۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۹

شهاب‌های ویرانگر ایران را بشناسید +تصاویر

بلافاصله پس از اتمام هشت سال دفاع مقدس، تیم موشکی ایران که حالا دیگر آب دیده و کارآزموده شده بودند، باید ایدهای بزرگ را عملیاتی می کردند و موشکهای بالستیک و دوربرد می ساختند.
کد خبر : ۳۶۱۶۱۱
صراط: بلافاصله پس از اتمام هشت سال دفاع مقدس، تیم موشکی ایران که حالا دیگر آب دیده و کارآزموده شده بودند، باید ایدهای بزرگ را عملیاتی می کردند و موشکهای بالستیک و دوربرد می ساختند.

به گزارش میزان، بلافاصله پس از اتمام هشت سال دفاع مقدس، تیم موشکی ایران که حالا دیگر آب دیده و کارآزموده شده بودند، باید ایدهای بزرگ را عملیاتی می کردند و موشکهای بالستیک و دوربرد می ساختند.

کار از همان اوایل دهه 70 آغاز شد و تیم موشکی سپاه توانست موشک شهاب 1 و شهاب 2 را با الگوگیری از موشکهای بالستیک اسکادبی ولی با بردی بیشتر بسازد.

ساخت شهاب 1 و شهاب 2

موشکهای بالستیک شهاب 1 و شهاب 2  که با الگوگیری از موشک بالستیک اسکاد بی ساخته شده بودند، به ترتیب حدود 300 و 500 کیلومتر برد داشتند.

ساخت شهاب 3

در اواخر دهه 70 و بعد از نزدیک به یک دهه تلاش و کوشش در صنعت ساخت و تولید موشک و راکت، نخستین نمونه از موشک بالستیک میان برد شهاب 3 با بردی حدود 1150 کیلومتر در سال 1377 رونمایی و با موفقیت تست شد.

شهاب‌های ویرانگر ایران را بشناسید +تصاویر

موشکهای شهاب 1، شهاب 2 و شهاب 3 همگی از قابلیت استفاده از سوخت مایع برخوردار هستند و ماموریت زمین به زمین خود را در بردهای مختلف از روی لانچرهای متحرک انجام می دهند.

ویژگی های عملیاتی شهاب 3

موشک شهاب 3 با برد 1150 کیلومتر، طول 15متر (حدود 4 متر بیشتر از شهاب2)، وزن مسلح 15 تنی و وزن سرجنگی 670 کیلوگرمی و تک مرحله ای، جزو بهترین و البته مشهورترین موشک ­های بالستیک ایران به شمار می ­رود.

شهاب‌های ویرانگر ایران را بشناسید +تصاویر

این موشک قابلیت حمل کلاهکهای مختلف را دارد. در آخرین نمونه، موشک شهاب 3 به کلاهکهای بارانی مجهز شده و قادر است اهداف پهن شده در نقاط مختلف را با دقت و توان بالا هدف قرار دهد.

کلاهکهای بارانی می توانند حجم انبوهی از ادوات و مواضع پهن شده دشمن را با رهاسازی انبوهی از بمبهای کوچک، منهدم کرده و آسیب جدی به آنها وارد کنند.