۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

2 اعتراف در گزارش پنجم برجامی وزارت خارجه به مجلس

پنجمین گزارش برجامی وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شامل اقدامات انجام شده طی سه ماه گذشته در حوزه هسته‌ای و برجام است که در آن به برخی بد عهدی‌های طرف آمریکایی نیز پرداخته شده. همچنین تایید شده است که ورود سومین ایراباس به کشور با انصراف یکی از کشورهای آمریکای لاتین صورت گرفته است.
کد خبر : ۳۵۹۳۸۶
صراط: پنجمین گزارش برجامی وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شامل اقدامات انجام شده طی سه ماه گذشته در حوزه هسته‌ای و برجام است که در آن به برخی بد عهدی‌های طرف آمریکایی نیز پرداخته شده.

به گزارش تسنیم، پنجمین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد اجرای برجام روز شنبه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

این گزارش 12 صفحه‌ای مجموعه اقدامات از 26 دی 95 تا 26 فرودین 96 را در بر می‌گیرد.

از مهمترین بخش‌های این گزارش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شروع گازدهی به سانتریفیوژ راهبردی IR8 در بهمن ماه 1395 که این ماشین پیشرفته و قدرتمند با توانی حداقل بیست برابر سانتریفیوژهای موجود IR1 نقطه عطفی در تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران است.

- پروژه مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک طبق برنامه ادامه دارد

- کارخانه تولید آب سنگین همچنان به فعالیت خود با ظرفیت کامل ادامه می‌دهد. به منظور ایفای تعهد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عرضه محصول مازاد بر 130 تن در بازارهای بین‌المللی و فروش محصول تولیدی، شناسایی مشتری‌های بالقوه اروپایی و آسیایی و مذاکره با خریداران، در حال انجام است. لازم به ذکر است تاکنون مقدار 70 تن آب سنگین تولیدی کشورمان به روسیه و آمریکا فروخته شده است.

در این گزارش همچنین به برخی موارد از جمله تحویل سومین هواپیمای ایرباس به ایران نیز اشاره شده که بدلیل انصراف یکی از کشورهای حوزه آمریکای لاتین و با 11 ساعت پرواز آزمایشی به ایران تحویل داده شده است.