۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

دادستان تهران: دادسرا خط مقدم مبارزه با فساد است

دادستان تهران با بیان این مطلب که دادسرا خط مقدم مبارزه با فساد است، گفت: امروز متهمان بزرگ و پرونده‌های بزرگ قضات شجاع می‌خواهند و نباید دستگاه‌های نظارتی آنها را بترسانند؛ باید از قضات دادسراها حمایت شود.
کد خبر : ۳۶۳۳۹۱

صراط: دادستان تهران با بیان این مطلب که دادسرا خط مقدم مبارزه با فساد است، گفت: امروز متهمان بزرگ و پرونده‌های بزرگ قضات شجاع می‌خواهند و نباید دستگاه‌های نظارتی آنها را بترسانند؛ باید از قضات دادسراها حمایت شود

به گزارش فارس، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در همایش قضات و دادستان‌های دادسراهای تهران ک با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مجتمع شهید بهشتی در حال برگزاری است به ارائه گزارشی از وضعیت دادسرای تهران، شهرستان‌های تهران پرداخت.

دادستان تهران در خصوص عملکرد این مجموعه در سال 95 اظهار داشت: مجموعا 670 هزار واحد داشته‌ ایم که 6 هزار از آن مخدومه شده است؛ همچنین 462 زهار پرونده نیز اظهارنظر شده است.

جعفری دولت‌آبادی در خصوص وضعیت نیروی انسانی اعلام کرد: 914 مصوب داریم که 637 شاغل داریم و حدود 30 درصد از پست‌های ما بلاتصدی است.

وی درخصوص بخش اداری نیز گفت: 3 هزار و 606 نفر مصوب داریم که 1567 نفر شاغل هستند و 53 درصد پست‌های ما خالی است و شعب بلاتصدی ما 63 شعبه است.

این مقام ارشد دادستانی تهران، سال 95 را از لحاظ اجرای سیاست‌های قوه قضاییه سال پرتلاشی عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست‌های مهم ما مساله زندان‌ها بود که 16 جلسه را به این کار اختصاص دادیم؛‌تشکیل شورای ویژه زندانیان و اینکه تایید قرارهای بازداشت موقت باید توسط شخص معاونت دادستان تایید شود از جمله این اقدامات بوده است.

جعفری دولت‌آبادی اقدامات ویژه سال 95 را به شرح ذیل اعلام کرد:

1- تاسیس دوایر نظارت و استقرار دادیاران نادر در زندان

2- تدوین دستورالعمل شرح وظایف و ایجاد رویه واحد

3- تدوین شیوه نامه ملاقات با زندانیان

4- برنامه‌ مدون بازدید از زندان

5- تشکیل شعبه ویژه زندانیان

6- طرح آزادی تحت سامانه الکترونیک

7- تشکیل کارگروه نظارت بر اجرای احکام

دادستان تهران به دفاع متمرکز از کیفرخواست‌ها و نظارت‌ مستمر بر دادستان‌ها  اشاره و اعلام کرد: در خصوص مبارزه جدی با سرقت 27 فقره کیفرخواست جدی صادر شده که کاهش 9 درصدی جرم سرقت را شاهد بوده‌ایم؛‌همچنین به 120 پرونده قتل عمد و 650 فقره آدم ربایی رسیدگی شده است.

وی در حوزه مواد مخدر اعلام کرد: 15 هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شده، 154 فقره پرونده مسلتزم اعدام و حبس ابد رسیدگی شده و حدود 3 هزار و 158 مورد دستور قضایی جهت ورود به منازل و اجرای احکام صادر شده است.

این مقام ارشد دادستانی تهران در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی،‌قاچاق و مفاسد اعلام کرد: 45 جلسه در حوزه‌های مختلفی چون عفاف و حجاب، قاچاق کالا، مواد مخدر، آسیب اجتماعی، اجرای احکام، پزشکی قانونی و تصدی‌گری تشکیل شده است همچنین 5 زهار متکدی جمع‌آوری شده و از سامان‌سراها نیز در 12 نوبت بازدید به عمل آمده است.

وی به صدور 393 فقره دستور در خصوص ساختمان‌های خطرناک پرداخت و ادامه داد: تلاش  ما در طول سال‌ها این بوده که سیاست‌های اعلامی قوه قضاییه را اجرایی کنیم.

عالی‌ ترین مقام دادستانی تهران تصریح کرد: پرونده‌های مبارزه با فساد اقتصادی از جمله پرونده‌های مهمی بوده که در این سال‌ها به آن پرداخته‌ایم؛ پرونده بابک زنجانی، ثامن‌الحجج،‌بانک سرمایه،‌ روزچنگ، دکل‌های نفتی از جمله پرونده‌هایی بوده که بار زیادی برای ما داشتند.

وی درمورد ایجاد رویه واحد درخصوص مرخصی زندانیان گفت: پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم که یک رویه واحد در این خصوص پیش‌بینی شود.

جعفری‌ دولت‌آبادی به پیشنهاد دیگر خود درخصوص بحث نظارتی اعلام کرد: اتفاقی که افتاده این است که واحدهای نظارتی متعدد شده‌اند از جمله دادستانی کل، دادگستری، حقوق شهروندی و ... و فکر می‌کنم اگر یک دستگاه واحد نظارتی باشد بهتر است.

دادستان تهران تصریح کرد: اشکالی که در این زمینه هست آن است که به جایی نظارت داده می‌شود اما گزارش داده می‌شود و باید التماس کنیم که بگوید چه  اتفاقی افتاده است.

وی درخصوص حمایت از قضات دادسراها در مبارزه با فساد و پرونده‌های مهم گفت: امروز که قضات ما که در دل شیر می‌روند شنیدن حمایت از جنابعالی (رئیس قوه قضاییه) دلگرمی است؛ قضات ما هم حمایت معنوی می‌خواهند و هم حمایت قضایی.

وی اعلام کرد:‌دادسرا خط مقدم مبارزه با فساد است و هرچه سربازان با روحیه و شجاع‌تر باشند بهتر است نباید دستگاه‌های نظارتی آنها را بترسانند؛ امروز ما باید برای متهمان بزرگ و پرونده‌های بزرگ‌مان قضات شجاع داشته باشیم.

دادستان تهران توجه به کارآمدی سلامت دستگاه قضا را مهم ارزیابی کرد و گفت: سلامت دستگاه قضا تضمین کننده اقدامات نظام است و ما را در مبارزه قاطع کمک می‌کند.

وی در انتها به چند پیشنهاد به رئیس قوه قضاییه بسنده کرد و خاطرنشان کرد: نیروی انسانی ما واقعا کم و  این جدی است؛ همچنین سیکل نقل و انتقال قضات باید بررسی شود به مساله رفاهی قضات نیز اندیشید.