۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

مقایسه لایک‌های محبوب‌ترین‌های اینستاگرام +نمودار

وقتی گشتی در صفحه چهره های مطرح کشور میزنید عدد فالوئرها چشمگیر است که این نشان از مجبوبیت این افراد دارد. اما سوال اینجاست که آیا مطالب منتشر شده از سوی این افراد هم به همان اندازه مخاطب دارد؟!
کد خبر : ۳۶۱۱۳۳
صراط: وقتی گشتی در صفحه چهره های مطرح کشور میزنید عدد فالوئرها چشمگیر است که این نشان از مجبوبیت این افراد دارد. اما سوال اینجاست که آیا مطالب منتشر شده از سوی این افراد هم به همان اندازه مخاطب دارد؟!

به گزارش جام جم، در گذشته مردم برای اطلاع از اتفاقات پیرامون هنرمند یا ورزشکار مورد علاقه ی خود باید سراغ رسانه ها میرفتند ولی حالا فقط کافی است به موبایل، اینترنت و اینستاگرام مجهز باشند و از احوالات این افراد باخبر شوند. اینستاگرام این روزها یکی از محبوب ترین و پر مخاطب ترین اپلیکشن های موبایلی در دنیا و بخصوص در ایران است.

در ادامه از سه گروه ورزشکاران، خوانندگان و بازیگران، پر طرفدارترین آنها را براساس بیشترین تعداد فالوئر انتخاب کرده ایم.

در این نمودار تعداد فالوئر ها مولفه اول و تعداد لایک آخرین پست آنها به عنوان مولفه دوم قرار داده‌ایم. بدین ترتیب میزان تعامل مردم با آنها سنجیده شده‌ است.

در میان ورزشکاران با آنکه علی دایی در صدر جدول محبوب ترین های ورزش ایران قرار دارد ولی استقبال از پست هایش به پای علی کریمی نمیرسد. پست های علی دایی بیشتر در رابطه با مسائل فوتبالی است اما پست های علی کریمی از آنجایی که به مسائل مختلفی می پردازد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. پست های علی کریمی گاهی اوقات بسیار کنایه دار می شود و همین چند روز پیش مجبور شد به دلیل یکی از پست هایش که درباره علی دایی بود، به دلیل حمله هواداران علی دایی کامنت های خود را ببندد و علاوه بر آن تمامی پست های خود را به غیر از یکی دو تا پاک کند. مهدی طارمی که تا همین سال گذشته تعداد فالوئرهایش در اینستاگرام چند هزار نفری بود اکنون یکی از میلیونی های اینستاگرام است. البته اینستاگرام او هم در بازه ای با ریزش مخاطب مواجه شد یعنی وقتی علیرغم مخالفت هواداران به تیم ریزه اسپور ترکیه رفت، انتقالی که نافرجام بود و در نهایت این بازیکن دوباره به پرسپولیس برگشت تا مخاطبان خود را دوباره به دست بیاورد.

مقایسه لایک‌های محبوب‌ترین‌های اینستاگرام +نمودار

در اینستاگرام خواننده ها با اینکه از ورزشکاران طرفداران بیشتری دارند اما لایک پست هایشان چنگی به دل نمیزند. از حضور پررنگ خواننده های زیرزمینی مانند آرمین زارعی (2Afm). و امیر حسین مقصودلو یا همان تتلو گرفته تا سیروان خسروی و احسان خواجه امیری هر کدام با فالوئر های میلیونی خود نتوانستند در لایک پست هایشان به پای یاس با 243.558 برسند. یاسر بختیاری معروف به یاس یکی از خواننده های متفاوت هیپ هاپ ایرانی است. متفاوت از این جهت که اغلب آثار او در ژانر اجتماعی است و به معضلات جامعه می پردازد، اتفاقی که در دیگر خواننده های زیرزمینی این ژانر دیده نمی شد. برای این خواننده شعر اهمیت بالایی داشت و همین مورد باعث شد تا هر بار شایعه صدور مجوز برای او دهان به دهان بچرخد، اتفاقی که وقتی نزدیک به واقعیت شد که او تیتراژ فیلم بارکد را خواند اما بعد از چند روز اکران این تیتراژ از فیلم حذف شد و یاس هم روزه سکوت بگیرد. او بعد از فیلم بارکد سه آهنگ دیگر منتشر کرد آن هم در بی خبری کامل تا راه خودش را به موسیقی رسمی کشور نه از راه جنجال و حاشیه که از راه موسیقی پیدا کند. و حالا حتی با لایک شدن پست های این خواننده در اینستاگرام می توان متوجه شد که مخاطبان او هم به این روش او اقبال نشان میدهند.

مقایسه لایک‌های محبوب‌ترین‌های اینستاگرام +نمودار

اما در پیچ بازیگران عرصه تلویزیون ، سینما و تاتر این اختلاف عددی ملموس تر است . با نگاهی به این جدول می توان متوجه شد که تعداد فالوئرها در اینستاگرام سلبریتی های سینمای ایران با تعداد هوادارانشان متفاوت است. به این مفهوم که بسیاری از آنها فالوئر یا دنبال کننده هستند اما هوادار نیستند. این داستان وقتی عیان می شود که می بینیم تعداد لایک های بازیگری مثل ترانه علیدوستی که به لحاظ تعداد فالوئر در جایگاه ششم قرار دارد بسیار بیشتر از بازیگرانی است که از او تعداد فالوئرهای بیشتری دارند. شاید بتوان این استقبال زیاد را مدیون فیلم های تاثیرگذاری دانست که او ایفای نقش کرده است. مهناز افشار در حال حاضر در صدر جدول میلیونی های اینستاگرام با بیشترین فالوئرها در بین هنرمندان قرار دارد اما لایک آخرین پست او با اختلاف زیادی از ترانه علیدوستی در جایگاه دوم است. محسن تنابده و سری مجموعه های پایتخت در جایگاه سوم پر لایک ترین بازیگر اینستاگرامی است و به ترتیب بهنوش بختیاری و رامبد جوان در رده های بعدی قرار دارند.

مقایسه لایک‌های محبوب‌ترین‌های اینستاگرام +نمودار

با مقایسه این آمار شاید تفاوت فالوئر و هوادار در اینستاگرام مشخص می شود.