۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

نوع جدیدی از نور در آسمان کشف شد

صراط:گروهی از ستاره شناسان آماتور نوع جدیدی از نور را در آسمان شب کشف کرده اند. این نور «استیو» نام گرفته است.

به گزارش مهر به نقل از ساینس الرت، نخستین مرتبه اریک داناوان از دانشگاه کالگری کانادا تصویر این نور را در عکس های گروهی در فیس بوک دید.

گروه فیس بوکی این پدیده را یک آرک پروتونی معرفی کرده بود. اما او می دانست که نور پروتون قابل مشاهده نیست.

به هرحال آزمایش ها نشان داد این نور در حقیقت جریانی از گازهای پرسرعت و درخشان است.

در همین راستا سازمان فضایی اروپا ابزارهای حوزه الکتریکی را به ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری سطح زمین فرستادند تا این نور را ارزیابی کند. ارزیابی ها نشان داد دمای هوا درون این جریان گازی ۳ هزار درجه سانتیگراد گرمتر از محیط خارج آن است.

درون این جریان با عرض ۲۵ کیلومتر، گاز با سرعت ۶ کیلومتر برثانیه حرکت می کند.

نوع جدیدی از نور در آسمان کشف شد

البته تاکنون اطلاعات کمی درباره نور بنفش موجود در تصویر وجود دارد زیرا نه شفق است و نه از فعال و انفعال ذرات خورشیدی با حوزه مغناطیسی زمین شکل می گیرد.

از سوی دیگر به نظر می رسد گروه فیس بوکی این شفق را با الهام از شخصیت کارتونی «آنسوی پرچین» استیو نامیده اند.

به گفته دانشمندان سازمان فضایی اروپا پدیده «استیو» بسیار شایع است اما تاکنون ستاره شناسان متوجه آن نشده بودند