۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵

جزئیات نشست لاریجانی با فرماندهان ناجا

رئیس مجلس: حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند مسیر بازدارنده‌ای برای شیطنت‌ها باشد.
کد خبر : ۳۶۰۶۰۲
صراط: رئیس مجلس: حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند مسیر بازدارنده‌ای برای شیطنت‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی لاریجانی در «بیست و دومین همایش سراسری فرماندهان ناجا» در سخنانی افزود: انتخابات امر مهمی در کشور است.

وی تصریح کرد: پشتوانه اصلی این کشور مربوط به حضور مردم در صحنه انتخابات است.

لاریجانی با اشاره به مجموعه شرایط مربوط به انتخابات گفت: برآیند بحث‌هایی که در خارج از مرز‌ها درباره انتخابات وجود دارد این است که صحنه انتخابات را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند هم جنبه بازدارنده شیطنت‌ها باشد و‌ هم مسیر شیطنت‌ها را باز کند.

رئیس‌مجلس تاکید کرد: انتخابات جایی است که ملت اگر تصمیم بگیرند می‌توانند شر این‌ها را کوتاه کنند.

وی شورآفرینی و حضور گسترده مردم در انتخابات را مهم دانست و‌ گفت: نیروی انتظامی رکن ایمن‌ساز انتخابات است.

لاریجانی در ابتدای سخنانش ضمن تشکر مجدد از فعالیت شبانه‌روزی ناجا در ایام تعطیلات‌گفت: فعالیت شما تقریبا در طول سال مستمر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین پیش از آغاز مراسم به شهدای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد.

وی هنگام ورود به ستاد فرماندهی ناجا به شهدای ناجا ادای احترام کرد و از یگان تشریفات نیز سان دید.

سیر تحول برای ایجاد امنیت در کشور مثبت است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیر تحول برای ایجاد امنیت در کشور مثبت بوده و امنیت پایدار ایران در غوغای منطقه دستاوردی است که نتیجه تلاش بخش‌های مختلف کشور از جمله نیروی انتظامی به شمار می‌رود.

لاریجانی افزود: حضور شبانه روزی نیروی انتظامی در تعطیلات نوروزی محسوس بود که با دقت نظر انجام شد، نیروی انتظامی پیگیر آسایش روانی مردم بود و همه قدردان هستند.

وی نقش ذاتی نیروی انتظامی را در کشور «ایجاد امنیت» دانست و گفت: از حضور با قاعده و برنامه ریزی شده نیروی انتظامی برای استقرار امنیت در کشور تشکر می‌کنیم.

لاریجانی در ادامه «اشراف اطلاعاتی» را موضوع مهمی عنوان کرد و افزود: امروزه اشراف اطلاعاتی مهم بوده و برای مبارزه با مسائل تروریستی و دیگر موضوعات امنیتی دارای اهمیت است.

وی همچنین نیروی انتظامی را از نظر بکارگیری ابتکارات رو به جلو دانست و گفت: بعضی از پروژه هایی که به صورت سازمان یافته توسط نیروی انتظامی انجام شده نتیجه بخش بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به لحاظ شرایط معیشتی نیروی انتظامی نیاز به کمک بیشتری دارد بیان کرد: در مجلس تلاش هایی شده تا ابعاد مختلف این حوزه تقویت شود ولی کافی نیست منتظریم تا شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد که در آن صورت رفع نیازهای نیروی انتظامی در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ از نظر رشد اقتصادی در کشور تحولی رو به جلو ایجاد شد ادامه داد: امیدواریم در سال ۹۶ وضعیت بهتری داشته باشیم.

لاریجانی در ادامه به موضوع مهم قاچاق اشاره کرد و گفت: امسال با تذکراتی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند موضوع مبارزه با قاچاق جدی‌تر شد و قوای قضائیه و مجریه نیز پیگیر این موضوع هستند و لایحه‌ای به مجلس ارائه شد، اما با همه شرایط موضوع قاچاق همچنان درجه یک است.

وی با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد قاچاق کالا کاهش یافته است افزود: برخی منابع آمارهای متفاوتی را از میزان قاچاق ارائه می‌کند ولی براساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق که رقم ۱۵ میلیارد دلار را بیان کرده این میزان از قاچاق نیز به تولید ملی ضربه می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تامین امکاناتی مانند ایکس ری و قوانین در مبارزه با قاچاق کالا دارای اهمیت است.

لاریجانی با بیان اینکه بخشی از مبادی ورود قاچاق به کشور مشخص شده است بیان کرد: تعدادی از سرپل‌های قاچاق وجود دارند که واسطه وارد شدن کالا و ورود این کالا‌ها به بازار است، لازم است این سرپل‌ها را شناسایی و مورد برخورد قرار داد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی نیرویی زبده است ادامه داد: اگر سرپل‌های واسط در امر قاچاق را بشناسیم هم قدرت برخورد بیشتر می‌شود و هم اقدامات نیروی انتظامی موثرتر خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر اشراف اطلاعاتی برای مورد نظر قرار دادن سرپل‌های واسط قاچاق داشته باشیم هم نیروی ما به هدر نمی‌رود و هم نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی نیروی انتظامی برای برخورد با عاملان قاچاق کالا مناسب است گفت: مجلس آماده کمک به مبارزه با قاچاق می‌باشد و این موضوع در کمیسیون اقتصادی پیگیری می‌شود همچنین قوه قضائیه نیز در این زمینه جلساتی را پیگیری کرده است.

وی با بیان اینکه هر چقدر اقتدار بالاتر برود بازدارندگی افزایش می‌یابد اظهار داشت: بعضی از ابهت شکنی‌ها در برخی جرایم وجود دارد که به جان یا مال مردم مرتبط است و لازم است طوری با این موارد برخورد شود که بازدارندگی را به دنبال داشته باشد قوه قضائیه و رسانه‌ها نیز می‌توانند به این موضوع کمک کنند ولی نیروی انتظامی نقش اصلی را در این زمینه دارد و باید به گونه‌ای عمل کند که افراد به سمت این موضوعات نروند.

رئیس مجلس با بیان اینکه ساختار کشور از نظر شهرنشینی تغییر یافته است گفت: بنابر آمارهای اعلام شده ۲۵ درصد جمعیت کشور روستا نشین و مابقی آن شهری هستند که موضوع خوبی نیست همچنین وضعیت آراسته‌ای ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه در گذشته محله محور بودیم که این نوع از زندگی به ایجاد امنیت کمک می‌کرد گفت: شهرنشینی جدید مشکلاتی را به وجود آورده و براساس قانون برنامه ششم برای مجتمع هایی که شکل گرفته اند باید محوریت امنیت را تعریف کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیت را باید به عنوان یک رکن در تجمعات مورد توجه قرار داد اظهار داشت: نیروی انتظامی در این زمینه لازم است طرحی تهیه کند و در این بخش نیاز به جدیت داریم.