۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
تقی‌پور اعلام کرد

شائبه در انتخابات تهران/ احتمال درخواست بازشماری آرا

کد خبر : ۳۶۳۴۸۰
صراط: سخنگوی اسلامی شورای شهر تهران با اشاره به این که در شمارش آرا انتخابات شورای شهر شائبه‌ای وجود دارد، گفت: احتمال طرح درخواست بازشماری آرا وجود دارد.

رضا تقی پور در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که با گذشت چند ساعت از پایان رأی‌گیری انتخابات شورای شهر خبری از نتایج شمارش آرا منتشر نشده، آیا در این‌باره اطلاعی دارید یا خیر گفت: طبق بند و ماده 67 و 68 آئین‌نامه اجرایی انتخابات شورای شهر بلافاصله بعد از قرائت و شمارش آرا باید صورتجلسه اخذ رأی شعبه‌ها در 5 نسخه تنظیم و تعداد رأی هر یک از نامزدها در صورتجلسه قید شود.

وی افزود: بعد از این مرحله باید یک نسخه از صورت جلسه به همراه سایر مدارک رسماً تحویل هیئت اجرایی که در این انتخابات در فرمانداری مستقر است، شود‌ اما تا این لحظه فرمانداری در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید صورتجلسه‌ای به دستشان نرسیده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که طبق اظهارات فرمانداری هیچ صندوقی به هیئت اجرایی داده نشده است، گفت: قرار است این تجمیع در وزارت کشور صورت گیرد. این در حالی است که چنین اقدامی در هیچ بخش از قانون وجود ندارد و وزارت کشور نباید به صورت مستقیم در امر شمارش آرای انتخابات شورای شهر تهران و یا شهرستانها دخالت کند.

نامزد انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران با بیان این که چنین اقدامی در دوره‌های گذشته انتخابات شورای شهر سابقه نداشته است، گفت: این مسئله نامزدهای لیست‌های مختلف را به شدت نگران کرده است. ضمن این که ما هیچ اطلاعی از فرایند تجمیع نداریم و طبق قانون فرماندار باید نتایج را اعلام کند.

تقی‌پور با اشاره به این که فرمانداری تهران اعلام کرده در این فرایند حضور ندارد و تجمیع باید در وزارت کشور صورت گیرد، گفت: متأسفانه از قبول نماینده‌هایی که لیست خدمت برای نظارت معرفی کرده بود نیز استنکاف شده و این به معنای این است که ناظران ما در حدود 4 هزار صندوقی که در تهران وجود داشته در جریان شمارش آرا حضور نداشته‌اند.

وی اظهار داشت: وقتی در مرحله تجمیع هم اجازه حضور نماینده‌ها را نمی‌دهند به معنای این است که دستگاه مجری و نظارت یکی شده و این امر اساس اعتبار انتخابات را زیر سوال می‌برد. با توجه به این که فرصت در حال از دست رفتن است لازم است در این رابطه اقدامی فوری صورت گیرد. بنابراین از فرماندار، استاندارد و وزیر کشور می‌خواهیم به فوریت امکان حضور ناظران لیست خدمت یا هر لیست دیگری که چنین درخواستی دارند، فراهم کنند و اجازه دهند نمایندگان ما در این روند حضور داشته باشند. علاوه بر این از نهادهای مذکور می‌خواهیم تجمیع آرا در فرمانداری باشد نه وزارت کشور و علاوه بر این نتایج شمارش آرا نیز مانند انتخابات مجلس هر چند ساعت یک بار اعلام شود.

به گفته تقی‌پور این عجیب است که در سکوت رسانه‌ای کار در حال انجام است و نامزدها از خارج شدن کار از روال قانونی نگران هستند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این خصوص به هیئت نظارت اعتراضمان را اعلام کرده‌ایم و در حال تهیه نامه‌ای خطاب به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هستیم. اگر به زودی نتیجه انتخاباتی که از روند آن اطلاع نداشته‌ایم اعلام شود درخواست بازشماری خواهیم داد چرا که این روال مورد تأیید نامزدها نیست.