۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶

عاملان اختلاس 7 میلیاردی در بانک مرکزی

مدیر عامل تعاونی اعتبار اسماء با اشاره به اینکه برخی مسئولان بانک مرکزی سرمنشأ تخلفات بزرگ بانکی هستند، گفت: متأ‌سفانه فساد در سیستم بانکی کشور به حدی توسعه یافته که تبعات آن دامن‌گیر تعاونی‌های اعتبار شده است.
کد خبر : ۳۶۲۰۹

به گزارش صراط به نقل از فارس، سیده‌ زهره اصغری اظهار داشت: من نمی‌دانم بانک مرکزی با تعاونی‌های اعتباری چه پدر‌کشتگی دارد که خنجر را از رو بسته و با تمام قوا به دنبال نابودی تعاونی‌های اعتباری است.

وی با اشاره به اینکه سیاست بانک مرکزی در برخورد با تعاونی‌های اعتباری مغایرت عینی دارد با صدور هر روزه مجوز برای تأسیس بانک‌های خصوصی، ادامه داد: اگر مسئولان بانک مرکزی به جای محدودسازی تعاونی‌های اعتباری اهم دغدغه‌ها و برنامه‌های خود را معطوف به پیشگیری از اختلاس چند هزار میلیاردی می‌کردند به مراتب بازدهی بیشتری می‌توانست برای مجموعه داشته باشد چرا که حداقل تعاونی‌های اعتباری اختلاس نداشتند.

وی افزود: علی‌رغم متن صریح قانون تعاون، قانون برنامه چهارم توسعه و نیز تمهیدات لحاظ شده در قانون برنامه پنجم توسعه، اصرار بانک مرکزی بر انحلال تعاونی‌های اعتباری غیرقانونی است که البته تعاونی اعتبار اسماء هم یکی از آنهاست و لذا با استناد به این بندهای قانونی فعالیت تعاونی اعتباری اسماء منحل نشده و ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برابر با اختیارات قانونی بانک مرکزی نمی‌تواند دستور انحلال تعاونی‌های اعتبار را صادر کند، افزود: تعاونی اعتبار اسماء به قوت مشغول ارائه خدمات به هموطنان است و در مسیر ارائه خدمات پولی و مالی برابر قانون از حق خود کوتاه نمی‌آید چرا که این مجموعه یک مجموعه حقوقی و اختیاردار سرنوشت خود و اعضاست.
مدیر عامل تعاونی اعتبار اسماء ضمن تأکید بر اینکه مخالفان با فعالیت تعاونی اعتبار اسماء به هر ترفندی برای انحلال این تعاونی متوسل شده‌اند، گفت:‌ تعاونی اعتبار اسماء اولین تعاونی اعتباری کشور است که در حوزه زنان با اولویت حمایت از مشاغل خانگی فعالیت می‌کند که پیرو تحولات روز در نظام بانکی کشور، اعضاء متقاضی تبدیل تعاونی اعتبار اسماء به بانک قرض‌الحسنه زنان مسلمان شدند که متأسفانه به رغم موافقت بهمنی "رئیس بانک مرکزی"، مدیر کل اداره نظارت بر نظام پولی و مالی بانک‌ها این طرح را عملاً منحل کرده‌اند.

وی با انتقاد از رویکرد بانک مرکزی در صدور روزافزون مجوز تأسیس بانک‌های خصوصی و دستور قاطع انحلال تعاونی‌های اعتباری مغایر با قانون، خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه استفاده از ظرفیت تعاونی‌های اعتباری برای تجمیع سرمایه‌های خرد مردم و تبدیل این سرمایه‌های اندک به سرمایه‌های کلان جهت مشارکت در پروژه‌های کلان اجرایی و کشوری یک سازوکار منحصر به فرد و مستند تلقی می‌شود در حالی که مدیران بانک مرکزی با همه توان به دنبال نابود کردن سازوکارهای سرمایه‌ای بخش تعاون هستند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر پیگیر یک جریان مافیایی در وزارت تعاون و بانک مرکزی هستیم که البته مستندات و پرونده این بحث در دستگاه‌ قضایی مطرح و باز است، طی چهار سال متوالی با رایزنی‌های غیر متعارف از تعاونی اعتبار اسماء اختلاس می‌شد که البته این اختلاس با مدیریت تعاونی اعتبار فرشتگان هدایت می‌شد.
وی تصریح کرد: مدیریت تعاونی اعتبار فرشتگان بالغ بر هفت میلیارد تومان از منابع مالی تعاونی اعتبار اسماء را به شیوه پول‌شویی در اختیار تعاونی تابع قرار داده و از این طریق اختلاس کرده بود که شکایت را در دادگاه طرح کردیم اما بعد از چهار سال این ارتباط‌ها به یک باند قوی و مافیایی در مجموعه وزارت تعاون و بانک مرکزی تبدیل شده‌اند که بالطبع قدرت رقابت و رویارویی را از ما گرفته است.

