۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳

مظلومیت معدنچیان با بیمه کتابداری و آرایشگری!

زنده به گور شدن معدنچیان در معدن ‌زمستان یورت شهرستان آزاد شهر انبوه مشکلات آنها را بر ملا کرد.
کد خبر : ۳۶۳۱۳۰
صراط: زنده به گور شدن معدنچیان در معدن ‌زمستان یورت شهرستان آزاد شهر انبوه مشکلات آنها را بر ملا کرد.

به گزارش جوان، زنده به گور شدن معدنچیان در معدن ‌زمستان یورت شهرستان آزاد شهر انبوه مشکلات آنها را بر ملا کرد. گویی برای نشان‌داده شدن دردهای جانکاه کارگران باید انفجاری هولناک رخ می‌داد و عده‌ای در قعر زمین دفن می‌شدند که این گونه ‌شد. حالا که بغض معدن ترکیده و تصاویر جسم‌های بی‌جان، صورت‌های زغالی و دست‌‌های پینه‌بسته معدنچیان پیش روی همگان قرار گرفته، همه از وضع حقوق‌های لاغر، وضعیت ‌بیمه‌های نابسامانشان و شرمساری آنها نزد خانواده‌هایشان باخبر شده‌اند. پرسش اساسی از همین جا شروع می‌شود. اینکه علت این همه بی‌توجهی چه بود؟ چرا هیچ‌مسئولی به وضعیت ایمنی معدن توجه نکرد؟ چرا به وضع حقوق و مزایای این کارگران رسیدگی نشد؟ یک کارگر معدن با حقوق روزانه 3 هزار تومان چگونه گذران زندگی می‌کرد؟ چرا هیچ مسئولی ماسک به صورت نزد و قدم به داخل معدن نگذاشت؟ حالا در روزهایی که رئیس دولت بر طبل پیروزی در انتخابات می‌کوبد، مردانی از کابینه‌اش مدام راهی آزاد شهر می‌شوند و با بازماندگان حادثه عکس یادگاری می‌گیرند و به پشت میزهایشان باز می‌گردند. این آمدن و رفتن‌ها برای آنها که بازمانده حادثه هستند، یک نگرانی عمده به همراه دارد و آن اینکه وعده‌های مسئولان کنار معدن یورت دفن شود.

در استان گلستان سه روز عزای عمومی اعلام شد. مسئولان کشور با اعلام پیام تسلیت با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده و سعی در تسکین دادن آلام آنها دارند. از زمان وقوع حادثه هر جسد که از قعر زمین خارج می‌شود، خانواده‌ای به جمع داغداران اضافه می‌شود. در حالی که علت حادثه خطای انسانی اعلام شده، آمار کشته‌های معدن مدام در حال جابه‌جا شدن است.
 در باره علت حادثه هم تأیید شد که لکوموتیو تخلیه ذغال‎سنگ در عمق 700 متری متوقف شده بود که برای راه‎اندازی آن از روش باتری به باتری و شوک الکتریکی استفاده شده و این مسئله منجر به انفجار شده است.

روز پنج‌شنبه امدادگران توانستند جسد 21 معدنچی را از زیر آوار خارج کنند. اینها معدنچیانی بودند که بعد از وقوع انفجار برای کمک به همکاران خود وارد معدن شده و به علت تنفس گاز سمی جان خود را از دست داده بودند. 81 نفر هم که در جریان حادثه مجروح شده بودند به بیمارستان‌منتقل شده‌اند. تلاش امدادگران برای دستیابی به اجساد 35 معدنچی که در جریان اولین انفجار گرفتار شده بودند با حفر تونل‌های جانبی همچنان در جریان است

کندی عملیات امداد به دلیل وجود گاز سمی در تونل‌های معدن است. حسین احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان در این باره توضیح داد: نگران وقوع حادثه جدید در معدن هستیم و به همین خاطر تأکیده شده است که امدادگران به هیچ‌وجه برای خروج پیکر‌ها بی‌احتیاطی نکنند.  شرایط معدن و فعالیت امدادگران در عمق هزار و 500 متری زمین بسیار دشوار است و به طور چرخشی، 40 امدادگر در زیر‌‌‌زمین حضور دارند و عملیات آوار‌برداری را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: در شرایطی که هر لحظه احتمال انفجار و ریزش مجدد آوار وجود دارد، نمی‌توانیم خطر کنیم و جان امدادگران را به خطر بیندازیم

رضا مروتی، معاون عمرانی استاندار گلستان هم عصر دیروز اعلام کرد که 80 درصد آواربرداری ریزش اول انجام شده است. او ادامه داد: پس از عبور از اولین مرحله ریزش، در ریزش‌های دوم و سوم عبور آسان‌تر خواهد بود و نیروهای امدادی می‌تواند از آنها عبور کنند.

11 سال در معدن کار کردم اما 5 ماه بیمه دارم
یکی از کارگران معدن گفت: من در این معدن 11 سال سابقه کار دارم. 11 سال است که روسیاهی معدن را به دل خریده‌ام تا روسیاه خانواده‌ام نشوم، اما متأسفانه در این سال‌ها کار سخت فقط پنج سال برای من حق بیمه واریز شده است.

