۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷

مسئولان عالی رتبه چگونه با همسرانشان آشنا شدند؟ +تصاویر

در دین مبین اسلام همواره بر سنت حسنه ازدواج تاکید شده لذا آشنایی با نحوه ازدواج مسئولین عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی در نوع خود جالب توجه است.
کد خبر : ۳۶۳۶۸۰
صراط: در دین مبین اسلام همواره بر سنت حسنه ازدواج تاکید شده است به طوری که پیامبر اکرم(صلي الله عليه و آله وسلم) مي‌فرمايند: هيچ چيزي نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج نيست.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، آشنایی با نحوه ازدواج مسئولین عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی در نوع خود جالب توجه است که طی این گزارش به آن پرداخته‌ایم.
 
ازدواج مقام معظم رهبری چگونه صورت گرفت؟
 
در کتاب "شرح اسم" که به بیان زندگی‌نامه مقام معظم رهبری در سال‌های قبل از انقلاب پرداخته است، مطلب مربوط به ازدواج ایشان به شرح زیر است:

مدتی از بازگشت به مشهد نمی‌گذشت. بانو خدیجه [ مادر حضرت آیت الله خامنه ای ] که در اندیشه ازدواج پسر دومش بود، دست به کار شد و دختری را که در خانواده‌ای سنتی و با علائق مذهبی پرورش یافته بود، به او پیشنهاد کرد. پا پیش گذاشت و مقدمات خواستگاری را فراهم نمود. همان راهی را که چهار پنج سال پیش برای سید محمد رفته بود، این بار برای سید علی پیمود.

حاج محمد اسماعیل خجسته باقرزاده، پدر عروس، از کاسبان دین‌دار و باسواد مشهد بود. وی پذیرفت که دخترش به عقد طلبه تازه از قم برگشته‌ای درآید که تصمیم دارد در مشهد ساکن شود، آیت‌الله میلانی و دیگر بزرگان اهل علم مشهد او را می‌شناسند و تایید می‌کنند و به او علاقه دارند.
 
 
مسئولان عالی رتبه چگونه با همسرانشان آشنا شدند؟ +تصاویر 

 
هزینه ازدواج، آن بخشی که طبق توافق به عهده داماد بود، توسط آیت‌الله حاج سید جواد خامنه‌ای تامین شد. اوایل پاییز ۱۳۴۳ سید علی خامنه‌ای و خانم خجسته پیوند زناشویی بستند. خطبه عقد توسط آیت الله میلانی خوانده شد. 
 
ازدواج روحانی با دخترخاله‌اش

حجت‌الاسلام روحانی در سال 48 با دخترخاله‌اش صاحبه عربی ازدواج کرده است که پدرش عبدالعظیم عربی راننده‌ مینی‌بوس بوده و بین سرخه و سمنان تردد می‌کرده است. روحانی طی مصاحبه‌ای در مورد ازدواجش می‌گوید: خانواده اصرار بر ازدواج داشتند پدرم اصرار کرد مادرم هم همینطور، من هم خیلی بی میل نبودم و قبول کردم.
 
مسئولان عالی رتبه چگونه با همسرانشان آشنا شدند؟ +تصاویر 
ازدواج لاریجانی با دختر شهید مطهری
 
 فریده مطهری همسر علی لاریجانی در سال 87 گفتگویی را در مورد زندگی مشترک‌شان انجام داده است که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:
 
"حدودا 15 ساله بودم كه علي لاريجاني20 ساله و پر تلاش مرا از پدر خواستگاري كرد. رابطه مريد و مرادي ایشان كه با محبت پدرم تجلي يافت پايه‌گذار خانواده ما شد. به قول پدرم ايشان جوان 20 ساله همچون پيري كه پختگي لازم را در عرصه سياست و علم به دست آورده بودند. "

بانو فريده مطهري در پاسخ به اين سوال كه نظر آقاي لاريجاني درباره حضور اجتماعي شما در جامعه چيست؟ می‌گوید: "از همان اوايل زندگي مشترك باتوجه به تلاش و فعاليت همسرم دريافتم كه حضور من در منزل كمك بسيار بزرگي در جهت اداره زندگي است."
 
ایشان در سن 22 سالگي در دانشگاه شريف به‌عنوان مدرس دعوت به همكاري شدند. علاوه بر آن بورسيه‌هاي زيادي را براي ادامه تحصيل در خارج از كشور داشتند كه به دليل شهادت پدرم و مشغله‌هاي انقلاب از پذيرفتن آنها خودداري كردند و حضور خود را در ايران پراهميت‌تر دانستند.

