۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

میزان بدهی دولت به شهرداری از زبان چمران

رئیس شورای شهر تهران گفت: بدهی دولت به شهرداری 14 هزار میلیارد تومان است و هنوز دولت سهم خود را در هیچگونه از قالب‌های تهاتر و یا فروش سهام پرداخت نکرده است.
کد خبر : ۳۶۱۷۶۲
صراط: رئیس شورای شهر تهران افزود: نزدیک به 24 طرح نیز به مجلس شورای اسلامی ارسال و به تصویب رسیده است.

به گزارش فارس، مهدی چمران افزود: 15 طرح دیگر نیز هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است که امیدواریم هر چه زودتر به کمیسیون‌ها ارجاع شود که مهمترین آن نیز طرح درآمدهای پایدار برای شهرداری است.

وی افزود: لایحه مدیریت یکپارچه شهری هنوز که هنوز است در هیأت دولت گیر کرده است و با سلایق دوستان ما در هیأت دولت این طرح موافق نبوده و فعلاً متوقف است و قطعاً به این دوره دولت نیز نخواهد رسید.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از سال 61 مطرح شده است و تا کنون منتظر آن هستیم که به مجلس شورای اسلامی برای تصویب برسد، متأسفانه حرکت دوگانه‌ای که دولت در برنامه ششم داشته است، این بوده که مالیات بر ارزش افزوده که یکی از درآمد پایداری شهرداری‌ها محسوب می‌شود را حذف کرده است و به بودجه دولت اضافه کرده است و بر همین اساس حدود 2هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تهران از بین رفته است و مشکلاتی را برای شهر به وجود می‌آورد.

چمران افزود: با توجه به اینکه درآمدهای پایدار شهر مشخص نشده است، در شهرهای کوچک حقوق کارمندان و رفتگران شهر ماه‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود که شهرداران در این شهرها مرتباً به تهران می‌آیند تا بودجه‌ای را از شورای عالی یا وزارت کشور دریافت کنند؛‌البته شورای عالی استان‌ها ردیف بودجه‌ای برای این شهرها ندارد.

وی افزود: در حال حاضر شورای عالی استان‌ها برای دبیرخانه  خود نیز جایی ندارد و مکانی نیز برای تشکیل اجلاس‌های خود ندارد چرا که مجلس قدیم در حال بازسازی و سالن‌های وزارت کشور نیز برای انتخابات پُر است در صورتی که اجلاس رسمی شورای عالی استان‌ها دومین پارلمان رسمی کشور است.

در ادامه مهدی چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی اظهار داشت: هنگامی که با رانندگان تاکسی مواجه می‌شویم آنها عنوان می‌کنند که به داد ما برسید و ما هم حقی داریم. در صحن شورای اسلامی شهر تهران افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی تصویب شد ولی فرمانداری مخالفت کرد و مجدداً شورای شهر افزایش کرایه‌ها را تصویب و به فرمانداری ارسال کرد که با پافشاری شورا این مصوبه به هیأت حل اختلاف رفت و قرار است در هفته جاری مورد بررسی و تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

وی درباره بدهی دولت به شهرداری تهران نیز اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بدهی دولت به شهرداری 14 هزار میلیارد تومان است که شهرداری مدعی شده است این رقم افزایش نیز یافته است و هنوز دولت سهم خود را در هیچگونه از قالب‌های تهاتر و یا فروش سهام پرداخت نکرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: بخش اعظمی از این بدهی دولت مربوط به مترو و یارانه بلیت حمل و نقل عمومی است.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر حضور شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آیا سمت شهردار بالاتر است یا رئیس‌جمهور و یا معاون اول رئیس‌جمهور.

وی گفت: از سال 84 مرخصی شهردار برای اینگونه برنامه‌ها مطرح شده است و رسم بوده که مرخصی در صحن شورا مطرح نمی‌شود و به رئیس شورا درخواست مرخصی مطرح می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها درباره عملکرد شورای چهارم شهر تهران نیز اظهار داشت: این دوره شفاف‌سازی مالی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد.

وی افزود: گزارش‌های حسابرسی نیز در این باره داشتیم که مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و برای سازمان بازرسی ارسال شد.

چمران با اشاره به اینکه هنوز سهم دولت در حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است،‌گفت: مترو تهران 70 کیلومتر بوده که در حال حاضر به 300 کیلومتر افزایش یافته است.

وی افزود: در این دوره خطوط تندرو اتوبوسرانی تشکیل شد و در حمل و نقل عمومی کمک قابل توجهی در این خصوص صورت گرفت.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: در دوره چهارم برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران مورد تصویب قرار گرفت.

وی یادآور شد: اتمام پروژه شهر آفتاب و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و همین طور برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب از دیگر اقدامات بود که البته باغ کتاب نیز آماده بهره‌برداری است ولی با توجه به فضای سیاسی جامعه و انتخابات افتتاح آن به تأخیر افتاده است که شائبه سیاسی و انتخاباتی نداشته باشد البته این اقدام بر عکس افتتاح‌هایی است که این روزها پشت سر هم انجام می‌شود.

چمران درباره ایمن‌سازی پاساژهای شهر تهران نیز افزود: منطقه 11 در این خصوص اقدامات خوبی را انجام داده است و اخطارهای شدیدی در راستای ایمن‌سازی داده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: روز گذشته در هنگام مناظره‌ها چند مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده بود که یکی از آنها آتش‌سوزی پاساژ مهستان بود که به سرعت مهار شد که 20 نفر نیز محبوس شده بودند و نجات یافتند.

وی افزود: در جاده فدائیان اسلام نیز انباری آتش گرفت که حریق آن اطفاء شد.

چمران افزود: روزی 130 آتش‌سوزی و 250 حادثه در شهر تهران اتفاق می‌افتد که آتش‌نشانان نسبت به اطفاء حریق اقدام می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه‌های شهروند بانک شهر نیز اظهار داشت:‌بر اساس کمیته‌ای که تشکیل شده است واگذاری‌ها در حال بررسی است.