ما بیمه کتابداری شده بودیم !
یکی دیگر از معدنچیان گفت: تعدادی از کارکنان این معدن در کمال ناباوری بیمه کتابداری شده بودند. این بیمه‌شدگان پس از بازنشستگی وقتی با مشکلات جسمی روبه‌رو می‌شوند و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، به نوع بیمه خود پی می‌برند. وی گفت: به عنوان مثال من از سال 1393 تا سال 1395 هر سال پنج ماه حقوق معوقه داشتم و مسئولان هم توجهی به این موضوع نداشتند.

حقوق ما امسال به 800 هزار تومان رسید !
یکی دیگر از کارکنان معدن با ابراز گلایه از دستمزدش گفت: 15سال است در این معدن با سختی کار می‌کنم، امسال حقوق من به 800 هزار تومان رسیده است. سال 94 چند ماه حقوق ما به تعویق افتاد و سال 95 حقوقی دریافت نکردم. وی افزود: کار ما سخت است به همین دلیل ما همیشه با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. من به خاطر همین عوارض به مراکز درمانی مراجعه کردم که متوجه شدم بیمه ما مشکل دارد. وقتی برای اعتراض به مدیر عامل معدن مراجعه کردم مرا 15 روز از کا‌ر معلق کردند. پس از این به مسئولان شهرستانی و استانی مراجعه و اعتراض کردم، اما هیچ توجهی به اعتراض ما نکردند و تنها جواب آنها این بود، اگر رضایت نداری برای کار به جای دیگری مراجعه کن.

بین 5 تا 12 ماه حقوق معوق داریم
یکی دیگر از کارگران معدن با گلایه از اینکه به کارگران معدن اجازه امدادرسانی برای نجات جان همکارانشان ندادند، گفت: ما کارگران لحظه حادثه انفجار می‌خواستیم برای امداد‌رسانی وارد عمل شویم، اما به ما اجازه ندادند. به آنها گفتیم که کارگران همین معدن هستیم و آشنایی کامل داریم، اگر دو کپسول اکسیژن در اختیار ما قرار بدهید بهتر می‌توانیم به دوستانمان کمک کنیم. وی ادامه داد: کارگران این معدن با وجود سختی کار هر کدام از 5 تا 12 ماه حقوق معوقه دارند و بیمه آنها با تأخیر واریزمی شود و زمانی که در آستانه بازنشستگی قرار می‌گیرند با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند.  وی دیدار رئیس سازمان صنعت با کارگران در روز کارگر را جنبه تبلیغات انتخاباتی خواند و گفت: او برای تبلیغات دولت روحانی و گرفتن رأی کارگران برای دولت فعلی با کارگران دیدار کرد.

اعتراض کارگران مصدوم به وزرای کار و صنعت
یکی از معدنکاران مصدوم که در بیمارستانی در شهرستان گنبدکاووس بستری بود، روز پنج‌شنبه خطاب به وزرای کار و صنعت که برای عیادت از مصدومان حادثه معدن به بیمارستان آمده بودند، گفت: آقای وزیر دیر آمدید. کاش چندماه زودتر فریاد کارگران را می‌شنیدید، اما الان خانواده‌های ما سیاهپوش شده‌اند و ما در این حادثه همکاران و دوستانمان را از دست دادیم.
وی افزود: مقصر انفجار معدن کارگران نبودند و ما یک هفته قبل بوی گاز را در معدن استشمام کردیم و چندین بار ناامن بودن این معدن را به مسئولان گزارش دادیم، اما آنها هیچ توجهی نکردند.

14 ماه به برادرم حقوق ندادند
برادر یکی از معدنچیان حبس‌شده که برای نجات برادرش و امداد‌رسانی به محل حادثه آمده بود، گفت: برادر من کارگر معدن یورت است و پس از حادثه همراه تعدادی از همکارانش داخل معدن محبوس شد. برادرم دو فرزند دارد و تا الان 14 ماه حقوق دریافت نکرده است. وی ادامه داد: دو سال پیش خودم در این معدن مشغول به کار بودم و به صورت حواله‎ای حقوق و مزایا برای من در نظر گرفته شده بود که به ازای هر ساعت کار در روز 7 هزار تومان دریافت می‌کردم.

علیرضا ابراهیمی نماینده آزاد شهر و رامیان: از معدنچیان بیگاری کشیده شد 

این معدن چند ساله است و چه تعداد کارگر دارد؟

حدود 40 سال قدمت دارد که در آن370 کارگر در سه شیفت کاری مشغول کار بودند.

آیا معدن متعلق به بخش دولتی بوده یا خصوصی؟

متعلق به یک شرکت خصوصی بود که سهامداران آن شرکت سرب و روی و یک شرکت وابسته به ذوب‌آهن اصفهان است.