مسئولان عالی رتبه چگونه با همسرانشان آشنا شدند؟ +تصاویر 
 ازدواج قاضی القضات با دختر آیت‌الله وحید خراسانی
 
 علی مطهری درباره نسبت خانوادگی‌اش با علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز اینگونه توصیح داده است: پنجمین فرزند استاد مطهری ، فریده خانم، همسر آقای لاریجانی رئیس مجلس هستند، ایشان فرزند آیت‌الله میرزا هاشم آملی لاریجانی مرجع تقلید بودند. روابطی بین پدر ما و مرحوم آملی وجود داشت و این ازدواج اقدامی بود که در زمان حیات پدرم انجام شد.
 
ظاهرا رسمی در ازدواج‌های پسران آیت‌الله آملی بود که از خانواده‌های اصیل و شناخته شده عروس می‌گرفتند. مثلا همسر آیت‌الله صادق لاریجانی دختر آیت‌الله وحید خراسانی است و همسر آقای باقر لاریجانی دختر آیت‌الله حسن‌زاده آملی هستند.
 
ظریف چگونه از همسرش خواستگاری کرد؟
 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی گفتگویی با یکی از روزنامه‌ها در مورد ازدواجش ذکر می‌کند: در تابستان ۱۳۵۸ به تهران بازگشتم. با مادرم تماس گرفتم که می‌خواهم به ايران بازگردم و ازدواج کنم. به فاصله يک هفته به اصفهان رفتم تا خواهرم را که پانزده سال از من بزرگتر است، ببينم. ايشان نيز خواهر يکی از دوستان خودش را به عنوان دختری متدين و انقلابی، برای ازدواج معرفی کرد.

 مسئولان عالی رتبه چگونه با همسرانشان آشنا شدند؟ +تصاویر
 
وی در پاسخ به اینکه اين اولين مراسم خواستگاری برای شما بود؟ گفته است: بله؛ اولين و آخرين. اقامت بنده در ايران سه هفته به طول انجاميد. در ماه مبارک رمضان بود که روزی خواهرم آنها را به خانه خود دعوت کرد. دو خانم جوان آمدند، اما من دقت نکردم و حتی متوجه نشدم منظورشان کدام‌ يک از آنهاست.
 
مادر و پدرم هنوز در تهران بودند. بنابراين با اجازه آنها همراه خواهر و شوهر خواهرم به خواستگاری رفتيم. ايشان همانطور که فکر می‌کردم، متدين و انقلابی بودند. به ياد دارم در آن جلسه کمی قرآن و حديث خواندم که ايشان پسنديده بودند.
 
زمانی که به خانه بازگشتيم به مادرم اطلاع دادم که برای تشريفات به اصفهان بيايند. نامزدی‌مان مصادف با شب‌های احيا بود. در آن زمان ايشان ۱۷ سال داشتند و من ۱۹ ساله بودم که ازدواج کرديم. جالب اينکه پسرم نيز در سن ۱۹ سالگی و دخترم در ۱۷ سالگی ازدواج کردند. 
 
توضیح ازدواج مرحوم آيت‌الله هاشمي از زبان خودش
 
در سال 1337 در رفسنجان برایم خواستگاری کردند؛ دختر حجت‌الاسلام آسید محمد صادق مرعشی که اسناد رسمی داشتند و از تحصیلات حوزوی بهره‌مند بودند. همسرم از خانواده‌ای روحانی است از فامیل بزرگ مرعشی و نوه حضرت آیت‌الله سید کاظم طباطبائی یزدی صاحب کتاب عروة‌ الوثقی که جایگاه معتبری در همه حوزه‌ها دارد. ثمره این ازدواج پنج فرزند به ترتیب: فاطمه، محسن، فائزه، مهدی، یاسر هستند.
 
ماجرای عاشق شدن و ازدواج علی مطهری چه بود؟
 
 علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مورد به یکی از سایت‌های خبری گفته است: من ۲۳، ۲۴ ساله بودم که تصمیمی هم برای ازدواج نداشتم، آن روزها دانشجوی مکانیک دانشگاه علم و صنعت بودم ولی به خاطر انقلاب فرهنگی، ادامه تحصیل ۲ سال و ۸ ماه متوقف شده بود در این دوران به دعوت یکی از دوستانم به رادیو رفتم و برای پر کردن فاصله‌های خالی برنامه‌ها مقاله می‌نوشتیم.
 
