۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

مشکل هما در تأمین مالی بوئینگ 777 و احتمال لغو خرید

کارشناسان صنعت هوایی می‌گویند به نظر می‌رسد ایران‌ایر در تأمین مالی بوئینگ 777 که پیش از این از سوی شرکت هواپیمایی ترکیش لغو سفارش شده بود، با مشکل مواجه شده است و احتمال دارد این خرید انجام نشود.
کد خبر : ۳۶۰۷۰۲
صراط: کارشناسان صنعت هوایی می‌گویند به نظر می‌رسد ایران‌ایر در تأمین مالی بوئینگ 777 که پیش از این از سوی شرکت هواپیمایی ترکیش لغو سفارش شده بود، با مشکل مواجه شده است و احتمال دارد این خرید انجام نشود.

به گزارش فارس، چندی پیش بود که خبر خرید یک فروند بوئینگ 777 از کمپانی سازنده آمریکایی بوئینگ منتشر و اعلام شد که قرار شده است ایران‌ایر یک فروند بوئینگ 777 به عنوان اولین بوئینگ پسابرجامی از این  کمپانی آمریکایی خریداری کند.

همچنین اعلام شد که این بوئینگ لغو سفارش شرکت هواپیمایی ترکیش است که پس از انصراف این شرکت هواپیمایی مقرر شد بدان دلیل که ایران‌ایر پیش‌قرارداد خرید 80 فروند بوئینگ را با این کمپانی سازنده امضاء کرده است، تحویل هما شود.

آن زمان اعلام شد که این بوئینگ آماده رنگ‌آمیزی برای ایران‌ایر است و به دلیل لغو سفارش ترکیش ایرلاین با تقاضای ایران‌ایر تحویل این شرکت هواپیمایی ایرانی می‌شود.

اما امروز شنیده‌ها از کارشناسان و متخصصان صنعت هوایی حاکی از آن است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قادر به تأمین مالی این هواپیما نشده است و ظاهراً تحویل این بوئینگ 777 به ایران‌ایر لغو می‌شود.

حتی بدنه این هواپیما نیز هنوز منقش به علامت تجاری ایران‌ایر نشده است. ضمن آنکه هیچ کرو پروازی هنوز آموزشی درباره پرواز با این هواپیما ندیده‌اند و قطعاً آموزش کرو پروازی خود زمان‌بر است.

البته چند روز پیش بود که مدیرعامل ایران‌ایر اعلام کرد این بوئینگ تا 45 روز آینده وارد ناوگان هما می‌شود و امروز حدود 10 روز از این گفته گذشته است. این در حالی ست که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که خرید این هواپیما فعلاً متوقف شده است.

از سوی دیگر شرکت هواپیمایی بوئینگ هیچ واکنشی نسبت به این خرید انجام نداده است ضمن آنکه مقامات ایرانی نیز در این باره پاسخ نداده‌اند. پیگیری خبرنگار فارس از «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل به نتیجه نرسید.

بنا بر این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش هواپیما توسط شرکت سازنده بوئینگ به ایران را تأیید کرده است. البته پیش از این اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل هم در این باره گفته بود این بوئینگ 777 دارای مجوز فروش از افک است و تا یک ماه آینده یعنی 20 اردیبهشت ماه وارد ناوگان ایران‌ایر می‌شود.

بنا بر این گزارش، طبق پیش‌قرارداد ایران‌ایر و کمپانی بوئینگ وعده تحویل نخستین بوئینگ ایران‌ایر در سال 2018 میلادی تعیین شده است.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل این را هم گفته بود که پس از انصراف ترکیه از خرید این هواپیما بوئینگ به ما پیشنهاد داد که با توجه به اینکه وعده تحویل نخستین بوئینگ ایران‌ایر در سال 2018 است، می‌تواند این هواپیمای لغو سفارش شده ترکیش‌ایرلاین را به هما تحویل دهد که در حال حاضر کارشناسان ایران‌ایر در حال بررسی چندصد صفحه مشخصات این هواپیما هستند تا در صورتی که با آب و هوا و میزان نیاز حمل و نقل هوایی ایران سازگار باشد، آن را تحویل بگیریم.

وی خرید این بوئینگ را مشروط به هماهنگ بودن آپشن‌های این هواپیما با نیاز ایران‌ایر عنوان کرد.

بنا بر این گزارش شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در قالب قراردادی با کمپانی ایرباس 100 فروند هواپیمای ایرباس در قالب قراردادی با کمپانی بوئنیگ 80 فروند هواپیمای بوئینگ و در قالب قراردادی با کمپانی ATR،  تعداد 20 فروند هواپیمایی ATR خریداری خواهد کرد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
۱
۳
این چه خبریه ؟ به نظر میرسد و به گفته کارشناسان ( کارشناسان بدون نام ) شد خبر. اگه اینجوریه که بقیه هم میتونن خبر بزنند به گفته کارشناسان و به نظز میرسد سایت صراط در حال تعطیلیه
همایون حمیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
۳
۱
هردم از این باغ بری می رسد تازه تراز تازه تری میرسد این هم نتیجه ...گوی دولت تدبی وامید (دولت تدبیر ونا امیدی )بهتر است بگوییم بالامجان اول منابع مالی تون رو بررسی کنید بعد پاتون رواز گلیمتون دراز کنید