۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

سرازیرشدن سالیانه ۲۷۰میلیون مترمکعب فاضلاب به کارون +سند

مصوبه ای در دولت که با هدف کمک به مردم خوزستان تهیه شده، از سرازیر شدن سالیانه ۲۷۰میلیون متر مکعب فاضلاب خام به کارون پرده برداشته است.
کد خبر : ۳۵۹۳۴۶
صراط: مصوبه ای در دولت که با هدف کمک به مردم خوزستان تهیه شده، از سرازیر شدن سالیانه ۲۷۰میلیون متر مکعب فاضلاب خام به کارون پرده برداشته است.

به گزارش مشرق، ورود فاضلاب شهرهای خوزستان به کارون، سابقه ای بیست و چند ساله دارد؛ فاجعه ای زیست محیطی که سلامت مردم خوزستان و محیط زیست را به صورت مستقیم در تیر رس قرار داده و سالیانه میلیون ها متر مکعب فاضلاب را به جان محیط زیست می اندازد. از فاضلاب شهری گرفته تا فاضلاب های بیمارستانی و فاضلاب کشتارگاهها و غسالخانه ها که هریک آسیب و خطرات بسیاری برای محیط زیست و مردم خوزستان به همراه دارد. البته این، فارغ از ورود پساب های نیشکری است که راه به کارون می یابند و سلامت مردم را به چالش می کشند.

جدیدترین آمارها اما حکایت از ورود نزدیک به 270میلیون متر مکعب فاضلاب خام از شهر اهواز و 16شهر اصلی خوزستان در هر سال به رودخانه کارون دارد. آماری که با اندکی تامل در یکی از مصوبات دولت به دست می آید و از اوضاع نابسامان محیط زیست و آلودگی آب مصرفی مردم خوزستان حکایت می کند. به گفته براتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز 70 درصد از آب شرب و مصرفی شهروندان خوزستان از طریق کارون تامین می‌شود .این رودخانه به علت برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، محلی مناسب برای پرورش انواع آبزیان دریایی است اما مدت زیادی است که به دلیل آلودگی درگیر بحران هایی سخت و غیر قابل جبران شده است.

 سرازیرشدن سالیانه ۲۷۰میلیون مترمکعب فاضلاب به کارون +سند

پیوست مصوبه 9 فروردین ماه سال 96 دولت

هنوز تعطیلات نوروز به پایان نرسیده بود که هیئت دولت به پیشنهاد وزارت خانه های نیرو، کشور، اقتصاد، نفت، کشاورزی و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه، مصوبه ای را برای ساماندهی به وضعیت آب و فاضلاب و برق استان خوزستان به تصویب رساندند. مصوبه نهم فروردین ماه دولتی ها البته نکات جالب توجهی نیز داشت که با کمی دقت درآن می توان به عمق فاجعه ای پی برد که چندین سال است در منطقه خوزستان و رودخانه بزرگ کارون در حال رخ دادن است.

در این تصمیم مهم که به امضای معاون اول رئیس جمهور نیز رسیده و چند روزی بیشتر از ابلاغ آن نمی گذرد، دولتی ها بدون آنکه در نظر داشته باشند عمق فاجعه در حال رخ دادن و بی توجهی مسئولان اجرایی به پیگیری و جلوگیری از آن را بازگو کنند، با اذغان به فاجعه آمیز بودن وضعیت بهداشتی آب کارون از آماری پرده برداشته اند که حکایت از سرازیر شدن سالیانه 270میلیون متر مکعب فاضلاب خام به این رودخانه دارد.

در بخشی از تصویب نامه شماره 54178/2065 دولت، در خصوص اقدامات رفع مشکلات بخش آب و فاضلاب و برق استان خوزستان، بر ایجاد تاسیسات جمع آوری و دفع فاضلاب شهر اهواز تاکید شده است؛ طرحی که قرار است در این مرحله از اجرا 55درصد از جمعیت شهر اهواز یعنی معادل 570هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد و با اجرایی شدنش از ورود بیش از 45میلیون متر مکعب فاضلاب خام در سال به رودخانه کارون جلوگیری کند. با اجرای این طرح اگرچه سالیانه 45میلیون متر مکعب فاضلاب کمتر به کارون سرازیر می شود اما با حسابی سرانگشتی پیداست که در وضعیت فعلی و پیش از اجرای طرح فاضلاب شهری اهواز سالیانه چیزی در حدود 90میلیون متر مکعب از فاضلاب مرکز خوزستان راهی کارون می شود.

همچنین در بخش دیگری از مصوبه هیئت دولت که به دست مشرق رسیده، اجرای طرح فاضلاب در 16شهر اصلی استان خوزستان نیز مورد تاکید قرار گرفته و در طول اجرای آن باید دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر، بهبهان، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، رامهرمز، شوش، اندیمشک، ایذه، ماهشهر، بندر امام خمینی و شوشتر به حداقل 50درصد برسد.

البته کارشناسان تدوین کننده طرح مورد تایید دولت، براین موضوع نیز تاکید کرده اند که با اجرای 50درصدی فاضلاب در این 16شهر ، سالیانه تا 90میلیون متر مکعب از ورود فاضلاب خام به کارون جلوگیری خواهد شد. این یعنی در شرایط فعلی سهم این 16شهر در سرازیر کردن فاضلاب خام به کارون سالانه 180میلیون متر مکعب است که وقتی با 90میلیون متر مکعب فاضلاب تولیدی شهر اهواز جمع شود رقم سرسام آور سالیانه 270میلیون متر مکعب را رقم می زند. با این آمار تکان دهنده و ناخواسته، باید از مسئولان اجرایی به خصوص رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر نیرو و استاندار خوزستان پرسید، نتیجه عملکردتان چه بوده که ماحصل آن ورود جمعا 270 میلیون متر مکعب فاضلاب در سال به رودخانه کارون است؟

بروز گرد و غبار طاقت فرسا که ربطش به داعش و گل های بهاری، برای اقناع افکار عمومی کافی نبود را می توان به گردن کشورهای دیگر انداخت و دست روی دست گذاشت، اما ورود فاضلاب و به قول مصوبه دولت "ایجاد برکه های فاضلاب" در خوزستان را می توان دانست و برای رفعش طی 4 سال گذشته کاری نکرد؟