ماه اول آغاز به کارم در رادیو بود که من به یکی از همکارانم در آنجا علاقمند شدم و این علاقه رفته رفته شدید شد و عشق به معنای واقعی اش که انسان را از خواب و خوراک می‌اندازد در من ایجاد شد و ترغیبم کرد که این موضوع را مطرح کنم و در نهایت یکی از همکاران مسن را واسطه کردم اما آن خانم جواب رد داد و برای بار دوم من خودم با او صحبت کردم که باز هم جواب رد داد و بعد از آن بود که من برای اینکه از آن حالت خارج شوم به سراغ ازدواج رفتم.
 
مسئولان عالی رتبه چگونه با همسرانشان آشنا شدند؟ +تصاویر 
 
وقتی از جواب رد آن خانم مطمئن شدم از مادرم خواستم که به خواستگاری دختری مناسب برود و بعد از اینکه همسرم را عقد کردم، تلفنی ماجرا را به اطلاع آن خانم رساندم تا اگر برنامه‌ای دارد دیگر ملاحظه مرا نکند. دیدم شروع کرد به گریه و زاری و حرف‌هایی زد که من تازه متوجه شدم او هم به اندازه من علاقمند بوده اما توقع اصرار بیشتر از جانب مرا داشته است. این ماجرا حالت بدی در من ایجاد کرد. البته این قضیه باعث شد که همسر خوبی نصیبم شود.
 
مطهری همسرش را نوه شیخ جواد انصاری از عرفای هم عصر امام معرفی می‌کند و می‌گوید: وقتی ازدواج کردیم ایشان ۱۶ سالشان بود و ۸ سال با من اختلاف سنی داشتند ، ما در ۱۱ دی سال ۶۰ عقد کردیم و ۶ مرداد ۶۲ زندگی مشترکمان را آغاز کردیم.
 
خطبه عقد قالیباف را امام(ره) خواندند
 
محمدباقر قالیباف در نشستی با حضور جوانان تهرانی درباره نحوه آشنایی‌اش با همسرش اینگونه بیان می کند:  پدر خانم من در دوران دبیرستان شهید آقا مصطفی معلم من بوده و از چهره‌های فرهنگی، مذهبی و مبارزاتی آن زمان بودند. در آن برهه من با شهید فاضل، شهید جاوید و برادر همسرم در همان مدرسه همکلاس بودیم و آشنایی ما نیز از همین جا آغاز شد. زمانی که من در جبهه بودم، از جبهه زنگ زدم و خواستگاری کردم.
 
مسئولان عالی رتبه چگونه با همسرانشان آشنا شدند؟ +تصاویر 
 
پدر و مادر من دوباره برای بررسی رفتند و به من در ایلام زنگ زدند در نهایت من با پدر خانمم صحبت کردم و جواب مثبت شنیدم. یکی از اقتخارات من در زندگی این بود که توفیق پیدا کردم در 17 ربیع الاول سال 62، حضرت امام (ره) خطبه عقد ما را جاری کردند.
 
ازدواج حداد با تنها دانشجوی دختر چادری دانشکده علوم تربیتی

چندی پیش جمعی از دانشجویان و طلاب ‌زندگینامه غلامعلی حداد‌‌عادل را به صورت جزوه‌ای کامل از وقایع زندگی وی ‌منتشر کردند که در این  زندگینامه در مورد چگونگی ازدواج حداد عادل آورده شده است: در سال‌های منتهی به دهه‌ی 50 با تنها دانشجوی دختر چادری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران که به خاطر چادری بودن، وی نیز چند مورد اخراج از کلاس و دانشگاه را تجربه کرده بود و از خانواده روحانیت بود، ازدواج کرد. ثمره این ازدواج 1 فرزند پسر به نام فریدالدین و 3 فرزند دختر با نام‌های آزاده، زهرا و بنت الهدی است.
 
فوت همسر اول ولایتی و ازدواج مجدد
 
 علی اکبر ولایتی طی گفتگویی در مورد ازدواج اولش می‌گوید: یکی از دوستان همسرم را به خانواده معرفی کردند، یعنی همان ازدواج سنتی بود.
 
همسر اولش در سال 83 پس از یک عمل جراحی مرحوم شد. وی از ماجرای ازدواج دوم خود در جریان یک برنامه تلویزیونی پرده برداشت.
 
در سال 86 وقتی ميهمان برنامه زنده دو قدم مانده به صبح بود با اين پرسش روبه‌رو شد كه چرا شما به تازگي حلقه‌اي در دست مي‌كنيد؟ ولايتي پاسخ داد: چند هفته‌اي است كه ازدواج كرده‌ام. وی بعدها در پاسخ به این سوال که فرزندانتان از ازدواج مجددتان ناراحت نشدند. گفت: که مشكلی نداشتند و بسیار راحت كنار آمدند.