در مورد این حادثه چه پاسخی دارند؟

ساعاتی بعد از وقوع انفجار مسئولان شرکت در محل حاضر شدند، اما به دلیل شرایط روحی کارگران به ستاد بحران منتقل شدند تا بعد از بهبود شرایط مشکلات را بررسی و به سؤالات پاسخ دهند. در ادامه این حادثه از مراجع مربوطه مثل قوه‌قضائیه و ستاد بحران حتماً پیگیری خواهد شد.

هم اکنون در محل حادثه چه مشکلاتی وجود دارد؟

برای امداد و نجات، بسیار کمبود امکانات داریم. مثلاً برای حل مشکل ریزش معدن نیاز به موتوری است که در استان وجود ندارد و در استان کرمان است. به همین دلیل تقاضا شد تا هرچه سریعتر منتقل شود که هنوز هم نرسیده است.

به نظر شما علت دقیق حادثه چیست؟

بنا به نظر کارشناسان علت حادثه انفجار گاز بوده است، اما در حال حاضر تمام هم و غم ما کمک به مصدومان و خارج کردن پیکر مطهر کارگران است که بلافاصله بعد از این مأموریت علت دقیق حادثه بررسی و اعلام خواهد شد.

عده‌ای از کارگران گفته‌اند که مجهز به کپسول اکسیژن و دستگاه گاز‌سنج نبوده‌اند. علت چیست‌؟

طبق گفته وزیر صنعت و شرکت پیمانکار، کارگران مجهز به دستگاه گاز‌سنج بوده‌اند، اما کارگران می‌گفتند آنها این دستگاه را همراه نداشتند.

آیا شرکت مسئول کارگران را بیمه کرده بود تا از آنها حمایت شود؟ عده‌ای از کارگران گفته‌اند که بیمه کتابخانه بوده‌اند.

بیمه حوادث بوده‌اند، اما متأسفانه بیمه معادن و مشاغل سخت خیر. گاهاً متوجه شده‌ایم که بعضی حتی بیمه آرایشگری داشته‌اند! از نظر حقوق و مزایا نیز کف درآمد را داشتند، مثلاً روزی3 هزار تومان! این نشان دهنده نظارت نداشتن دستگاه نظارتی است.

در حال حاضر شرایط رسیدگی به مصدومان حادثه چگونه است؟

خوشبختانه تیم پزشکی فعال حضور دارد و همه مصدومان را به بیمارستان‌های اطراف منتقل کرده‌اند.

تعدادی از آنها مرخص شدند و تعدادی هم بستری هستند.‌خوشبختانه مصدومی که خیلی حال وخیمی داشته باشد، نداریم و به امید خدا همه در آینده نزدیک مرخص خواهند شد.

گویا معدن زمستان یورت آزاد‌شهر در سال 95 یکی از معادن نمونه انتخاب شده است. چرا در یک چنین معدنی باید شاهد حادثه باشیم؟

این معدن در سال 95 از نظر امنیتی نمونه شد، ولی حقیقت امر این است که علت آن را نمی‌دانیم که بر چه اساس و چه پارامتری این تصمیم گرفته شد! اگر بر اساس نظارت دقیق صورت گرفته بود، نباید امروز شاهد این حادثه دلخراش می‌بودیم. متأسفانه نظارت نیست یا دقیق نیست.

بعد از حادثه چه کمکی به خانواده مصدومان شده است؟

از طرف دولت یک کمک هزینه 7 درصدی در نظر گرفته شده است.

تا‌کنون آمار کشته‌ها و مصدومان چند نفر اعلام شده است؟

آمار دقیقی از کشته‌ها نداریم. حدود 35 نفر اعلام شده است که 21‌کشته خارج شده و به دلیل ریزش کوه موفق به خارج کردن پنج نفر از اجساد نشده‌ایم. تعداد زخمی‌ها 60 نفر که 20 نفر از آنها ترخیص شدند و مابقی تحت درمان هستند.

کلام آخر

انتظار داریم یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود تا مشخص کنند، چرا کارگرانی که دارای مشاغل سخت هستند و ساعت‌ها کار می‌کنند بایستی بدون هیچ بیمه پوششی حقوق 800 هزارتومانی بگیرند که آن هم به موقع پرداخت نمی‌شود!؟ کجای قانون آمده تا بخش خصوصی اینطور از افراد نیازمند بیگاری بکشد‌؟!

متأسفانه به هر دلیلی که بود ما تعدادی از این قشر نجیب را از دست دادیم، حال باید به مشکل خانواده آنها رسیدگی شود، چون در این شرایط احتیاج به پرستاری و رسیدگی دارند. مستمری برای خانواده‌های متوفی حیاتی است. دولت بایستی در بحث مستمری به خانواده آنها تمام تلاشش را بکار گیرد و در پرداخت آن کمک کند.

در آخر امیدواریم در آینده با مدیریت و نظارت صحیح شاهد اینگونه حوادث تلخ نباشیم و با احساس مسئولیت این سرمایه‌های کار را برای کشور و میهن حفظ کنیم و آنها را به راحتی از دست ندهیم. همچنین در طول کار در اعاده حق و حقوق آنها کمال انصاف و انسانیت را داشته باشیم و قانون محور عمل کنیم.