۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴

۱۰۷ قاضی و دادستان ترکیه برکنار شدند

ترکیه در سومین مرحله از عملیات پاکسازی نهادهای دولتی و نظامی پس از کودتای نافرجام جولای گذشته، تعداد دیگری از قضات و دادستان ها را برکنار کرده است.
کد خبر : ۳۶۳۰۵۹
صراط: تسنیم نوشت: ترکیه در سومین مرحله از عملیات پاکسازی نهادهای دولتی و نظامی پس از کودتای نافرجام جولای گذشته، تعداد دیگری از قضات و دادستان ها را برکنار کرده است.

به گزارش رویترز، ترکیه 107 قاضی و دادستان را به اتهام ارتباط داشتن با کودتای نظامی نافرجام سال گذشته برکنار کرده است. این مطلب را تلویزیون ترکیه گزارش داده است. این سومین مرحله از پاکسازی نهادهای دولتی ترکیه از زمان تصویب قانون اساسی جدید این کشور و افزایش قدرت و اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور به شمار می رود.

ترکیه تاکنون بیش از 145 هزار کارمند دولت، پرسنل امنیتی و استادان دانشگاه را کار برکنار کرده است. تعداد قضات و دادستان های برکنار و اخراج شده نیز به بیش از 4238 نفر رسیده است. بیش از 40 هزار نفر نیز پس از کودتای جولای گذشته بازداشت شده اند.

مقام های ترکیه بارها گولن را به دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام جولای گذشته متهم کرده اند ولی گولن این اتهامات را رد کرده است.

ترکیه روز شنبه نیز بیش از 3900 نفر از کارکنان دولتی و نظامی را که تهدید علیه امنیت ملی این کشور دانسته برکنار کرده است.

تصویب اصلاحات قانون اساسی ترکیه در همه پرسی جنجالی 16 آوریل با انتقادات وسیع و گسترده بین المللی به خصوص از سوی کشورهای اروپایی روبرو شده است.

مخالفان این اصلاحات بر این عقیده هستند که ترکیه بطور نهایی به کشوری و استبدادی تبدیل خواهد شد، در عوض طرفداران این همه پرسی معتقدند که این تغییرات ثبات بیشتری در شرایط نه چندان آرام کنونی به کشورشان خواهد بخشید.