینده مردم سیستان در مجلس ادامه داد: پس در واقع هر سرزمینی باید بسته به ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، مطالعه و سرمایه‌گذاری انجام شود و بستر را آماده کنند تا اینگونه تولید شکل‌ بگیرد و بعد از آن که تولید شکل گرفت اشتغال به وجود می‌آید. تا وقتی شما تولید نداشته باشید اشتغالی به وجود نمی‌آید و این نشان می‌دهد که حضرت آقا همیشه مطالب را بسیار درست و کارشناسانه مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:رهبر معظم انقلاب همیشه با آن نگاه درست و کارشناسانه‌ای که دارند مسیر راه را مشخص می‌کنند تا مردم و مسئولین در همان راه حرکت کنند. ما اکنون در زمینه‌های مختلف الگویی مناسب برای دیگر کشورها هستیم اما در زمینه اقتصادی اشکالاتی وجود دارد که این به این دلیل است که مسئولین به فرمایشات رهبری درست توجه نمی‌کنند.

آمارهای بالای نرخ بیکاری در جوانترین استان کشور

بر اساس آمار موجود نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان نزدیک به 38 درصد است که این رقمی بسیار بالا و نگران‌کننده محسوب می‌شود که البته برخی آمارهای غیررسمی نرخ بیکاری را در این استان 40 درصد معرفی می‌کنند که این هم دور از ذهن نیست.

این آمار نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان که دارای ویژگی‌های بسیار مناسبی برای چرخاندن چرخه صنعت کشور است و همچنین از نیروی کار مناسب نیز برخوردار است، به دلیل عدم توجه درست و غفلت مسئولین مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

نکته قابل توجه اینکه سیستان و بلوچستان با وجود این همه پتانسیل منحصر به فرد از جمله بهره‌مندی از جوان‌ترین جمعیت در میان استان‌های کشور، یک رکورد دیگر را نیز برای خود ثبت کرده و آن حاشیه‌نشینی است که بسیار جای نگرانی دارد. در این میان رتبه نخست حاشیه‌نشینی کشور را در حالی شهر چابهار، یعنی اقتصادی‌ترین شهر استان به خود اختصاص داده که این ظرفیت را دارد که به موتور محرک اقتصاد کشور تبدیل شود.

البته این نابه‌سامانی تنها مختص چابهار نیست زیرا شهرهای دیگر استان نیز اوضاع مناسبی ندارند و به طور مثال زاهدان که به عنوان مرکز استان معرفی می‌شود، خود از رکوردداران حاشیه نشینی است.

اشتغال‌زایی استان اقدامات اساسی نیاز دارد که از عهده بخش خصوصی خارج است

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار استانداری سیستان و بلوچستان پیش از این ضمن تأیید پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: در حال حاضر دولت برای ایجاد اشتغال در استان چاره‌ای جز ورود مستقیم به عرصه اقتصاد ندارد، چرا که باید در این رابطه اقدامات اساسی انجام شود که از عهده بخش خصوصی خارج است.

محمدحسین جلالی با تصریح بر عقب‌ماندگی بخش صنعت در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در سال‌های اخیر برخی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان به علت پرداخت نشدن یارانه به بخش تولید، تعطیل شده‌اند.

وی همچنین آمار دقیق میانگین نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته را نیازمند بررسی بیشتر عنوان و تصریح کرد: آنچه مسلم است در این 2 شاخص وضعیت استان در کشور مطلوب نیست و در پایین‌ترین رده‌ها قرار دارد.

همه این موارد در حالی است که دولت یازدهم از ابتدای کار خود به جای پرداختن به مسئله اشتغال این استان، استانداری سیاسی را بر سر کار نهاد که در چند سال گذشته تنها شعارهایی زیبا را برای حل مسئله استغال و اقتصاد استان مطرح کرده است.

کلنگ‌زنی‌های بی‌سرانجام دولت در سیستان و بلوچستان

در دوره علی‌اوسط هاشمی کلنگ­‌های زیادی در سیستان و بلوچستان به زمین خورد، برخی کلنگ‌ها اما بی­‌سرانجام ماند، مانند کلنگی که برای ساخت کارخانه لاستیک‌سازی در شمال استان به زمین نشست و هیچ کارخانه­‌ای ساخته نشد یا وعده‌های کلنگ‌زنی که داده شد و هیچوقت عملیاتی نشد.

استاندار بارها و بارها وعده داد که قرار است چابهار قطب سوم خودروسازی ایران شده و در ایرانشهر واحد پتروشیمی و منطقه ویژه پتروشیمی تأسیس شود و همچنین کوه طلای زاهدان و بزمان به مرحله استخراج و فرآوری برسد. هاشمی توانست تنها با مدتی کوتاه از دوره مدیریتی خود لقب «بدقول‌ترین مدیر دولت» را به خود اختصاص دهد.

با این وجود اکنون با گذشت 4 سال از عمر دولت یازدهم، مردم سیستان و بلوچستان که بیشترین درصد رأی را به دولت تدبیر و امید داده و دل خوش به آن بودند، هنوز طعم تدبیر و امید وعده داده شده را نچشیده و اکنون که سالی مزین به «تولید و اشتغال» است مردم این استان تشنه نگاه دولتمردان هستند تا تمام این ظرفیت‌های ارزنده را برای پیشبرد اهداف کشور و انقلاب به کار گیرند.