۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

خلف‌ وعده مکرر آخوندی در تکمیل ترمینال سلام

در حالی که قرار بود ترمینال سلام در تابستان ۹۵ تکمیل شود و به افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) بینجامد، خلف وعده آخوندی در تکمیل این ترمینال موجب شد افزایش ظرفیت فرودگاه امام در این دولت محقق نشود.
کد خبر : ۳۶۳۱۰۸
خلف‌ وعده مکرر آخوندی در تکمیل ترمینال سلام
صراط: در حالی که قرار بود ترمینال سلام در تابستان ۹۵ تکمیل شود و به افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) بینجامد، خلف وعده آخوندی در تکمیل این ترمینال موجب شد افزایش ظرفیت فرودگاه امام در این دولت محقق نشود.

به گزارش فارس، احداث ترمینال سلام به عنوان یکی از ترمینال‌های مسافری و زیارتی فرودگاه امام خمینی (ره) از مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از ابتدای سال 94 کلید خورد.

در آن زمان مقرر شد بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، احداث این ترمینال را بر عهده بگیرد ضمن آنکه با همکاری دولت، تسهیلات ساخت این ترمینال با ضمانت وزارت راه و شهرسازی، از محل صندوق توسعه ملی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد.

اما تأمین مالی برای احداث این ترمینال با مشکلاتی مواجه شد و وعده وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح این ترمینال تا عید فطر در سال 95، محقق نشد.

روز 16 خردادماه 1394 بود که عباس آخوندی در حاشیه بازدید از روند اجرایی احداث ترمینال زیارتی ‌سلام‌ اظهار داشت: پروژه ساخت ترمینال سلام حدود 63 روز پیش (16 فروردین 94) آغاز شد؛ شرکت ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان این پروژه را اجرا می‌کند و تلاش می‌کنیم تا 14 ماه آینده ترمینال سلام در عید فطر سال 95 افتتاح شود.

وزیر راه و شهرسازی آن زمان این را هم گفت که ‌ضمانت این تسهیلات را وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه انجام می‌دهند‌ به زودی شرکت ملی ساختمان را به عنوان پیمانکار ترمینال سلام برای اخذ تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کنیم و تامین مالی آن را‌ تضمین می‌کنیم.

آن زمان آخوندی مدعی شد که ‌‌تا سه سال آینده (سال 1397) ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) به 6 میلیون نفر افزایش می‌یابد که این رقم در حال حاضر (سال 94) حدود 6 میلیون نفر در سال است.

همان روزها بود که اعلام شد که ‌تأمین مالی پروژه ترمینال سلام از دو محل درآمد پروازهای عبوری و صندوق توسعه ملی خواهد بود.

اما با این حال این اهداف محقق نشد و حتی ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره)، در خرداد 1395، برای مقطع زمانی خاصی، متوقف شد.

25 خردادماه 95 بود که نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران‌ در این‌باره گفت‌: پروژه‌های احداث ترمینال زیارتی سلام، اپرون (پارکینگ هواپیما)‌، راه‌های دسترسی اپرون ترمینال سلام، پل هواپیما رو، باند جنوبی، بهسازی باند شمالی، توسعه پارکینگ 3، رستوران و پیر شرقی و غربی و پروژه شهرک فرودگاهی در حال حاضر تعطیل شده است.

‌بنا به گفته فتح‌الهی‌ در پروژه ترمینال سلام تا بهمن سال 94 حدود 500 نفر فعالیت می‌کردند اما اکنون کارگران تعدیل شده‌اند،‌ مقرر بود از سال 94 بخش خصوصی وارد عمل شده و کارها رونق بگیرد، اما هنوز خبری نیست و بدهی سنگین کارفرمایان به پیمانکاران همچنان باقی است؛ نبود بودجه برای پرداخت طلب پیمانکار از طرف مجری طرح و نیاز مالی برای خرید مصالح و اقلام مورد نیاز دلیل تعطیلی این پروژه‌ها هستند.

به هر حال روزها گذشت و توسعه ترمینال سلام متوقف بود تا اینکه‌ روز دهم تیرماه 1395 ‌معاون فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از ‌افتتاح ترمینال سلام تا اردیبهشت 96 خبر داد و گفت که اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه‌ 300 میلیارد تومان ‌است.

بنا به گفته کورش فتاحی اگر منابع مالی برای ترمینال سلام فراهم شود، این ترمینال تا اردیبهشت 96 افتتاح می‌شود؛ بیش از 300 میلیارد تومان برای تکمیل این ترمینال نیاز داریم.

بنابراین گزارش، این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در وعده‌‌های بعدی خود درباره تکمیل ترمینال سلام، مدعی شده بود‌ که ترمینال زیارتی سلام، حداکثر تا نیمه دوم سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

پس از این وعده‌ها، در مهرماه 95 بود که هیأت وزیران مصوبه‌ای در این‌باره دارد تا با تأمین مالی مناسب، روند تکمیل این ترمینال مسافری سرعت گیرد.