وی افزود: دو نماینده از نمایندگان دوره ششم مجلس و مدیر کل دوره قبلی اداره تعاون استان خراسان بزرگ از جمله افرادی هستند که این جمع مافیایی را هدایت می‌کنند، در دوران مدیریت یکی از آنان، مجوزهایی به تعاونی‌های اعتبار در خراسان بزرگ داده می‌شود که طبق بررسی‌ها تعداد این مجوزها از کل مجوزهایی که در سراسر کشور برای تعاونی‌های اعتباری صادر شده است بیشتر است.

وی ادامه داد: این فرد با سوء استفاده از امتیاز تعاونی‌های راکد و غیرفعال و خرید و فروش این امتیازها توانستند در رایزنی با "سرپرست شعبات تعاونی اعتبار اسماء" موفق به معادل هفت میلیارد تومان پول‌شویی در تاریخ بیست و سوم و خرداد ۸۷ شدند که با کشف این فعالیت سوء، گزارش و پرونده به دادگاه ارجاع شد اما به دلیل نفوذ این آقایان در مجموعه وزارت تعاون و بانک مرکزی هنوز در ارتباط با این پرونده به نتیجه نرسیده‌ایم.

اصغری ضمن تأکید بر اینکه پول‌شویی از طریق سیستم بانکی کشور امروز بیداد می‌کند، اظهار داشت: بسیاری از مصوبات اعتباری که امروز در اختیار افراد قرار می‌گیرد از طریق بانک‌های عامل در قبال اسناد ملکی قرار می‌گیرد که اکثر این املاک معادل وجوه پرداختی ارزیابی نشده یا با سندهای ساختگی معامله می‌شوند به عبارتی این اسناد ملکی عملاً ابزاری برای خروج نقدینگی از چرخه پولی و مالی کشور تلقی می‌شود که قطعاً بیش از ۶۰ درصد آن بازگشت نخوهد داشت.

وی سیستم نظارتی و اجرایی سیستم بانکداری کشور را بسیار ناکارآمد دانست و خاطرنشان کرد: اعضای این باند مافیایی که امروز به چپاول اموال ملی مشغول است در سطح وسیعی فعالیت می‌کنند و با رخنه در سیستم بانکداری، نهادهای اجرایی کار خود را پیش می‌برند، در این حالی است که به رغم طرح موضوع اختلاس سه هزار میلیاردی از سیستم بانکداری کشور و طرح شکایات مرتبط با این بحث از سوی تعاونی اعتبار اسماء با قدمت چهار ساله، کمترین بهایی به شکایات طرح شده نمی‌دهند و پیگیری‌ها بی‌نتیجه مانده است.

