۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱

آیا خداوند می‌تواند قانون و سنت خود را نسخ کند؟

کد خبر : ۳۶۰۱۵۶
صراط: سنت‌های مطلق و مشروط تغییر پذیر نیستند؛ چون مبتنی بر مصلحت واقعی هستند، هر چند سنت مشروط به جهت داشتن شرط باید با تحقق شرط آن سنت تحقق یابد مثلاً اگر صدقه بدهید، رفع بلا می‌شود.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در پاسخ به سؤال آیا خداوند می‌تواند قانون و سنت خود را نسخ کند؟ اگر می‌تواند این با «وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبدیلًا» منافاتی ندارد؟ و اصولاً اینکه بگوییم خداوند فقط و فقط ناظر است البته به معنایی که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد با آیات و روایات مشکل دارد؟ و برخی می‌گویند اگر خداوند ناظر نیست، چرا باید مثلاً مردم یمن در خون خود بغلتند و خداوند مداخله‌ای نداشته باشد؟ و اگر می‌شود نوع فعالیت الهی از نظر اجرا بیان کنید که آگاه بشویم: آیا فعالیت خالق و مخلوق یکی است یا نه؟ اینچنین نوشت:

سنت‌های الهی دو دسته هستند: سنت‌های تکوینی و سنت‌های تشریعی؛ سنت‌های تکوینی نیز یا به صورت مطلق یا به صورت مشروط است.

سنت‌های مطلق و مشروط تغییر پذیر نیستند؛ چون مبتنی بر مصلحت واقعی هستند، هر چند سنت مشروط به جهت داشتن شرط باید با تحقق شرط آن سنت تحقق یابد مثلاً اگر صدقه بدهید، رفع بلا می‌شود.

پس حوادثی مثل یمن بر اساس سنت‌های تکوینی هستند، اما سنت‌های تشریعی در صورتی که مصلحت موقت داشته باشند نسخ می‌شوند، مثل نسخ شرایع گذشته،

برای مطالعه بیشتر به کتاب کلام نوین اسلامی مراجعه شود.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز