۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

پنج حقیقت شگفت‌انگیز در ماموریت کاسینی

دانشندان ناسا پس از آغاز آخرین ماموریت کاسینی بعد از 20 سال فعالیت پیوسته و ارسال هزاران تصویر بی‌نظیر، مهمترین اکتشافات این فضاپیما را در ماموریت زحل از آغاز تا انتها منتشر کردند.
کد خبر : ۳۶۰۹۰۷
صراط: دانشندان ناسا پس از آغاز آخرین ماموریت کاسینی بعد از 20 سال فعالیت پیوسته و ارسال هزاران تصویر بی‌نظیر، مهمترین اکتشافات این فضاپیما را در ماموریت زحل از آغاز تا انتها منتشر کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، با نزدیک شدن آخرین مرحله از ماموریت فضاپیمای کاسینی هنوز امکان دسترسی به تصاویر ناشناخته وجود دارد، چرا که با در نظر گرفتن فاصله بسیار زیاد کاسینی از زمین، امکان دریافت تصاویر جدید دور  از ذهن نیست. با این حال مهمترین دستاوردهای کاسینی از آغاز تا مرحله نهایی توسط دانشمندان ناسا عرضه شده است.

اولین دستاورد فضاپیمای کاسینی حل معمای قمر دو رنگ یاپتوس است. در واقع با تصاویر بی‌نظیر فضاپیمای کاسینی پس از چند قرن علت دو رنگی این قمر مشخص شد.

دانشمندان پس از مطالعه تصاویر دریافتی از کاسینی دریافتند که یک طرف قمر یاپتوس همواره به سمت زحل ثابت مانده، بنابراین یخ‌های طرف زحل به مرور زمان ذوب شده و به بخش پشتی منتقل شده‌اند.

دومین دستاورد کاسینی پس از سال‌ها حضور در فضا شناسایی قمرهای جدید سیاره زحل است. با توجه به این نکته که سیاره زحل بیش از 50 قمر دارد بنابراین کاسینی در طول ماموریت خود چندین قمر را در اطراف این سیاره شناسایی کرده که مهمترین آنها کشف قمر دفنیس در سال 2005 میلادی است.

سومین دستاورد کاسینی شناسایی شباهت‌های قابل توجه قمر تیتان با کره زمین است. تیتان بزرگترین قمر زحل است که تا قبل از تصاویر شگفت‌انگیز کاسینی به توپ مه‌آلود معروف بود. این قمر مانند زمین دارای دریاچه و رودخانه است، با این تفاوت که به جای آب، هیدروکربن مایع در آنها جاری است.

چهارمین اکتشاف مهم کاسینی شناسایی اقیانوس و آبفشان در قمر انسلادوس سیاره زحل است. فضاپیمای کاسینی برای نخستین بار در ژوئن ۲۰۰۵ موفق به کشف یخ‌فشان‌های عظیم موجود در نیم‌کره جنوبی انسلادوس شد. هرچند هنوز خاستگاه چنین پدیده‌ای به‌درستی مشخص نشده، اما به احتمال زیاد این فوران‌ها ریشه در لایه‌ آب مایع زیر سطحی دارد.

پنجمین و مهمترین دستاور فضاپیمای کاسینی پس از آغاز ماموریت، باطل کردن باور قبلی دانشمندان مبنی بر اینکه حیات تنها مشابه الگوی زمین و در فاصله مناسب با خورشید شکل می‌گیرد.

در واقع اکتشافات کاسینی نشان داد که حیات فرازمینی حتما نباید از الگوی کره زمین پیروی کند، بلکه ممکن است حتی در سیارات دیگر منظومه شمسی و سایر منظومه‌های کهکشان راه شیری به شکل دیگری وجود داشته باشد.