طبق این مصوبه، بنیاد مستضعفان مسئول تأمین 100درصدی منابع مالی‌‌ ترمینال سلام‌ فرودگاه امام شد تا اجرا در 12 ماه انجام دهد (حداکثر در پاییز 96) و هفت سال هم بهره‌برداری کند.

طبق مصوبه جدید هیأت وزیران تأمین 100 درصد منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل ترمینال سلام و تأسیسات جانبی مکانیکی و برقی مربوط تا مرحله تحویل دائم پروژه‌‌ و تسویه حساب کامل، برعهده شرکت احداث و راه‌اندازی ترمینال سلام فرودگاه امام به سهامداری بنیاد مستضعفان است.

پس از آن در آذرماه 1395 بود که اعلام شد عملیات عمرانی در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) تعطیل شده است.

ترمینال سلام فرودگاه امام (ره) آن روزها با چالش‌های اساسی مواجه شده بود و به دلایلی از جمله نبود اعتبار کافی،‌ ‌کارگران این پروژه اخراج شدند.

‌این وضعیت بحرانی ترمینال سلام از ابتدای 95 هم ادامه داشت‌ تا این‌که به دلیل عدم پرداخت مطالبات، پیمانکاران ‌به این نتیجه برسند که کار را تعطیل کنند، ‌اوایل تابستان 95 طرح احداث ترمینال سلام آرام آرام متوقف شد تا همه چیز نشان از خلف وعده وزیر راه و شهرسازی داشته باشد.‌

اواسط مردادماه سال قبل عملیات تکمیل این ترمینال حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در نبود اعتبار ‌تعدادی دیگر از کارکنان کارگاه‌ةای این پروژه بیکار شدند.

‌پس از آن در دی‌ماه 1395 بود که معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان درباره این پروژه گفت‌: از هشت ماه قبل ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل مشکل مالی متوقف شد، اما قرارداد BLT این پروژه‌ امضا شده و حجم سرمایه‌گذاری آن 500 میلیارد تومان است.

‌بنا به گفته منوچهر خواجه دلویی در آن زمان (دی‌ماه 1395) ترمینال سلام، ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی است که یکی از شرکت‌های بنیاد پیمانکار آن بود که به دلیل مشکلات مالی حدود 8 ماه قبل کار ساخت آن متوقف شد؛ طی هشت ماه اخیر در این مدت برای یک مدل پیگیری شد و در این زمینه جلساتی با وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا منابع مالی این ترمینال تامین شود، ‌در نهایت مدل BLT  (اجرا، اجاره، واگذاری) برای این پروژه تعریف شد.

وی این را هم گفت که ‌هیئت وزیران ‌‌مصوب کرد تا بنیاد مستضعفان تأمین منابع مالی این پروژه را انجام دهد، ‌قرارداد این پروژه‌ امضا و کار فعال شده است و امیدواریم تا یک سال آینده (دی‌ماه 1396) این پروژه به بهره‌برداری برسد.

‌پس از مصوبه مذکور هیئت وزیران، روند تکمیل این ترمینال شتاب گرفت؛ چهارم بهمن‌‌ماه 1395 ‌نیز مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، ‌به طراحی پلان نهایی برای فرودگاه امام تا پایان سال توسط شرکت خارجی اشاره کرد و گفت:‌ برنامه 5 ساله برای فرودگاه امام طراحی کرده‌ایم با تکمیل ترمینال سلام به افزایش ظرفیت ترمینال فعلی ظرفیت فرودگاه امام به 20 میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

بنا به گفته نویدی بنیاد مستعضفان در حال تکمیل ترمینال سلام است که آن را تا یک سال آینده (بهمن‌ماه 1396) تکمیل می‌کنند و ما هزینه اجرا را به صورت اقساط 8 ساله به آنها برمی‌گردانیم؛ برای تکمیل ترمینال سلام مبلغ 500 میلیارد تومان دیگر لازم داریم تا حداکثر ظرف یک‌ سال آینده تکمیل شود؛ مقرر شده است ظرفیت ترمینال فعلی 23 هزار متر مربع افزایش یابد.

فعلاً و تا این لحظه مقرر شده است ترمینال سلام در زمستان 96 تکمیل و بهره‌برداری شود تا ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) افزایش یابد بنابراین وعده وزیر راه و شهرسازی در تکمیل ترمینال سلام در دولت یازدهم محقق نشد و افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) به دولت دوازدهم موکول شد.

‌امید است با این مصوبه‌ جدید هیأت وزیران، مشکلات تأمین مالی تکمیل ترمینال سلام که از ابتدا با آن دست به گریبان بود، رفع شود و ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان پیشانی اقتصاد کشور، افزایش یابد تا طبق اهداف سند چشم‌‌انداز این فرودگاه تا سال 1404 هاب اول بار ‌و هاب دوم مسافر هوایی در منطقه باشد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز