۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵

تئاتر در ایران در سردرگمی به سر می‌برد

یک منتقد تئاتر گفت: نمایش بزرگراه یک دارم رئالیستی است. که از ریتم، اجرا و طراحی خوب برخوردار بود. اما فاقد محوریت اصلی در متن است.
کد خبر : ۳۶۰۲۴۲
صراط:یک منتقد تئاتر گفت: نمایش بزرگراه یک دارم رئالیستی است. که از ریتم، اجرا و طراحی خوب برخوردار بود. اما فاقد محوریت اصلی در متن است.

به گزارش فارس، نمایش بزرگراه به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاج‌علی‌خانی از گروه نمایش دیوار چهارم تولید شده در انجمن تیاتر انقلاب و دفاع مقدس در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت.نمایش «بزرگراه» روایت عمارت تاریخی است صاحبان آن روایتگر هر دورتاریخی و مشکلات آن هستند.

حاج علی‌خانی نویسنده و کارگردان این نمایش در جلسه نقد و بررسی طی سخنانی اظهار داشت: متن اولیه بزرگراه 26 شخصیت داشت و نزدیک به 2 ساعت نمایش طول می‌کشید که در روند تمرین از 26 شخصت به 16 شخصیت رسید و 50 دقیقه از مدت زمان نمایش نیز کاسته شد.

وی افزود: این اثر بنابر مشابهات تاریخی نوشته شده است و عین واقعیت نیست چون تاریخ دستمایه خوبی برای روایت دارد.

حاج علی‌خانی گفت: شخصیت اصلی این نمایش کمال‌الدین است که طی یک‌ سری اتفاقات که برای او می‌افتد نمایش به جلو می‌رود البته می‌توان کمال‌الدین را شبیه مدرس دانست.

صمد چینی‌فروشان منتقد تئاتر در این جلسه اظهار داشت: با توجه به درام نمایش که زنی براساس رعایت کشف حجاب به قتل رسیده است می‌توان گفت این درام ترکیبی از تاریخ و معاصریت است که بخشی از آن مطابق تاریخ و بخشی به خیال و شخصیت‌پردازی نویسنده برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تئاتر سال‌های اخیر یک سری از ظرفیت‌های خود را از دست داده است و در سردرگمی به سرمی‌برد. افزود: نمایش بزرگراه یک دارم رئالیستی است. که از ریتم، اجرا و طراحی خوب برخوردار بود.

چینی‌فروشان با طرح این پرسش چه نوع تئاتری می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، گفت: تئاتر مجموعه‌ای از نشانه‌هاست که مخاطب را به یک حقیقت رهنمون می‌کند و اگر این ظرفیت را نداشته باشد تأثیرگذار نیست.

این منتقد تئاتر افزود: تئاتر باید مخاطب را مجبور به اندیشیدن کند و در این درام با ساختمانی مواجه هستیم که نمادی از ایران است به سمت پیشرفت می‌رود و هرگونه عناصری که در این تئاتر مشاهده کردید برای مخاطب تعریفی دارد. 

وی گفت: ما خانه کهنی که در این نمایش وجود دارد نماد یک جامعه کهن محسوب می‌کنیم که  صاحبان آن برای آزادی و رهایی تلاش کرده و شخصیت‌هایی داشته که برای این اهداف جان خود را در کف اخلاص گذاشته‌اند و اما در گذر زمان این خانه در مسیر بزرگراهی که برای پیشرفت شهر در حال احداث است قرار گرفته و می‌خواهد این خانه را ویران کند اما صاحب این خانه خاطرات بسیاری از آن دارد و نمی‌خواهد آن تاریخ از بین برود.

وی افزود: علت مخالفت پیرمرد را که دوست ندارد محل زندگیش تخریب شود این است که در نهایت می‌فهمیم چون مقبره خاندان او در زیرزمین خانه وجود دارد.

چینی‌فروشان گفت: اما داستان فاقد قهرمان اصلی است و اگر زن‌ها در این نمایش وارد می‌شوند به زنان‌های حراف تبدیل می‌شود که فاقد شخصیت هستند و درام قادر نیست تم اصلی خود را به مخاطب بنمایاند.

گفتنی است در انتهای نمایش، ابوالفضل حاجی علی خانی این اجرا را به مرحوم حسن جوهرچی و مرحوم عارف لرستانی تقدیم کرد.

نمایش«بزرگراه» تا 15 اردیبهشت در تماشاخانه سرو میزبان مخاطبان خواهد بود.