۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
نماینده مسکو در آژانس مطرح کرد

اعلام آمادگی 1+5 برای پیوستن ایران به اقتصاد جهانی

کد خبر : ۳۶۱۳۱۰
صراط: نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که اعضای گروه 1+5 برای همکاری با ایران برای پیوستن کامل این کشور به اقتصاد جهانی آمادگی دارند.

به گزارش فارس، «ولادیمیر ورونکوف» نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین به خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که 6 میانجی بین المللی در مذاکرات هسته ای برای ادامه همکاری به سوی پیوستن کامل ایران به اقتصاد جهانی اعلام آمادگی کردند.

وی که به نمایندگی روسیه در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حاضر شده بود، گفت: «شرکت‌کنندگان در نشست درباره موضوع چگونگی آراستن نظام بانکی به منظور روح بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی در ایران بحث کردند زیرا جامعه تجاری علاقه زیادی از خود به بازار ایران نشان دادند».

ورونکوف تأکید کرد: «همگی به این نتیجه رسیدند که نظام (بانکی) چندان انعطاف‌پذیر نیست و به همین منظور اعتماد در رابطه با جامعه تجاری، در زمینه داخلی و هم خارجی، می‌بایست تقویت شود به  همین منظور کمیسیون (مشترک برجام) می‌بایست گام‌های بیشتری بردارد».

وی ادامه داد که به جز آن، کمیسیون مشترک برجام در خصوص موضوع تأسیسات اراک نیز بحث کردند. «قراردادی اخیراً در خصوص مدرنیزه کردن این تأسیسات به امضا رسیده است. در حال حاضر، تمامی پروژه‌های مرکزی تحت برجام همچون فردو و اراک را می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از کارآمدی توافق (هسته‌ای ایران) دید. کار بر روی آنها در دست اجرا است و ثابت شده است که برای پیچید‌ه‌ترین و دشوارترین مسائل فنی، می‌توان راه‌حل‌های مشترک یافت».

این مقام روس تصریح کرد: «طرفین موضوع گسترش همکاری با ایران در زمینه‌ استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را مطرح کردند. اتحادیه اروپا ایده‌های خاصی درباره چگونگی اجرای این کار دارد. متقابلاً ما هم ایده‌های خود را داریم. قرار بر آن شده است که یکسری سمینارهای بین‌المللی در این خصوص سازماندهی شود».

ورونکوف تصریح کرد که چنین سمینارهایی امسال نیز برگزار می‌شود و گفت: «این سمینارها در محل‌های مختلف برگزار می‌شود. ما این سمینارها را در روسیه سازماندهی می‌کنیم و اتحادیه اروپا احتمالاً این سمینارها را در بروکسل برگزار کند».

ورونکوف گفت: «علیرغم انتظارات و گمان‌ها، هیأت‌ آمریکا مطابق با تعهداتش در قبال برجام عمل کرد. مباحثه مفصلی در خصوص چگونگی غلبه بر پیامدهای نظام تحریم‌های چندجانبه صورت گرفت».

وی تصریح کرد که کمیسیون مشترک برجام نشست بعدی خود را در ژوئیه 2017 برگزار خواهد کرد و گفت: «این نشست در یک جو سازنده برگزار شد. تعداد زیادی انتقادات سازنده در خصوص بسیاری از موضوعات مطرح شد که نشان می‌دهد طرفین برای رسیدن به نتیجه و ادامه فرایند اجرای برجام که مطابق برنامه در حال پیشروی است، متعهد هستند».

وی اینگونه ادامه داد: «هیچ ادعای مهمی نه درباره سند برجام و نه اجرای آن وجود ندارد. همه موافقند که یک توافق خوب و بادوام بوده است. نشست بعدی کمیسیون در ژوئیه امسال برگزار می‌شود».

کمیسیون مشترک برجام در حال نظارت بر اجرای برجام است که در 14 ژوئیه به امضای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) درآمد.

کمیسیون مشترک برجام هر سه ماه یکبار جلسه برگزار می‌کنند که اولین جلسه امسال آنها در تاریخ 10 ژانویه برگزار شد.
برچسب ها: صراط روسیه