۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲

کارگران معترض: مدیرکل کار گلستان استعفا دهد

اعتراض کارگران معدن زمستان یورت آزادشهر همچنان ادامه دارد و آنها خواستار استعفای مدیرکل کار، معاون روابط کار و رئیس اداره بازرسی هستند.
کد خبر : ۳۶۲۸۶۴
صراط: اعتراض کارگران معدن زمستان یورت آزادشهر همچنان ادامه دارد و آنها خواستار استعفای مدیرکل کار، معاون روابط کار و رئیس اداره بازرسی هستند.

به گزارش فارس، بعد از وقوع حادثه انفجار در معدن زغال‎سنگ زمستان یورت آزادشهر که روز گذشته حوالی ساعت 11 و 30 دقیقه رخ داد اکنون پس از گذشت 35 ساعت با وجود فعالیت‎های امدادی، اقدامات تیم‎های تخصصی و با ورود نیروهای امدادرسان از استان‎های همجوار اما هنوز آلام بازماندگان کارگران معدن‎کار تسکین نیافته است.

تحویل اجساد کارگران معدنی به خانواده‎های آنان موجی از اعتراضات را به سمت مقامات دولتی به همراه داشته است، تداوم این اعتراضات تا بدان جا پیش رفت که بازماندگان متوفی این حادثه، خواستار استعفای مدیرکل کار، معاون روابط کار و رئیس اداره بازرسی هستند.

تعدادی از کارگران از وضعیت اسفبار جامعه کارگری ابراز گلایه‎مندی کردند و گفتند: وضعیت اقتصادی جامعه کارگری با روی کار آمدن مدیرکل کار فعلی بدتر شده است، اسف‎بارتر وزیر معین استان چندین بار به گلستان سفر کرد اما در هفته کار و کارگر حتی کمتر از ثانیه‎ای برای فعالان جبهه اقتصادی وقت نگذاشت اینها از ناتوانی مدیرکل کار استان حکایت دارد که نتوانست حتی وقتی برای کارگران از وزیر کار بگیرد تا این قشر زحمتکش از مشکلات‎شان بگویند.

کارگران معدن این نکته را نیز اشاره کردند که تعدادی از واحدهای کارگری و تولیدی به تعطیلی کشیده شده و بسیاری از کارگران اخراج شدند چرا مسئولان نسبت به این مسائل احساس بی‎تفاوتی دارند.

این کارگران آنقدر دل پردردی داشتند که فقط یک گوش شنوا می‎خواستند تا حرف‎هایشان را بشنود و اگر هم مسئولی نمی‎تواند کاری بکند نمک هم بر زخم‎شان نپاشد و برای لحظه‎ای نسبت به مسائل و مشکلات این جامعه کارگری درنگ کند.

کارگران معدن استان گلستان گرچه در آغاز گفت‎وگو از صحبت کردن امتناع می‎کردند و نمی‎خواستند که نامشان فاش شود برای اینکه چک سفید امضای‎شان در گروی آینده شغلی‎شان بود.

یکی از کارگران می‎گفت: شرکت‎های خدماتی که در سطح استان گلستان فعالیت دارند باید مجوز تعیین صلاحیت خود را از اداره کار بگیرند و این مجوز باید هر ساله تائید شود اما متاسفانه شرکت‎های خدماتی به وظایف خود در راستای قانون عمل نمی‎کنند علاوه بر اینکه حقوق کارگران به موقع پرداخت نمی‎شود حتی بر اساس قانون کار هم نیست که این مسئله باعث شکایت آنها نیز شده است.

این کارگر گلستانی می‎افزاید: هیچ نظارتی بر عملکرد شرکت‎های خدماتی وجود ندارد و آنها با اعمال نفوذ هر ساله مجوز تائید صلاحیت خود را بدون رعایت قوانین و مقررات از اداره کار می‎گیرند و اگر کسی جلوی آنها را بگیرد فقط خودش را خراب می‎کند.

حرف‎های پردرد کارگران تمامی ندارد هر طرف رو می‎کنی حرف‎های تازه‎ای می‎شنوی آنها می‎گویند جامعه کارگری در خفقان است و نمی‎تواند حرف بزند آنها محتاج کار و کارگران روزمزد هستند اگر حرفی به کارفرما بزنند سریعا اخراج می‎شوند و یا باید برای ادعای خود مدرک بدهند تا اثبات حرف‎هایشان باشد شما بگویید یک کارگر بیسواد معدن باید این خطاها را چگونه اثبات کند؟.

ما حرف‎مان این است چه کسی حاضر می‎شود جان خود را بر کف دست بگیرد و داخل تونل‎های معدن، کار طاقت‎فرسا کند، تحمل حتی 20 دقیقه ماندن در معدن سخت است، کارگر معدن بازنشسته در استان گلستان نداریم که مداوم 15 سال در این شغل کار کرده باشد، کار معدن آنقدر سخت است که بعد از مدتی کارگران سرطان‎های بسیار خطرناک می‎گیرند و جان خود را از دست می‎دهند یا در تونل‎های معدن گیر کرده و خفه می‎شوند؛ کارفرما نیز با اعمال نفوذی که دارد با پرداخت جریمه حق و حقوق کارگران را پایمال می‎کند.