۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵

فهرست ۱۸ نوع سیگار قاچاق اعلام شد

کد خبر : ۳۶۳۵۶۱
صراط: رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور فهرست ۱۸ نشان تجاری سیگارهای قاچاق را اعلام کرد.

به گزارش شاتا، علی اصغر رمزی گفت: فهرست 20 برند سیگار قاچاق که بدون اخذ مجوز برای تولید یا واردات در بازار عرضه می‌شد، در سال گذشته اعلام شد.

وی اظهار داشت : انتشار فهرست سیگارهای قاچاق موجب آگاهی مردم جهت عدم خرید و  مصرف آنها به دلیل مضر بودن آنها و تشدید برخورد با این نام و نشانهای قاچاق  توسط دستگاه های نظارتی می‌شود.

رمزی گفت:  اخیرا در کارگروه تخصصی مربوطه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  مقرر شد، تا فهرست یاد شده به روز شده و اقلامی که حجم قاچاق آنها قابل توجه است و فاقد مجوز واردات و یا تولید هستند، تهیه و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین به  مصرف کنندگان سیگار هشدار داد که سیگارهای قاچاق بدون کنترل آزمایشگاهی وارد بازار می‌شوند، درصد مواد مضر آنها کنترل نمی‌شود و عمدتا  دارای برگهای توتون با سموم دفع آفات نباتی بالا هستند.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های معتبر مجاز به استفاده از این برگهای توتون نیستند و توسط کارخانه‌های غیر مجاز در برخی کشورها از جمله برخی کشورهای همسایه خریداری و اقدام به تولید برندهای جعلی سیگارهای متفاوت که برندهای معروف و گران قیمت را نیز شامل می‌شود، می‌نمایند.

رمزی خاطر نشان کرد: این نوع سیگارها دقیقا با همان دستگاه‌های پیشرفته کارخانه‌های اصلی تولید و بسیار مشابه برند اصلی هستند و برای مصرف کننده  غیر قابل تشخیص می باشند و لی در حال حاضر ملاک تشخیص اصلی یا قاچاق بودن سیگارها داشتن پیام و تصویر بهداشتی است و سیگارهایی که تصویر بهداشتی مانند تصویر ریه یا چکمه و یا ... را ندارند، قاچاق تلقی می‌شوند.

رمزی با بیان فهرست یاد شده اصلاح و اقلامی که در حال حاضر فاقد مجوز واردات و یا تولید هستند، افزود : قاچاق این سیگارها قابل توجه است و در قالب 18 نام نشان تجاری (برند) به عنوان سیگارهائی که قطعا قاچاق محسوب می‌شود، به شرح جدول زیر تهیه و به دستگاه های نظارتی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شد، تا در سطح بازار و عرضه برخورد قانونی با شدت بیش از پیش صورت گیرد:

             

ردیف    نام سیگار    ردیف    نام سیگار

1    مارلبرو           10       بن

2    رویال 5          11       اروس

3    رویال             12        آفایر (افیر)

4    میکادو            13        سناتور

5    کینگ دام         14        لامبورگینی

6    سر                 15        مراد

7    والدن              16         امرالد (emerald)

8    میامی             17         دی اند جی

9    اس ایکس         18         ماک (مک)
برچسب ها: صراط سیگار قاچاق
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز