۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵

سرانجام ارز در منطقه آزاد چه می شود؟ +جدول

در حالی صرافی‌های مناطق آزاد حجم وسیعی از ارز مداخله‌ای بانک مرکزی را در سال 95 دریافت کرده‌اند که به نظر می‌رسد راهی به جز قاچاق یا واردات کالای مصرفی برای استفاده از ارز وجود نداشته است.
کد خبر : ۳۶۰۰۳۰

صراط: در حالی صرافی‌های مناطق آزاد حجم وسیعی از ارز مداخله‌ای بانک مرکزی را در سال 95 دریافت کرده‌اند که به نظر می‌رسد راهی به جز قاچاق یا واردات کالای مصرفی برای استفاده از ارز وجود نداشته است.

به گزارش فارس، در نیمه اول سال گذشته بنا به اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی جمهوری اسلامی رقمی معادل هزار و 544 میلیارد و 452 میلیون‌ تومان به 4 صرافی در مناطق آزاد ارس، ماکو و پرویز خان از طریق بانک مرکزی اختصاص داده و واریز شده است.

این مبالغ را به تفکیک در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نام صرافی

میزان دریافتی از بانک‌های عامل مورد تایید بانک مرکزی (تومان)

نام منطقه آزاد

ح.ح

444.099.900.000

ارس

ح

426.276.260.000

ارس

پ.آ

338.321.710.000

ماکو

ن.ب

335.754.550.100

پرویز خان

مقدار ارز دریافتی 4 صرافی از بانک مرکزی به گزارش سنا

بر اساس این گزارش بانک مرکزی از ارز مداخله‌ای (ارز توزیعی) برای کنترل نوسانات بازار آزاد استفاده می‌کند که در شش ماهه اول سال 95 حجم قابل توجهی از این ارز به صرافی‌های مناطق آزاد رسیده است.

*سرانجام ارز در منطقه آزاد چه می شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی ارز مداخله‌ای که به صرافی‌ها در منطقه آزاد می‌رسد یا برای قاچاق و یا برای واردات هزینه می‌شود.

به این صورت که یا خود ارز به شکل اسکناس از مرز خارج شده و یا برای خرید کالای قاچاق هزینه شده است.

در بهترین حالت این ارز مداخله‌ای برای واردات کالا هزینه می‌شود که در نهایت نتیجه این موارد خروج ارز از کشور است.

شایان ذکر است ارزی که وارد مناطق آزاد می‌شود حکم ارزی را دارد که از کشور خارج شده و دیگر دسترسی به آن وجود ندارد، زیرا طبق قانون محدودیت و نظارتی بر خرید و فروش ارز در مناطق آزاد وجود ندارد.

این نکته را نیز باید مورد توجه داشت که اگر امکان برقراری ارتباط مستقیم بین مصارف ارزی و واردات کالا و خدمات وجود داشت، سرانجام ارزهای مداخله‌ای مناطق آزاد به طور دقیق فراهم می‌گردید.