۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
یک ادعای جدید از سوی یک مقام مسئول سازمان بسیج:

۱۷میلیون ایرانی عضو «فیس‌بوک» هستند

جعفری با اعلام این‌که ۱۷میلیون ایرانی در سایت فیس‌بوک عضویت دارند و به نوعی در این سایت زندگی می‌کنند، گفت: این در حالی است که این سایت در ایران فیلتر است.
کد خبر : ۳۶۲۴۸
"صراط" - مهدی جعفری، رئیس فناوری و اطلاعات سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان کشور در همایش نهضت روشنگری که با حضور مربیان پرورشی، دبیران بینش اسلامی و مربیان آمادگی دفاعی شهرستان آمل برگزار شد، مدعی شد ۱۷میلیون ایرانی در شبکه اجتماعی "فیس بوک” فعالیت می‌کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی صراط جعفری با اعلام این‌که ۱۷میلیون ایرانی در سایت فیس‌بوک عضویت دارند و به نوعی در این سایت زندگی می‌کنند، گفت: این در حالی است که این سایت در ایران فیلتر است.
به گفته وی آزادی ارتباطات و اطلاعات در فضای سایبری به گونه‌ای است که هیچ محدودیتی قادر نیست آن را کنترل کند.

جعفری با اشاره به اینکه مهم‌ترین آسیب ناشی از فضای مجازی یا سایبری آسیب‌های فرهنگی است، افزود: مهم‌ترین موضوعی که این فضا در ارتباط با کمرنگ کردن ارزش‌های دینی و اعتقادی به کار گرفته است از بین بردن اعتقادات دینی در ایران است.

وی با تاکید بر اینکه در این فضای بزرگ، فضای مجازی سعی دارد فرهنگ‌های کم‌حضور مانند ایران را در میان نسل جوان کمرنگ کرده و از میان بردارد، یادآور شد: بدون حضور ما کسانی که خارج از محدوده ما به فرزندان ما خدمات ارائه می‌دهند حضور کامل دارند.

رئیس فناوری و اطلاعات سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان کشور با اشاره به این‌که بررسی آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی به عنوان یکی از اثرگذارترین عنصرهای جنگ نرم ضروری است، اظهار داشت: خواسته یا ناخواسته این فضای مجازی در جامعه ما تاثیر خود را گذاشته است.

وی با بیان اینکه قرارداشتن فضای مجازی تحت اختیار استکبار موجب بهره‌برداری آن‌ها از این تکنولوژی می‌شود، افزود: این طبیعی است که آنها از قدرتی که در اختیار دارند برای القای خواسته‌های خود استفاده می‌کنند.

جعفری ادامه داد: فضای مجازی به قدری پیشرفته است و طرفدار دارد که تنها در سایت فیس‌‌بوک ۸۰۰میلیون نفر عضویت دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه ما خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی حضور داریم، گفت: باید تهدیدات و آسیب‌هایی که از این طریق به جامعه ما وارد می‌شود را بشناسیم تا بتوانیم راهکاری برای مقابله با آنها پیدا کنیم.

رئیس فناوری و اطلاعات سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان با اعلام اینکه فضای مجازی به دلیل جهانی و فرامرزی بودن دارای خصوصیات مشترک با جنگ نرم است، یادآور شد: در این نظام فیلترینگ نمی‌تواند کارآیی داشته باشد.

ادعاهایی درباره اعضای ایرانی شبکه اجتماعی فیس بوک

پیش از این، ادعاها درباره آمار اعضای ایرانی در شبکه اجتماعی فیس بوک موضوع قابل توجهی بوده است.

مهدی بوترابی، مدیر سرویس دهنده وبلاگ "پرشین بلاگ” در گفت‌وگویی با سایت خبری مجموعه خود مدعی شد ۹میلیون ایرانی عضو فیس بوک هستند. بوترابی در این‌باره گفت: در یک بررسی آماری، تعداد اعضای ایرانی فیس بوک عددی بین ۶ تا ۱۲ میلیون در نظر گرفته شده است که فکر می‌کنم عدد ۹ میلیون نفر، عدد قابل قبولی است. به فرض این که چنین آماری درست باشد به نظر می رسد کارآمدی فیلترینگ قابل تامل است.

در این میان، سایت خبری "فاوا نیوز” هم در تحلیلی دیگر، مدعای ۲۷میلیون کاربر ایرانی فیس بوک در کل جهان و ۶ تا ۱۲میلیون کاربر ایرانی فیس بوک در داخل کشور را مطرح کرد.

۹ میلیون یا ۱۷ میلیون؟!

تمامی ادعاهای مطرح شده بر اساس حدس و گمان است و کم‌تر ادعایی را می‌توان با شواهد موجود منطبق دانست. برای بررسی بیش‌تر این ادعا، منطقی است که به صحفات شخصیت‌های شناخته شده در بین ایرانیان مراجعه کنیم تا نسبت این آمار با "لایک”های موجود را مقایسه کنیم.

از این رو، تنها آمار لایک صفحات چند شخصیت سیاسی را بررسی می‌کنیم. ذکر این نکته ضروری است که طبیعی است به دلیل مسدود بودن فیس بوک در داخل ایران، شخصیت‌های سیاسی شناخته شده به عنوان ضد انقلاب، دارای لایک بیش‌تری در این شبکه باشند. اما مسلما این ارجحیت ثابت کننده برتری در دنیای حقیقی نخواهد بود:

محمود احمدی‌نژاد: ۴۴هزار و ۴۷۶

میرحسین موسوی: ۲۲۴هزار و ۰۸۲

زهرا رهنورد: ۹۸هزار و ۴۱۵

مهدی کروبی: ۴۶هزار و ۹۳۳

بی.بی.سی فارسی: ۱۳۱هزار و ۹۱۰

البته ممکن است برخی از کاربران این شبکه اجتماعی، تمایلی به ابراز علنی عقاید سیاسی خود نداشته باشند. از این‌رو تعدادی از صفحات غیر سیاسی را هم بررسی می‌کنیم:

پ نه پ: ۱۱۴هزار و ۴۵۹

ایران: ۱۷۲هزار و ۶۵۷

سعدی (شاعر): ۱۶هزار و ۳۷۸

حافظ شیرازی (شاعر): ۴۴هزار و ۴۰۶

بررسی بیش‌تر صفحات مختص ایرانیان، به ما نشان می‌دهد که تعداد لایک این دست صفحات حتی از عدد ۵۰۰هزار هم فراتر نمی‌رود. حالا سئوال این‌جاست که آیا ۱۷میلیون ایرانی عضو فیس بوک (یا ۹میلیون) حاضر به کلیک دکمه لایک در صفحه‌ای مانند شاعر ارزشمند ایران، حافظ شیرازی نیستند؟ یا حتی پدیده‌ای نوین مانند "پ نه پ” را نمی‌بینند؟
منبع: وبلاگ نیوز