وی ادامه داد: گفته می‌شود این افراد گروه‌هایی از آقا زاده‌ها را گرد خود آورده‌اند که می‌توانند از این طریق در سطح وسیع‌تری اقدام به پول‌شویی کنند، قدرت این افراد تا جایی فزونی گرفته است که تعاونی اعتبار فرشتگان در آستانه ورشکستگی را به ارزش غیر واقعی یک میلیارد تومان خریداری و مقدمات انتقال هفت میلیارد تومان از تعاونی اعتبار اسماء به تعاونی اعتبار فرشتگان در حال ورشکستگی را فراهم می‌آورند و این تعاونی را یک شبه احیاء می‌کنند.
وی تأکید کرد: با طرح این موضوع در مراجع بالادستی، افراد مزبور با دادن رشوه یک میلیارد تومانی پرونده را مسکوت کردند که البته پیگیری‌ها در این خصوص به جابجایی فرد دریافت کننده رشوه انجامید.
مدیر عامل تعاونی اعتبار اسماء گفت: با شروع فعالیت این باند، تعاونی اعتبار فرشتگان در خراسان جنوبی زمین‌های موقوفی مردم را خرید و فروش کردند که البته این روند رو به توسعه و گسترش است. متأسفانه اگر کمی واقع‌ بینانه‌تر قضاوت کنیم این بلا دامن‌گیر بانک مرکزی و مجموعه سیستم بانکی کشور شده است.
وی تصریح کرد: پیرو ابلاغ دستور انحلال تعاونی‌های اعتباری، این افراد که از دوستان برخی صاحب نفوذان در بانک مرکزی محسوب می‌شوند با رایزنی‌های بسیار سعی بر تسریع در انحلال تعاونی اعتبار اسماء داشت که تا به امروز با جدیت در مقابل این سوء سیاست بانک مرکزی ایستاده‌ایم و بر موضع به حق خود پافشاری کرده‌ایم، البته در این بین به مراتب سعی داشتیم با بهمنی "رئیس بانک مرکزی" دیدار داشته باشیم که متأسفانه این اجازه را به ما نداده‌اند و به عناوین مختلف سعی در شکست وجهه تعاونی اعتبار اسماء دارند.
وی افزود: در جلسه دادگاه بررسی تخلفات تفکر "سرپرست شعب اعتبار اسماء"، هیئت پنج نفره وی به تخلف ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی محکوم کردند که از این میزان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را تأمین و در دی ماه ۸۹ به حساب تعاونی اعتبار اسماء واریز و حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم املاک از طریق دادستانی مسترد شده و پنج میلیارد تومان دیگر بدهکار است که متأسفانه از پرداخت پنج میلیارد تومان مابقی امتناع می‌کند که در دادگاه تجدید نظر مجدد این بحث پیگیری خواهد شد.
اصغری با اشاره به اینکه بانک مرکزی در بحث ساماندهی تعاونی‌های اعتبار تأثیر‌پذیر از این نظرات این دست افراد است، گفت: امروز تفکر به دنبال رایزنی برای اخذ مجوز مؤسسه مالی و اعتباری به نام خودش است که در صورت تحقق این مهم مطابق سیاست‌های بانک مرکزی تعاونی اعتباری اسماء هم باید زیرمجموعه مؤسسه مالی و اعتباری فرشتگان در دست تأسیس قرار می‌گیرد که البته در چنین شرایطی فاتحه این تشکیلات خوانده است.
وی خاطرنشان کرد: فساد در خانه بانک مرکزی لانه کرده است ولذا برای ریشه‌کنی فساد باید طرح نظارتی بر مسئولان و مدیران رده بالایی و رده میانی بانک‌ مرکزی و دستگاه‌هایی از این دست پیش‌بینی و اجرایی شود تا فساد و سوداگران فسادهای اقتصادی در نطفه خفه شود.
مدیر عامل تعاونی اعتبار اسماء اظهار داشت: مطابق ابلاغیه بانک مرکزی مقرر بود تعاونی اعتبار اسماء یا منحل شود یا ضمن اخذ مجوز از این بانک تحت پوشش یکی از مؤسسات مالی و اعتباری قرار گیرد که البته با استناد به ساختار تعاونی و قانون تعاون تا به امروز از قرار گرفتن تحت پوشش مؤسسات مالی و اعتباری امتناع کرده‌ایم.
وی ضمن تأکید بر اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند از قانون عدول کند، خاطرنشان کرد:‌ علی‌رغم رایزنی‌ها و پیگیری‌های بسیار بانک مرکزی از ارائه مجوز فعالیتی به تعاونی‌ اعتباری اسماء سرباز می‌زند در حالی که این تعاونی اعتباری از تمام شرایط و ضوابط لازم برای اخذ مجوز برخوردار است.
وی تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل بانک مرکزی ناشی از برخوردهای مافیایی مدیران میانی با مسائل است، مدیران میانی در بانک مرکزی طیفی هستند که به هیج وجه متعهد به قانون و تمکین به دستورات "رئیس بانک " نیستند.
وی تأکید کرد: دخالت بی مورد وزارت تعاون سابق در برگزاری مجمع و ابطال مجمع به رغم رأی مثبت ۱۲۲ رأی عضو از مجموع ۱۷۱ رأی سبب شده است که این تعاونی هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود که عملاً روحیه کار را از بین می‌برد، البته موضوع از طریق دادگاه صالحه پیگیری می‌شود.
وی تعاونی اعتباری اسماء را اولین تعاونی اعتباری زنان معرفی و تصریح کرد: تعاونی اعتباری اسماء در مجموعه پنج شعبه، ۳۴ هزار نفر سپرده‌گذار و ۱۱۰ نفر نیروی شاغل در این شعب فعالیت دارند.