۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
تقریظ رهبری بر یک کتاب حکم رضایت فرمانده از سرباز را دارد

تجلیل از نویسندگان کتاب‌های صاحب تقریظ رهبرانقلاب

مراسم تجلیل از نویسندگان کتاب‌های صاحب تقریظ رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب برگزار شد.
کد خبر : ۳۶۳۳۵۷
صراط: مراسم تجلیل از نویسندگان کتاب‌های صاحب تقریظ رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش مهر، مراسم تجلیل از نویسندگان و راویان کتاب‌های صاحب تقریظ رهبر معظم انقلاب صبح امروز در غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در سخنانی عنوان کرد: از برکات دفاع مقدس در کنار ضایعات تحمیل شده در آن ملت ایران، ادبیاتی بومی بود که توانست از دل آن برخیزد و منعکس کننده اعتقادات ما و هویت ایرانی‌مان را باشد. کتابهایی هم که به بهانه آنها امروز دور هم جمع شدیم به خاطر اینکه در چنین مکتبی تولید شده است، طبیعی است که مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

مومنی در ادامه با اشاره به نقش منحصر به فرد رهبر انقلاب در معرفی ادبیات دفاع مقدس به جامعه گفت: ایشان بدون شک، بنیان گذار و معمار ادبیات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. آثار خوب را در این حوزه می‌بینند و برای ترویج آن مایه می‌گذارند و همین حرکت است که برای فرهنگ سازی نسل جوان تأثیر بسزایی داشت. ایشان با فعالیت خودشان در این زمینه شهادت می دهند که در این راه، چه اتفاقی افتاده است.

رئیس حوزه هنری افزود: من به آینده این ادبیات بسیار امیدوارم و شک ندارم که دنیا ما را با آن خواهد شناخت. در واقع این ادبیات ابزاری است که مردم ایران پس از انقلاب اسلامی با آن در همه جای دنیا شناخته خواهند شد.

در ادامه مراسم بهنام ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب های «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» نیز در سخنانی عنوان کرد: مهمترین عامل موفقیت این کتاب‌ها به باور من برکت خون شهدا و نگاه پاک آن‌هاست. نوشتن آنها افتخاری است که نصیب من شده اما من خودم را چندان در موفقیت آنها دخیل نمی دانم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با ترجمه این آثار، زمینه دیده شدن آنها در سایر کشورها فراهم شود.

حمید حسام نویسنده دو کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی میرد» نیز در این مراسم با اشاره به نقش معمارگونه رهبر انقلاب اسلامی در طراحی و ساخت ادبیات انقلاب عنوان کرد: وظیفه یک معمار هم طراحی یک بنا است و هم رصد میزان پیشرفت ساخت آن. رهبر انقلاب هم مبدع ادبیات انقلاب هستند و هم در این سال‌ها ناظر مسیر حرکتی آن بوده‌اند. ایشان با بیانات خود همواره یک موج مثبت و شورآفرین را برای این جریان ایجاد می‌کنند و به همین خاطر است که یک اقبال عمومی به این پدیده شکل گرفته و اشتیاقی نیز در وجود نویسنده برای خلق کارهای بهتر به وجود می آید.

حسام افزود: مثال نویسنده در چنین فضایی، مانند انسان تشنه ای است که در کویر دوست دارد لیوانی آب بنوشد، اما ناگهان ابری بالای سرش ظاهر می‌شود و بارش آن، او را سیراب می کند. چنین حسی، غیرقابل تصور است.

این نویسنده اظهار داشت: دقائق و رموزی که رهبر انقلاب از دل آثار ادبی انقلاب اسلامی استخراج می‌کنند بسیار عجیب است. ایشان به روی نکاتی که ارکان اندیشه‌ای سازنده این آثار است دست می‌گذارند و به جهت دهی در موضوع کتاب می‌پردازند.

سخنران بعدی این مراسم زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت سازیان و راوی کتاب «گلستان یازدهم» بود که با تأکید بر اینکه نقش نویسنده در جان دادن به خاطرات نقل شده از شهداء بسیار مهم است عنوان کرد: سبک زندگی بی آلایش ما در دهه ۶۰ و نیز موقعیت و زیست در آن برهه، موضوعی است که باید در میان خاطرات نقل شده از شهدا به آن توجه کرد و از آن درس گرفت. اگرچه زندگی در این موقعیت کاری سخت بود اما خود من هم از این نوع از زندگی درس گرفته ام.

وی ادامه داد: هدف ما از نقل خاطرات، نمایش چهره واقعی شهداء است و این مسئله می طلبد که بهترین نمونه ها را انتخاب و به سویشان برای روایت، حرکت کنیم. نسل جوان ما باید این چنین زندگی هایی را بخوانند و از نزدیک با واقعیت آن ارتباط برقرار کنند. در روزهای پس از انتشار کتاب «گلستان یازدهم» همسران بسیاری از شهداء، دفاع مقدس به ویژه شهدای مدافع حرم با من تماس می گرفتند و می خواستند درباره رموز چنین صبری با آنها صحبت کنم. واقعیت این است که شهید است که به ما درس مقاومت، صبر و توکل می‌دهد. این همه آن چیزی است که من در زندگی آموختم و به کار بستم.

علی خوش لفظ راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» نیز در این مراسم در سخنانی عنوان کرد: رمز موفقیت آثاری مانند وقتی مهتاب گم شد در صداقت روایت آن است. وقتی ما تصمیم گرفتیم این خاطرات بیان شود سعی کردیم شعاری عمل نکنیم. من معتقدم که یک رزمنده تا زمانی که خاطراتش را بیان نکند نبردش را به پایان نبرده است. پس او باید سعی کند با صادقانه حرف زدن این کار را به سرانجام برساند. من در این کتاب از اسم گذشتم و سعی کردم از شهدایی بگویم که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده، اما مرام و مسلکی داشته اند که باید بیان شود.

خوش لفظ تصریح کرد: رهبر انقلاب تأکید دارند که کردار شهدا باید به نسل جدید منتقل شود. این دسته از کتاب‌ها، پاسخ به چنین نیازی است. اما متأسفم که آنچه که از دفاع مقدس منعکس می شود معمولاً به انحراف رفته است.   آنچه که رهبر انقلاب مدنظرشان بود فرهنگ نابی بود که منجر به ایستادگی ما شد. باید به دنبال این مسئله درکتابهای دفاع مقدس باشیم.

وی همچنین اظهار داشت: رهبر انقلاب وقتی امروز از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند راه تحققش را هم در فرهنگ دفاع مقدس می دانند. عده ای اما به عمد یا سهو خواسته اند که این فرهنگ جاری و ساری نشود و به همین خاطر امروز رهبری، تنها و یک در این عرصه فعالیت می کنند.

راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در پایان خاطرنشان کرد: برای یک سرباز هیچ چیز مهمتر از این نیست که فرمانده‌اش بگوید که از او راضی است. تقریظ رهبر انقلاب در این کتاب برای ما حکم همان رضایت فرمانده را داشت.