۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶
به بهانه عدم احراز صلاحیت برخی مسئولین سابق

امام خمینی (ره): ملاک حال فعلی افراد است

در شرایطی که برخی تلاش دارند تایید و رد صلاحیت برخی افراد در دوره های مختلف را زیر سوال ببرند، مرور بیانات حضرت امام خمینی(ره) می تواند راهگشا باشد.
کد خبر : ۳۶۰۳۴۹
گروه سیاسی صراط - در شرایطی که برخی تلاش دارند تایید و رد صلاحیت برخی افراد در دوره های مختلف را زیر سوال ببرند، مرور بیانات حضرت امام خمینی(ره) می تواند راهگشا باشد.

به گزارش صراط، امام (ره) در فرمان تاریخی هشت ماده‌ای در 24 آذر 1361 اولین بار یک جمله تاریخی را به کار بردند که "ملاک حال فعلی افراد است."

امام خمینی (ره): ملاک حال فعلی افراد است

این جمله راهگشا به وضوح می تواند معیار و متر مشخصی برای تشخیص صلاحیت افراد در اختیار قرار دهد. البته از این جمله تفسیرهای نادرستی نیز در گذشته انجام شده که بر اساس آن منظور امام (ره) را صرفا به مسئولین رژیم طاغوتی که در آن زمان با نظام همکاری می کردند محدود کرده اند.

با این وجود، با نگاهی به صحیفه امام راحل و وصیت‌نامه عبادی سیاسی که آخرین نظرات ایشان در آن به وضوح و صریحاً ذکر شده، می توان به نکات قابل تامل تر و تفسیر درست تری دست یافت.

امام خمینی در پایان وصیت‌نامه خود 4 تذکر مهم قید می‌کنند که آخرین آنها بدین قرار است: «من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود و میزان در هر کس حال فعلی او است.»

بدین ترتیب، تفسیر جمله ایشان کاملا واضح است؛ یعنی ممکن است فردی در گذشته صلاحیت در اختیار داشتن مسئولیتی را داشته و اکنون این صلاحیت را ندارد.
نظرات بینندگان
اعتراف به اشتباه کنید راحتتر است
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
۰
۰
احمدی نژاد هیچ وقت صلاحیت ریاست جمهوری را نداشته و نخواهد داشت.
بنابراین با این جمله امام نخواهید از زیر بار مسؤولیت اشتباهاتتان فرار کنید.
احمدی نژاد ، چه تفاوتی با 12 سال پیش کرده است ، او همچنان خودمحور ، لجباز و یکدنده است ، همانطوریکه از اول هم بود